Vanwege privé-omstandigheden kon ik deze week niet schrijven. Daarom voor één keer gastblog, van Henneke Duistermaat, een Nederlandse copywriter in Engeland. Henneke schrijft voor gerenommeerde blogs als Copyblogger, Blueglass en BoostBlogTraffic. Op Kissmetrics schreef ze How to write seductive sales copy like Apple, een nu al klassieke post die bijna 1000 retweets kreeg.
Je schrijft goed.
Maar je moet er meer van jezelf in stoppen.
Dat zei Kitty.
Jaja, makkelijk praten, dacht ik.
Wie is er nou in mij geïnteresseerd?
Mijn leven is maar gewoon.
Misschien zelfs een beetje saai.
Een rijtjeshuis in Engeland. Getrouwd. Geen kinderen.
Altijd een kantoorbaan gehad.
Na een ruzie met mijn baas voor mezelf begonnen.
Maar wie wil er lezen over de pesterijen van mijn baas?
Ik heb geen tics zoals Kitty. Ik ben niet heroïsch zoals Jon Morrow. Ik leid geen enerverend bestaan zoals Penelope Trunk.
Toch bleef die ene opmerking steken
Je bent inwisselbaar.
Ja, ik snap het wel: als je meer van je zelf laat zien schept dat een band met je lezers.
Dan komen die lezers terug voor jou, en word je niet zo makkelijk ingewisseld voor één van die honderdduizenden andere bloggers, die dezelfde soort tips delen als jij.
Maar hoe?
Opeens snapte ik het.
Het was donderdag 7 februari. Ik moest nog wat schrijven voor de volgende dag. Het was al laat. Lang na het avondeten.
Ik schreef (vrij vertaald uit het Engels):
Ik ben een eigenwijze donder.
Vraag het m’n vader maar.
Hij zegt dat ik altijd doe wat ik zelf wil.
In plaats van iets normaals te gaan studeren zoals medicijnen of wiskunde, ging ik op mijn zeventiende op kamers wonen om Chinees te studeren.
Ik wilde niet alleen naar docenten en professoren luisteren. Ik wilde China met eigen ogen zien. Dus na twee jaar studeren besloot ik naar China te gaan om rond te reizen met een vriendin.
Slechts acht maanden na Tiananmen Square vertrok ik met een enkele reis naar Hongkong.
Email bestond nog niet. Mobieltjes ook niet. De enige manier om me te bereiken waren vier poste-restante addressen verspreid over China.
Zo. Nu weet je het.
Vertel mij niet wat ik moet doen. Want dat bepaal ik zelf wel.
Het was bijna middernacht.
Ik vond nog een fotootje van mezelf om er bij te doen.

Ik was klaar.
Morgen zou ik de nieuwsbrief versturen.
Langzaam werd ik dapperder
Het kon me niet zoveel meer schelen wat mijn lezers van me dachten.
Of ze vonden dat ik gek was, of dom, of onhandig. Of dat ze besloten zich te unsubscriben.
Dus vertelde ik het volgende verhaal. Nooit eerder verteld, want ik schaamde me ervoor. Mijn moeder wist het niet eens.
Ik was pas 21 en bloednerveus
Ik ging 14 toeristen rondleiden in China. In mijn eentje. Voor vier weken.
Twee reisorganisaties hadden mijn sollicitaties afgewezen.
De derde reisorganisatie had nog nooit een reisleider onder de 25 aangenomen, maar ze dachten dat ik veel ouder was dan pas 21.
En wat nog erger was: ik had iets geheim gehouden. Ik had ze niet verteld dat ik vaak wagenziek ben.
Mijn eerste reis begon slecht
Ik moest spugen op de vlucht naar Hongkong.
Verschrikkelijk gênant. Ooit een reisleider ontmoet die reisziek wordt?
Ik geloof niet dat mijn bazen bij het reisburo het verhaal kennen. Mijn groep heeft het ze niet verteld, want na de eerste slechte indruk die ik maakte, begon het beter te gaan.
Maar wat heeft dit met content marketing te maken?

Iedereen vergist zich weleens
Fouten horen bij je content marketing journey. Tenminste: als je je content fris wilt houden. Je moet af en toe een beetje experimenteren. En experimenten mislukken soms.
