Een boel dingen die je leest kloppen niet.
Je hoeft geen Dickens of Céline te lezen om goed te schrijven.
Je hoeft je handwas trouwens ook geen drie keer uit te spoelen. (Twee keer is genoeg).
En je hoeft al helemáál geen crème op je gezicht te smeren – ik hoorde gisteren dat dat nog steeds gebeurt, namelijk. Gratis tip: gebruik alleen Nivea (Niet Invullen Voor Een Ander).
Onzin, onzin
In dezelfde categorie: wij hebben het altijd maar over schrijven.
Maar lezen dan? Wat wil je eigenlijk lezen?
Best een nuttige vraag. Want als je weet wat een lezer wil lezen, kun je het vervolgens ook schrijven.
Dus vandaag heb ik het zelf ook maar eens op een rijtje gezet.
Wanneer wil ik een tekst lezen – en dan bedoel ik: hélemaal uitlezen? En dan zuchten van geluk?
De volgende dingen zijn nodig:
1. Een heldere kop
Een kop hoeft niet wereldschokkend te zijn. Humor: graag. Maar alsjeblieft geen clickbait – daar krijg ik koppijn van.
Hij moet wel in één klap duidelijk zijn. En hij moet de lading dekken. (Ik heb er trouwens een gratis e-boek over, over koppen).
2. Ik wil meteen een signaal dat de schrijver goed is
Daarom is het begin van een stuk belangrijker dan de kop. De kop vertelt mij, als lezer, wat het onderwerp is. En ik klik alleen als dat onderwerp me interesseert. Of als ik de schrijver al ken.
Maar áls ik ga lezen, wil ik dat de schrijver me direct een signaal geeft van wat zijn niveau is. Hij moet goed zijn, én hij moet verrassen.
Dat geldt voor
- zijn vormgeving
- zijn schrijfstijl
Vormgeving
Je kunt zeggen: maar de vormgeving is afhankelijk van wáár je schrijft. Op Linkedin ziet álles er saai uit.
Maar nee.
Je kunt altijd het meeste maken van wat je hebt.
Ook op Linkedin kun je meer witregels toevoegen. Streepjes. Sterretjes. Emoji’s. Hoofdletters. Je kunt tekst zelfs vet zetten of cursiveren – dat gaat het simpelst met Unicode. Mits je genoegen neemt met een afwijkend lettertype.
Het belangrijkste zijn de illustraties die je kiest.
Is een illustratie zo belangrijk?
Verkoopt een frietboer friet?
Neem deze Powerpoint schrijftip van writer and strategist (ad man) Russell Davies.:
Use words
Not too many
Mostly short
Hij maakt hem honderd keer indrukwekkender met kleur en met een krachtige typografie:
Schrijfstijl
Wat stijl betreft: als een stuk niet vanaf de eerste regel naar binnen glijdt als marshmallow, is het niet goed.
Nog beter is het, als de schrijver je meteen overrompelt met, zeg, een mooie metafoor.
A nurturing sequence is like a toaster oven for marketers.
It warms up a cold lead.
Of een eigengereide stelling, die ingaat tegen wat we allemaal geloven.
You may think I have lost my mind, but after 16 blissful years with WordPress, I have switched over to using GhostPro, Wix, and Editor X for my web design and development needs.
De eerste aanblik én de eerste regels moeten mij als lezer het vertrouwen geven dat ik mijn tijd niet ga verknoeien.
Maar… ik ben bereid een schrijver alles te vergeven – groene letters op een rood vlak, 20 lettertypes op een pagina, dat hij een notoire scheefschaatser is – áls hij originele gedachten heeft.
3. Originele ideeën
Je kunt alles in orde hebben op je site, maar zonder eigen ideeën houdt alles op.
Duh, zeg jij.
Ja, zeg ik. Maar kom er maar eens om.
Kijk, minstens 63,7% van alle teksten is geschreven voor SEO.
Een SEO-schrijver onderzoekt waar mensen naar vragen, welke antwoorden op die vragen posities in Google opleveren die haalbaar zijn met zijn domeinautoriteit, en vervolgens schrijft hij een antwoord, rekening houdend met Google’s imterne regels. Zoekwoord in de eerste zinnen, een keer of drie in de hele tekst, minsten één keer in een tussenkop, genoeg synoniemen en aanverwante termen en vragen gebruiken, enzovoort.
Waarom zouden ánders zo ontzettend veel mensen steeds maar weer uitleggen wat – pak hem beet – bloggen is?
Je denkt toch niet dat één van die schrijvers ’s nachts zijn schrijfblok van het nachttafeltje grist, en in het donker probeert om er zo leesbaar mogelijk WAT IS BLOGGEN op te schrijven? Omdat hij dat briljante onderwerp anders ’s morgens is vergeten?
Of dat zij ooit een wanhopig telefoontje van een klant krijgt: Karin, in hemelsnaam, wat is bloggen nou toch voor iets nieuws?
Ben je gek. Een groot deel van het web staat vol met content van mensen die willen scoren.
En ik beweer dat het niet werkt
Je herkent die blogs altijd aan het gebrek aan comments.
