Leert goede schrijvers de laatste 20%

Wat wil je eigenlijk als lezer?

Een boel dingen die je leest kloppen niet.

Je hoeft geen Dickens of Céline te lezen om goed te schrijven.

Je hoeft je handwas trouwens ook geen drie keer uit te spoelen. (Twee keer is genoeg).

En je hoeft al helemáál geen crème op je gezicht te smeren – ik hoorde gisteren dat dat nog steeds gebeurt, namelijk. Gratis tip: gebruik alleen Nivea (Niet Invullen Voor Een Ander).

Onzin, onzin

In dezelfde categorie: wij hebben het altijd maar over schrijven.

Maar lezen dan? Wat wil je eigenlijk lezen?

Best een nuttige vraag. Want als je weet wat een lezer wil lezen, kun je het vervolgens ook schrijven.

filmster die roept: natuurlijk
Of course!

Dus vandaag heb ik het zelf ook maar eens op een rijtje gezet.

Disclaimer: ik heb het niet over puur informatieve teksten. Want die hoeven niets anders te zijn dan, nou ja, puur informatief.

Wanneer wil ik een tekst lezen – en dan bedoel ik: hélemaal uitlezen? En dan zuchten van geluk?

De volgende dingen zijn nodig:

1. Een heldere kop

Een kop hoeft niet wereldschokkend te zijn. Humor: graag. Maar alsjeblieft geen clickbait – daar krijg ik koppijn van.

clickbait kop voorbeeld
Clickety clickbait

Hij moet wel in één klap duidelijk zijn. En hij moet de lading dekken. (Ik heb er trouwens een gratis e-boek over, over koppen).

2. Ik wil meteen een signaal dat de schrijver goed is

Daarom is het begin van een stuk belangrijker dan de kop. De kop vertelt mij, als lezer, wat het onderwerp is. En ik klik alleen als dat onderwerp me interesseert. Of als ik de schrijver al ken.

Maar áls ik ga lezen, wil ik dat de schrijver me direct een signaal geeft van wat zijn niveau is. Hij moet goed zijn, én hij moet verrassen.

Dat geldt voor

  • zijn vormgeving
  • zijn schrijfstijl

 

Vormgeving

Je kunt zeggen: maar de vormgeving is afhankelijk van wáár je schrijft. Op Linkedin ziet álles er saai uit.

stuk op linkedin
Linkedin. Saai.

Maar nee.
Je kunt altijd het meeste maken van wat je hebt.

Ook op Linkedin kun je meer witregels toevoegen. Streepjes. Sterretjes. Emoji’s. Hoofdletters. Je kunt tekst zelfs vet zetten of cursiveren – dat gaat het simpelst met Unicode. Mits je genoegen neemt met een afwijkend lettertype.

Het belangrijkste zijn de illustraties die je kiest.

Is een illustratie zo belangrijk?
Verkoopt een frietboer friet?

Neem deze Powerpoint schrijftip van writer and strategist (ad man) Russell Davies.:

Use words
Not too many
Mostly short

Hij maakt hem honderd keer indrukwekkender met kleur en met een krachtige typografie:

goede vormgeving
Everything I Know about Life I Learned from PowerPoint, van Russell Davies

Schrijfstijl

Wat stijl betreft: als een stuk niet vanaf de eerste regel naar binnen glijdt als marshmallow, is het niet goed.

Nog beter is het, als de schrijver je meteen overrompelt met, zeg, een mooie metafoor.

Jano le Roux op Medium:

Of een eigengereide stelling, die ingaat tegen wat we allemaal geloven.

Jason Weiland op Medium:

You may think I have lost my mind, but after 16 blissful years with WordPress, I have switched over to using GhostPro, Wix, and Editor X for my web design and development needs.

De eerste aanblik én de eerste regels moeten mij als lezer het vertrouwen geven dat ik mijn tijd niet ga verknoeien.

Maar… ik ben bereid een schrijver alles te vergeven – groene letters op een rood vlak, 20 lettertypes op een pagina, dat hij een notoire scheefschaatser is – áls hij originele gedachten heeft.

3. Originele ideeën

Je kunt alles in orde hebben op je site, maar zonder eigen ideeën houdt alles op.

Duh, zeg jij.
Ja, zeg ik. Maar kom er maar eens om.

Kijk, minstens 63,7% van alle teksten is geschreven voor SEO.

Een SEO-schrijver onderzoekt waar mensen naar vragen, welke antwoorden op die vragen posities in Google opleveren die haalbaar zijn met zijn domeinautoriteit, en vervolgens schrijft hij een antwoord, rekening houdend met Google’s imterne regels. Zoekwoord in de eerste zinnen, een keer of drie in de hele tekst, minsten één keer in een tussenkop, genoeg synoniemen en aanverwante termen en vragen gebruiken, enzovoort.

Waarom zouden ánders zo ontzettend veel mensen steeds maar weer uitleggen wat – pak hem beet – bloggen is?

SEO-schrijven leidt tot saaie teksten
Een typische SEO-vraag – Rechtsklik op het plaatje voor een grotere weergave in een nieuw tabblad.

Je denkt toch niet dat één van die schrijvers ’s nachts zijn schrijfblok van het nachttafeltje grist, en in het donker probeert om er zo leesbaar mogelijk WAT IS BLOGGEN op te schrijven? Omdat hij dat briljante onderwerp anders ’s morgens is vergeten?

