Gisteren durfde ik iets niet op te schrijven.
Daarom schreef ik een lange post waarin ik er omheen draaide.
Het ging over content marketing. (Je weet wel, wat ik hier doe, wat veel kleine bedrijven doen: lesgeven, online; je kennis delen, jezelf laten zien op je blog. Zodat toekomstige klanten een voorproefje krijgen van wat je kunt.)
Ik analyseerde stukken van andere mensen over waar het heen moest, nu Copyblogger de comments heeft afgeschaft en net als Chris Brogan de beste content alleen nog biedt aan dedicated followers. (Lees: beter getarget voor reclame).
Ken je copywriter Doug Kessler? Op het blog van Fusionmex, een internationaal content marketing congres (Antwerpen, 10 juni) stond een hilarisch interview met hem (NB 2018: nu verwijderd):
Lousy content happens when people approach it like a prostate exam.
Wat schrijven betreft zijn we het eens:
Writing is the heart, liver and lungs of content marketing. Way too many companies use a ‘good enough’ policy for writing instead of aiming for insanely great.
Maar bladerend door zijn befaamde slideshares en ebooks stuit ik op verrassende uitspraken:
Wat krijgen we nou?
Hij wil snel verkopen. (Lowering their marketing shields for a few minutes.)
En hij wil het gróótste merk zijn. (Thought leadership.)
Logisch eigenlijk. Hij werkt voor grote bedrijven. Die willen marktleider zijn.
Ik blader naar zijn blog
‘Exposed: the great lie of content marketing‘
So as a content marketer, when you produce that top-of-funnel stuff that’s supposed to be all about helping?
Don’t just admit that it’s just the earliest stage of selling. Highlight it. Celebrate it. Expose it.
Selling isn’t the dirty thing. Hiding your agenda is.
Echt?
Ik peuter het lange blog uit elkaar. Ik lever commentaar (klik op de pijltjes):
Wat is nou eigenlijk mijn probleem?
Dat andere mensen vanalles vinden van content marketing, en dat ik het niet met ze eens ben?
Dat Chris Brogan en Copyblogger ooit klein zijn begonnen en nu zijn uitgegroeid tot Grote Merken met alle winstoogmerken vandien?
Dat Doug Kessler zich in bochten wringt omdat hij wel wil, maar niet kan? Omdat hij een b2b-reclamebureau heeft dat voor grote bedrijven werkt?
So what?
Hier is wat ik gisteren niet durfde op te schrijven:
Mijn content marketing werkt niet voor grote bedrijven
Grote bedrijven hebben nog nooit iemand naar mijn cursus gestuurd. (Soms komt er weleens iemand op eigen houtje, maar die wil dan meestal voor zichzelf beginnen).
Content marketing – in de klassieke vorm – vereist een zekere mate van belangeloosheid. Je geeft een boel kennis ‘gratis’ weg. Er zijn lezers die jou daarom niet eens meer nodig hebben. Die kijken de kunst af en doen het op eigen houtje.
So what?
Fijn voor hen. En er zijn genoeg mensen die wél persoonlijk met je willen werken.
Mijn content marketing doe je vanuit een gevoel van overvloed
En niet te vergeten: omdat je er plezier in hebt. Omdat je houdt van schrijven, of filmpjes maken, of tekenen; omdat je blij bent dat je je creativiteit mag inzetten voor je werk.
Omdat je werk en je leven één zijn.
Omdat de mensen die je door je blog en op social media en in je werk leert kennen vaak ook vrienden worden. Omdat alles met elkaar verweven is. Omdat geld verdienen maar een déél van het verhaal is.
Kortom. Content marketing als bedrijfsstrategie: daar praten we niet meer over.
Content marketing moet je doen.
Ja, dat klopt nog steeds.
Content Marketing? Breek me de bek niet open… http://t.co/coo6Tm7n0L – @KittyKilian blog
Helemaal mee eens!