Mijn faux pas als reisleidster – spugen op de eerste vlucht – gebeurde vóórdat ik een relatie had opgebouwd met de mensen in mijn groep. Ze hadden me nog maar net ontmoet op Schiphol.
Gelukkig waren we vier weken bij elkaar. Ik had ruimschoots de tijd om een betere indruk te maken.
Als content marketer bouw je een band op met je lezers. Een foutje maakt echt niet zoveel uit. Zeg gewoon sorry als het nodig is.
Je bent een gids voor je lezers in een vreemd land
Je lezers begrijpen de taal misschien niet. Ze kennen de lokale gebruiken niet.
Tijdens mijn reis door China leerde ik mensen hoe ze met stokjes moesten eten. Ik vertelde ze over tafelmanieren. En ik legde uit hoe ze de bus moesten nemen. Super-basic stuff.
Als content marketers lijden we soms aan de curse of knowledge. We schrijven in-depth stukken en we vergeten de basics uit te leggen.
Je hoeft niet eens alles te weten
Hell no!
Vóór mijn eerste trip als reisleidster had ik al drie jaar Chinese Taal en Cultuur gestudeerd. Maar nóg maakte ik me zorgen over de dingen die ik niet wist. Ik wist bijvoorbeeld weinig over Chinese architectuur. Maakte dat uit? Nee, natuurlijk niet.
Het maakt niet uit hoeveel je NIET weet. Het gaat erom dat je deelt wat je WEL weet en dat je je kennis deelt met enthousiasme.
Je kunt je produkten of ideeën niet verkopen als je er zelf niet in gelooft. Je enthousiasme is minstens zo belangrijk als je expertise.
Denk niet alleen aan grote gebaren
De launch van een nieuw produkt. Je beste ebook ooit. Een gastpublicatie op een populair blog.
Het is makkelijk om ons te richten op de grote gebaren, maar kleine dingen kunnen ook veel impact hebben.
Bijvoorbeeld: 14 toeristen goedkope eetstokjes kado geven. Of een enorme watermeloen kopen om samen te delen. Kleine traktaties creëren een gezellige, goede sfeer.
In de digitale wereld is het makkelijk om dingen weg te geven en een trouw publiek op te bouwen. Wat kost het je om je kennis te delen?
Content marketing is geen éénrichtingsverkeer
Content creëren. Stukken schrijven. Infographics maken. Emails versturen.
Het is makkelijk om content marketing te zien als éénrichtingsverkeer.
Maar als reisleidster leerde ik, dat een interessant verhaal vertellen maar het halve werk is. Geïnteresseerd zijn in anderen is nog belangrijker.
Bij content marketing werkt het precies zo.
Je lezers zijn je vrienden. Probeer er achter te komen waar ze zich mee bezig houden, en hoe je kunt helpen.
Stel vragen. En wees jezelf. Dat mag, onder vrienden.
Wil je meer horen van Henneke? Niet bang voor rare verhalen? Schrijf je in voor haar Enchanting Marketing emails (in het Engels).
De leraar opent de deur, maar je moet zelf naar binnen gaan. – http://t.co/ID5UgPKSjN van @KittyKilian
Het maakt niet uit hoeveel je NIET weet. Het gaat erom dat je deelt wat je WEL weet. http://t.co/scmN9VEjKN Mooi @HennekeD
Ha Henneke,
Mooie blog; fijn geschreven en erg motiverend.
Ook ik heb een abonnement op je nieuwsbrief genomen.
Succes!
@HennekeD over schrijven met lef met een snufje van jezelf. En over hoe dat relaties bouwt. Aanrader! http://t.co/JDeS4oUh7X
mooi inzicht, terug naar de basis “@manonbonefaas: Wauw mooie gastblog van @HennekeD http://t.co/rZqunvS8l3”
Dapper!
Wat mij betreft geen ontkomen aan. Ik wil wel meer van je horen Henneke, heb me dus ingeschreven voor je emails.
Leuk! Dankje, Marrie.
Laat je me weten hoe het bevalt?
Mooi en helder blog! Less is more…. en jezelf zijn… beter wat geprobeerd en een foutje maken, dan niets doen… Dank voor de inspiratie!