Of dat zij ooit een wanhopig telefoontje van een klant krijgt: Karin, in hemelsnaam, wat is bloggen nou toch voor iets nieuws?

Ben je gek. Een groot deel van het web staat vol met content van mensen die willen scoren.

En ik beweer dat het niet werkt

Je herkent die blogs altijd aan het gebrek aan comments.

En dat geldt voor veel meer plekken. Ik lees nu al een paar weken elke dag stukken over schrijven op Medium. Ze lezen allemaal even lekker en luchtig, maar inhoudelijk zijn ze zo origineel als de Belastingdienst.

En toch: van mijn 3 voorwaarden is originaliteit het belangrijkst

Daarom denk ik dat het beter andersom kan.

Bedenk een vraag waar je over wil schrijven. Zo uit je blote hoofd.

En denk dan na over je antwoord.
On your lonesome.
Helemaal eiges.
Met losse handen.
Zonder Google.

Gewoon, mensenwerk dus.

Moet jij eens kijken of je dan geen comments krijgt.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

27 comments

  • Yes. Ik heb het ook helemaal gehad met regeltjes, stramienen, voorgekauwde formules etcetera. Dwangbuizen zijn het. Scoren op LinkedIn, scoren met je cursus, volgers op Instagram, … Ik ga (bijna) alle advies naast me neerleggen. Laat ons lekker dwars gewoon helemaal onszelf zijn. En dan zien we wel of het ‘verkoopt’ of ‘converteert’. Of niet. Dat kan ook. En trouwens: serum is de nieuwe gezichtscrème. Helpt écht.

    • Niet iedereen kan alles naast zich neerleggen. Als je al zeker weet dat je klanten krijgt voor je nieuwe product, ja, dan hoef je weinig extra’s te doen. Anderen verdienen 24 miljoen met magere cursussen dankzij een leuk koppie op Instagram ;-)

      Serum? Haha, het serum tegen veroudering? Ik geloof er niks van.

      Mijn vader was apotheker en chemicus. Die legde haarfijn uit dat crème hooguit tijdelijk vocht in je huid kan houden (niet laten ontsnappen, dus, in plaats van verjongen enz.) Daarom ga ik altijd enorm transpireren als ik iets op mijn gezicht smeer, vermoed ik.

  • Ja, orginaliteit. En dan liefst met een rafelrandje. Waarmee ik bedoel dat het niet allemaal gladjes hoeft te zijn. Liever echt. Dat je het gevoel krijgt dat iemand dit echt graag wilde delen. Niet alleen met het hoofd geschreven, ook met het hart.

  • Fietsen zonder handen deed ik vroeger ook. En jij? Ik kon zelfs de bocht maken met mijn handen in mijn zakken.

    Mooi gevoel om mee te gaan schrijven.
    Dank je. Hele mooie en nuttige blog.

    • De bocht om met je handen in je zakken! Jij moet echt cool geweest zijn ;-)

      Voor informatieve blogs is het een ander verhaal. SEO is een creativiteitskiller. Maar soms moet het. Ik weet het.

  • Mooie Blog Kitty, as ever. Evengoed, Bloggen, Columns, Podcasts, doe het vooral voor jezelf, ongeacht wat een ander ervan vindt. Dat interesseert iemand goedbeschouwd helemaal niets. Vergelijk jezelf nooit met een ander. Wat jij te zeggen hebt doet ertoe. Roem is zo vergankelijk. Iedereen kan Bloggen, Schrijven, Podcasten. Er is niets aan. Als je het doet omdat je het leuk vindt. Dus niet voor de hits. Dat laatste is voor dromers.

  • Een groot deel van internet staat vol met teksten van mensen die teksten van anderen overschrijven met een kleine twist. Toevallig deed ik, Karin, afgelopen week een onderzoek naar blogtips. Als opdracht voor een cursus Allround copywriting. Niets aan. Ik luisterde ook naar podcasts van Nederlandse mannen die weer tips van Amerikaanse mannen deelden. Ook niets aan. Van deze blog kikker ik weer op.

  • Kleine kanttekening: als je op LinkedIn of andere social apps cursieve tekst of andere rare fonts gebruikt is die tekst:

    1 Niet meer te lezen door de voorleessoftware die door blinden en slechtzienden wordt gebruikt
    2 Niet meer te lezen door de zoekmachines binnen die apps

    Vooral vanwege reden 1 raad ik het af.

    • Net even getest met Jaws. Die heeft hoedanook moeite met LinkedIn en leest de artikelen niet, maar de links wel voor. Blijft ook hangen in de menustructuur. Als ik m’n browser in’leesmodus/F9′ zet dan wordt alles voorgelezen en cursief en vet alleen letter voor letter. Een slimme blinde kopieert de pagina in kladblok en gaat ‘m daar probleemloos zonder opmaak lezen. ;-)

  • Ha! ‘Ze lezen allemaal even lekker en luchtig, maar inhoudelijk zijn ze zo origineel als de Belastingdienst.’ Zo is het maar net.

    Ik hoop dat alle contentmakers nummer 3 boven hun bed gaan hangen. En iedereen met saaie inhoudsloze SEO-teksten moet voortaan voor straf 100 keer met vulpen opschrijven: Ik zal uit mijn blote hoofd, eiges en met losse handen denken en schrijven. Ik zal uit mijn blote hoofd, eiges en met losse handen schrijven.

    Want dan krijg je de mooiste teksten. Zoals dit blog hierboven ;) (dank weer Kitty)

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html