En nu praten we nooit meer over content marketing http://t.co/YtBJhbEvS4
Mooi stuk en fijn dat je deze gedachtestroom een naam hebt gegeven.
Ik stoor mij niet zo aan het verkoop-aspect. Als het maar duidelijk is en als je vindt dat de schrijver/maker het verdient. Zoals jij ook vaak succesvol doet.
De zere plek hier is: content als trucje – of als waarde? Hetzelfde was eerder zichtbaar in andere marketing processen. (SEO, email marketing, bijv).
Goed dat je je eigen heilige vuur (en geheime bron) blijft beschermen van de aankomende baggerlawine.
Eentje voor @Koen_Verbrugge… :) “En nu praten we nooit meer over content marketing.” http://t.co/Ksiu8g6aYy
Ik denk dat er een groot verschil is tussen zzp-ers die aan content marketing doen en marketers die content marketing doen voor grote bedrijven.
Als kleine zelfstandige moet je wel bevlogen zijn om tijd en energie in content marketing te steken. Als je het niet leuk vindt, dan kun je het beter niet doen, want het kost bakken vol tijd en creatieve energie.
Als een marketer voor een groter bedrijf, moet je aan je baas bewijzen dat het zin heeft, dat al die tijd en energie voldoende oplevert. Daar kun je niet omheen.
Als kleine zelfstandigen, zouden we ook de tijd die we aan content marketing besteden moeten verantwoorden, maar dat is toch niet zo makkelijk. En vaak doen we het ook omdat we het leuk vinden. We hebben plezier in het schrijven (of videos of podcasts etc maken).
Maar zou ik zoveel schrijven als het nooit klanten oplevert? Zo bevlogen ben ik nou ook weer niet. ;-)
Content marketing vanuit een gevoel van overvloed en omdat je er plezier in hebt… ~ http://t.co/4ejtheulDR via @KittyKilian
Dag Kitty,
Grote bedrijven sturen mensen niet op cursus, maar kopen ze in.
Mijn vrouw heeft je een paar jaar geleden gebeld. “Ik doe geen incompany”, zei je toen.
Als je met de grote bedrijven mee wil doen (is dat zo?) dan moet je je ook aan hun spelregels willen aanpassen.
Dank voor weer een mooie blog!
Remco
Ha Remco,
Ja, dat klopt nog steeds. Ik klaagde ook niet, ik merkte het alleen maar op ;-)
En nu praten we nóóit meer over content marketing! http://t.co/Dqkdblz2O0 (via @KittyKilian)
En nu praten we nooit meer over #contentmarketing http://t.co/yt51DsTVys
RT @LieveLotty: Hoeveel van de 750 duizend zzp’ers worstelen met hun content marketing? In welke categorie val jij? http://t.co/8i7Fy4o0BW…
RT @carolaanCL: Eens met @KittyKilian: Content marketing doe je uit overvloed en met plezier http://t.co/TppBfxw700
Eens met @KittyKilian: Content marketing doe je uit overvloed en met plezier http://t.co/TppBfxw700
RT @LieveLotty: Hoeveel van de 750 duizend zzp’ers worstelen met hun content marketing? In welke categorie val jij? http://t.co/8i7Fy4o0BW…
Hoeveel van de 750 duizend zzp’ers worstelen met hun content marketing? In welke categorie val jij? http://t.co/8i7Fy4o0BW @KittyKilian
Leuk én mee eens! RT @KittyKilian: En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/OKwwkNr4ZD (nieuw blog)
RT @DeVideovakvrouw: Was een goede: @KittyKilian: “Nog meer mens zin om uit te schrijven? ;-) Record-dag vanwege blog #contentmarketing ht…
Was een goede: @KittyKilian: “Nog meer mens zin om uit te schrijven? ;-) Record-dag vanwege blog #contentmarketing http://t.co/Lg5Z1ZMww1”
Mooie blogpost van @KittyKilian: “Content marketing moet je dóen”: http://t.co/VaKTDZm77M
RT @KittyKilian: Nog meer mensin zin om uit te schrijven? ;-) Record-dag vanwege blog #contentmarketing http://t.co/nATVg2DIRD
Oh Kitty, deze vragen stel ik mezelf allemaal niet……
Ik blog gewoon als ik zin en tijd heb. Of nog beter gezegd, als ik blogdrang voel.