Wauw mooie gastblog van Henneke http://t.co/fmbx5FqTK8
Wat een leuk verhaal zeg! Op mijn blog schrijf ik over boeken, schrijvers en over het schrijven zelf. Maar ik zou dat ook wat persoonlijker willen maken maar ben er nog niet helemaal uit hoe. Jouw post geeft mij inspiratie om hier verder over na te denken!
Leuk om the horen, Ynke. Succes!
Laat me weten hoe het gaat?
Gastblog van @HennekeD bij @kittykilian: Hoe het persoonlijke functioneel is in contentmarketing = foutjes maken http://t.co/98ikTr4gow
Ondanks de “persoonlijke omstandigheden” van Kitty ben ik heel blij met deze post. Henneke, very beautiful!
Ook erg mooi gebruik van metaforen, heel subtiel gedaan. Ik blijf je volgen.
Ik ben dol op metaforen :)
Metaforen maken het erg makkelijk om persoonlijke dingen te verweven met zakelijke tips.
Inspirerende, goedgeschreven #blog over #content delen en fouten maken: http://t.co/qSTktkr8Wk. @KittyKilian: prima vervanging geregeld!
“@KittyKilian: Ik maak wel reclame voor Henneke! http://t.co/m8BnYWnTFb
Lezen. Superleuk!
Kitty foetsie? Maar ze heeft een waardige vervanger gevonden! Fijne post Henneke en erg herkenbaar te denken dat je nooit genoeg weet.
Laat de rare verhalen maar komen…
Ja. Zomaar foetsie. Die Kitty.
En dan mij een beetje op haar digitale huis hier laten passen. Man man. Wat een verantwoordelijkheid.
Gelukkig lijkt het allemaal goed te gaan.
Dank voor alle fijne reacties hier :)
Mooi geschreven. Hoe het persoonlijke functioneel is. Goed om af en toe te realiseren dat het beter is iets te proberen en een fout te maken dan het maar niet te doen.
Ja, het blijft eng om nieuwe dingen te doen, maar het is wèl leuk. En eigenlijk ga je zelden helemaal op je bek.
We blijven denk ik veel te veel stil staan bij de fouten die we gemaakt hebben ipv blij te zijn over de dingen die goed gaan.
Ik weet niet of dat iets Nederlands is.
.@KittyKilian heeft een gastblogger! “Contentmarketing hoeft niet perfect” http://t.co/teQYsjFSts
Kruip in de huid van je doelgroep. Tien tegen 1 besef je dat wat voor jou gesneden koek is, voor je ontvanger allemaal nieuw is. Goed om daar weer even aan te worden herinnerd.
“Mijn leven is maar gewoon.Misschien zelfs een beetje saai.” Prachtige gastblog van @HennekeD op De Blogacademie: http://t.co/MDPiIIIaMQ
Inspirerend: “Het maakt niet uit hoeveel je NIET weet. Het gaat erom dat je deelt wat je WEL weet…” http://t.co/I9hR0wUyom
@Meridiezzz Kijk ‘es. Blog over ons gesprek laatst >> Content marketing hoeft niet perfect | De Blogacademie http://t.co/gwnwslgV77
Inspiring stuff indeed! Subscribed! :-D
Leuk! Dankje, Huub :)
‘Het maakt niet uit hoeveel je NIET weet. Het gaat erom dat je deelt wat je WEL weet ….’ http://t.co/LRtnvO4nPJ #interessante #blog
Waarom De Blogacademie van @KittyKilian zo goed is lees je hier. Opgelet: het belangrijkste staat nooit bovenaan. http://t.co/PHSL3VAt0c
Mooi verhaal weer, ook al is het niet van je zelf Kitty. Leest heel prettig en ik leer er van. Morgen geef ik een lezing over de ademhaling en ik maak mij ook wel eens druk over wat ik niet weet, maar ik weet heel veel meer dan de mensen die er zitten. En ik vind het heerlijk om dat te delen! Thanks voor de reminder!
Ja, ik moet mezelf er regelmatig aan herinneren dat ik best veel weet. En dat ik ook af en toe mag zeggen dat ik iets niet weet.