Over dingen die voorbijkomen, dingen waar ik wat over kwijt wil, dingen waar ik me aan irriteer, dingen waarvan ik denk dat mensen erop zitten te wachten als ik het uitleg, dingen waarmee ik bezig ben.
Toepasselijk dat ik afgelopen vrijdagochtend deze blog heb gepubliceerd: ‘Dé Content Marketing mythe ontrafeld?’
http://www.sonjavanvuren.nl/marketing/content-marketing-mythe-ontrafeld
“Way too many companies use a ‘good enough’ policy for writing instead of aiming for insanely great” http://t.co/UyPEwD9xaM (RT @gernijkamp)
Zit weer te genieten van een @KittyKilian blog: “Mijn #ContentMarketing werkt niet voor grote bedrijven.” http://t.co/BYi96LPdSR
RT @KittyKilian: Nog meer mensin zin om uit te schrijven? ;-) Record-dag vanwege blog #contentmarketing http://t.co/nATVg2DIRD
RT @gernijkamp: True. “Way too many companies use a ‘good enough’ policy for writing instead of aiming for insanely great.” http://t.co/4I3…
True. “Way too many companies use a ‘good enough’ policy for writing instead of aiming for insanely great.” http://t.co/4I3Uz7s3Lj
En nu praten we nooit meer over content marketing http://t.co/T65jh68mUY
‘Selling isn’t the dirty thing. Hiding your agenda is’. Wat een geweldige uitspraak. Daarin ligt de kern. Met content marketing wordt gepretendeerd slechts te willen informeren en te delen. Terwijl de verborgen agenda die ‘verkoop’ heet aan alle kanten voelbaar is. Misschien is ‘ content marketing’ daarmee wel een contradictio in terminis.
Is dat zo dan, Marjolein? Voel je als je mijn blog leest ook die verborgen agenda continu?
RT @PatrickMundus: Dit voelt heel mooi… “Mijn content marketing doe je vanuit een gevoel van overvloed.” ~ http://t.co/yGfWp5b3BW via @Ki…
Dit voelt heel mooi… “Mijn content marketing doe je vanuit een gevoel van overvloed.” ~ http://t.co/yGfWp5b3BW via @KittyKilian
@Aldo Aha.. Je werkt voor andere mensen dan ik. Ik krijg vooral dienstverleners en zelfstandigen als cursist. Die het al met me eens zijn ;-)
Als reactie op je tweet wou ik wat anders schrijven, maar toen had ik dit nog niet gelezen.
RT @fusionmex: En nu praten we nooit meer over content marketing http://t.co/T87sFPwoSQ -> om over na te denken en doordacht
En nu praten we nooit meer over content marketing http://t.co/T87sFPwoSQ -> om over na te denken en doordacht
En nu praten we nooit meer over content marketing http://t.co/Mv03k9ULY9
Maar als we in ons hart eigenlijk precies weten hoe het moet waarom doen we het dan nog steeds niet? De hoeveelheid geld die marketeers uitgeven aan reclame die inspeelt op onze zwakke kant groeit nog altijd.
Want we scoren nou eenmaal liever vandaag nog dat ene punt, terwijl we morgen de hele wedstrijd zouden kunnen winnen.
Mijn dagelijkse stijd gaat over het veranderen van gedrag. Dat we anders naar onszelf durven te kijken. Dat ondernemers die ik help weer na gaan denken over het waarom. “Waarom ben ik dit bedrijf ooit begonnen” en daar hun trots weer in vinden. En hun vakmanschap.
Mijn drang om te roepen komt voort omdat ik zie dat we het kwijt zijn. Nog altijd is ons belangrijkste ruilmiddel geld, wederkerigheid is ons onbekend. Terwijl we het diep van binnen wel voelen, we kunnen er alleen niet meer bij. Ik blijf roepen Kitty, zolang het nodig is.
Herkenbaar als een reëel dilemma, voor grote bedrijven.
En het is al zo oud als de wereld.
Want communiceren staat gelijk aan delen.
Verkopen mag, vanuit de intentie om te dienen.
Anders heet het zakken vullen.
En dan is er nog een punt: vertrouwen.
Vroeger had je Tante Pos. Ja, de PTT. Voelde heel dichtbij. Was het ook. Vlak in de buurt. Laagdrempelig. Je kende die mensen echt.
En ja, toen was er KPN. Tante Pos ging bedrijfje spelen.
En allemaal dingen doen die we niet leuk vonden.
Wijkkantoren opheffen.
Postbodes ontslaan.
Steeds slechtere service verlenen.
Ja en toen vertrouwden we het niet meer.
Die meneren in dure pakken die het niet over delen hebben maar over zakken vullen.
Daar komt het op neer.
Je mag het noemen zoals je wilt.
Er is niets mis met marketing.
Maar vaak wel met de doelstellingen.
Omdat daar iets niet klopt.
Omdat het niet om jou gaat, maar om de stakeholders,
en ja… dan helpt geen enkele verkoop techniek.
Omdat het gewoon bedrog is.
En daar houden gewone mensen niet van.
Die houden van Delen.
Van Communiceren.
En daar willen ze best iets voor Betalen.
Als ze je vertrouwen.
Als ze je mogen.
Maar ja dan moet je wel een mens zijn.
En dat is lastig voor een bedrijf.
Dat blijft het dilemma.
Kom daar maar eens om.
Of omheen.
Ja, de PTT en de NS enz. Het gaat er uiteraard om of je iemand kunt vertrouwen (zie mijn commentaar in die slidesharedinges). Zo simpel is het eigenlijk. Zodra iemand niet meer voor alleen zichzelf schrijft maar namens een ander of een bedrijf gaat het gauw mis.
RT @KittyKilian: En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/H1cFk0HabQ (nieuw blog)
RT @ijsbeer: Deze is voor discussie met @kittykilian. En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/YBR0cvkfI4
En nu praten we n��it meer over content marketing http://t.co/dcKw9cGmTP #eens! goed Blog
“Gisteren durfde ik iets niet op te schrijven.” @KittyKilian http://t.co/LNI4i0qoLs #contentmarketing
Fijne eerlijke blog#### En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/Ge5R71mtte
Dank je Kitty, een blog naar mijn hart.
Zo vaak kom ik bij mijn klanten iets tegen in de praktijk en dan denk ik: daar wil ik eigenlijk een blog over schrijven. Omdat ik weet dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen. En omdat ik zelf ook heel blij wordt van experts die hun kennis delen. Dat scheelt mij een hoop tijd en energie. Overvloed delen dus.
Nils Roemen en Juul Martin van de Waarmakerij in NIjmegen (en Durf te Vragen) hebben daar ooit de term Sociale Overwaarde voor bedacht.
Lekker jouw content marketing blijven voeren dus.
Sociale overwaarde! Dat vind ik mooi. Ik moet die waarmakerij eens bekijken. Ga ik doen, dank!
De Waarmakerij als plaats bestaat niet meer, maar in en om Nijmegen is een grote vaste kern van mensen die zo werken en denken. Waarmaakdagen zijn er inmiddels in het hele land. Mooi om aan mee te werken en te delen dus.
Waar die q nu ineens vandaan komt…?
Hallo Kitty
Je schrijft op het laatst ”Content marketing als bedrijfsstrategie daar praten we niet meer over”.
Is dat wel het punt. Je doet het tenslotte zelf ook.
In je commentaar geef je het zelfs aan. “Teaching as means of selling at a later stage”:
Ik denk dat jullie werkelijke verschil is of je blijft bij educational content marketing of overweegt om ook de verhulde verkoop content marketing te overwegen en te gebruiken. Dus native marketing verhuld als educational content marketing.
O, jij maakt een onderscheid ;-)
Nou, zodra je gaat verhullen is voor mij de lol er af.
Maar ja, er is een boel op mijn redenaties aan te merken. Ik redeneer volstrekt zwart-wit, terwijl het leven grijs is. Dat zou weleens te maken kunnen hebben met hoe mijn brein werkt. Ik hou van absolute duidelijkheid, ik kan niet tegen onzekerheid. Adhd, tourette, het speelt mee.
Kortom, het gaat hier om emoties. Om intenties. Die zijn voor iedereen anders.
Voor de goede orde.
Ik ben het juist erg eens met je stellingname: Geen (verborgen) sales motief in je content.
Maar zolang je dit blijft plaatsen op een bedrijfsblog is het content marketing als bedrijfstrategie.
Suggereert je kop dan niet iets anders dan je inhoud. ( Mag niet heb ik eens van iemand geleerd ;-) )
Ik snap je denk ik niet goed. Met mijn kop bedoelde ik: dit is de laatste keer dat ik er over zeur, want ik ben teleurgesteld in iets (mijn vroegere voorbeelden komen terug op hun oude standpunten) – maar dat is mijn probleem. Ik ben degene die het zo zwart- wit wil zien. Jazeker is het mijn bedrijfsstrategie. En mijn creatieve uitlaatklep. Zijn we het eens?
Ik heb het (naïeve) geloof dat grote (niet per se commerciële) organisaties transparantie en vertrouwen nodig hebben om te kunnen bestaan. Dat geldt zeker voor de overheid en de zorg waar (steeds) grote(re) organisaties actief zijn. Goede content marketing is essentieel voor de relaties met burgers en patiënten. En dat is dus niet uitsluitend gericht op verkopen.
Ik zou het heel verstandig vinden als grote organisaties hun mensen naar jou sturen voor een cursus. Dat zou ze goed doen.
Maar ze doen het niet. Het kan niet. De belangen zijn te groot. Ziekenhuizen moeten ook vanalles doen – of doen vanalles – waarover ze niet transparant kunnen zijn. Anders komt de inspectie van dit of de aandeelhouder van dat klagen.
En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/sonVoO3pth
En nu praten we nóóit meer over content marketing door @kittykilian http://t.co/n9AygBDZH7
Contentmarketing is voor @kittykilian ook wie je bent. Niks cynisch commercieel gedoe. Mooi stuk: http://t.co/9dXoPqR4Cf
Ik hou van overvloed. #notetoself #pakbloggenweerop “@KittyKilian: En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/xft1OQ35RG”
RT @KittyKilian: En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/H1cFk0HabQ (nieuw blog)
Deze is voor discussie met @kittykilian. En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/YBR0cvkfI4
RT @KittyKilian: En nu praten we nóóit meer over content marketing http://t.co/H1cFk0HabQ (nieuw blog)
Het ontkoppelpunt is bereikt: content marketing moet je doen! => http://t.co/220YD8HPJA door @KittyKilian En nu praten we er niet meer over.
Eens. Content marketing wordt door teveel grote bedrijven gezien als het nieuwe trucje om klanten over te halen bij hen te kopen.
Maar het kan ook anders (en dan is het veel leuker): je kennis delen, mooie content maken, vanuit overvloed, vanuit je creativiteit. Zulke marketing? Dat moet je ZIJN!
Ah, zijn we het eens? Ik dacht dat ik een beetje gek was geworden.. al mijn helden van vroeger gaan steeds meer terug naar de pre-internet-marketing.
Ga je mee naar Antwerpen op 10 juni? Wordt ondanks al mijn gemopper interessant met Doug Kessler en Jay Baer enz.
Goed stuk van de Blogacademie: “En nu praten we nooit meer over content marketing” http://t.co/ZoDeIRMWAh via @kittykilian