En dat geldt voor veel meer plekken. Ik lees nu al een paar weken elke dag stukken over schrijven op Medium. Ze lezen allemaal even lekker en luchtig, maar inhoudelijk zijn ze zo origineel als de Belastingdienst.
En toch: van mijn 3 voorwaarden is originaliteit het belangrijkst
Daarom denk ik dat het beter andersom kan.
Bedenk een vraag waar je over wil schrijven. Zo uit je blote hoofd.
En denk dan na over je antwoord.
On your lonesome.
Helemaal eiges.
Met losse handen.
Zonder Google.
Gewoon, mensenwerk dus.
Moet jij eens kijken of je dan geen comments krijgt.
Kleine correctie: Nivea = niet invullen voor EEN ander.
Klopt, Theone. Slordig voor mij. Aangepast.
Yes. Ik heb het ook helemaal gehad met regeltjes, stramienen, voorgekauwde formules etcetera. Dwangbuizen zijn het. Scoren op LinkedIn, scoren met je cursus, volgers op Instagram, … Ik ga (bijna) alle advies naast me neerleggen. Laat ons lekker dwars gewoon helemaal onszelf zijn. En dan zien we wel of het ‘verkoopt’ of ‘converteert’. Of niet. Dat kan ook. En trouwens: serum is de nieuwe gezichtscrème. Helpt écht.
Niet iedereen kan alles naast zich neerleggen. Als je al zeker weet dat je klanten krijgt voor je nieuwe product, ja, dan hoef je weinig extra’s te doen. Anderen verdienen 24 miljoen met magere cursussen dankzij een leuk koppie op Instagram ;-)
Serum? Haha, het serum tegen veroudering? Ik geloof er niks van.
Mijn vader was apotheker en chemicus. Die legde haarfijn uit dat crème hooguit tijdelijk vocht in je huid kan houden (niet laten ontsnappen, dus, in plaats van verjongen enz.) Daarom ga ik altijd enorm transpireren als ik iets op mijn gezicht smeer, vermoed ik.
Ja, orginaliteit. En dan liefst met een rafelrandje. Waarmee ik bedoel dat het niet allemaal gladjes hoeft te zijn. Liever echt. Dat je het gevoel krijgt dat iemand dit echt graag wilde delen. Niet alleen met het hoofd geschreven, ook met het hart.
We zijn het eens ;-)
Fietsen zonder handen deed ik vroeger ook. En jij? Ik kon zelfs de bocht maken met mijn handen in mijn zakken.
Mooi gevoel om mee te gaan schrijven.
Dank je. Hele mooie en nuttige blog.
De bocht om met je handen in je zakken! Jij moet echt cool geweest zijn ;-)
Voor informatieve blogs is het een ander verhaal. SEO is een creativiteitskiller. Maar soms moet het. Ik weet het.
Mooie Blog Kitty, as ever. Evengoed, Bloggen, Columns, Podcasts, doe het vooral voor jezelf, ongeacht wat een ander ervan vindt. Dat interesseert iemand goedbeschouwd helemaal niets. Vergelijk jezelf nooit met een ander. Wat jij te zeggen hebt doet ertoe. Roem is zo vergankelijk. Iedereen kan Bloggen, Schrijven, Podcasten. Er is niets aan. Als je het doet omdat je het leuk vindt. Dus niet voor de hits. Dat laatste is voor dromers.
Je hebt helemaal gelijk, Rokus! Goed om van je te horen! Hoe loopt je podcast?
Mondjesmaat. Dat kan echt veel meer. Maar dan spreekt de ‘David Letterman’ in mij. Het is vooral puur plezier om te doen. Vooral samen, met anderen. Dat geeft die extra dimensie. Beetje editten en klooien in de late avonduren. Dat is het eigenlijk.
Best mooi als het je gewoon plezier oplevert. Dingen maken is fijn. Ik ga gauw weer eens een aflevering luisteren. Je hebt goed leren monteren!
Luister dan deze. Ik zit weer veel teveel te ‘hummen’, als in aanmoedigen, maar wat die twee mensen te zeggen hebben snijdt wel hout.
https://app.springcast.fm/16481/41-de-kantelcast-housing-first-in-bergen-norway-according-to-britt-kari-and-tony
Ja, die had ik net gedownload! Housing First is zo’n mooi concept.
Een groot deel van internet staat vol met teksten van mensen die teksten van anderen overschrijven met een kleine twist. Toevallig deed ik, Karin, afgelopen week een onderzoek naar blogtips. Als opdracht voor een cursus Allround copywriting. Niets aan. Ik luisterde ook naar podcasts van Nederlandse mannen die weer tips van Amerikaanse mannen deelden. Ook niets aan. Van deze blog kikker ik weer op.
Ja, haha, dat is ook vaak mijn ervaring als ik onderzoek doe via Google. Een onuitwarbare kluwen van zich steeds herhalende info.
Kleine kanttekening: als je op LinkedIn of andere social apps cursieve tekst of andere rare fonts gebruikt is die tekst:
1 Niet meer te lezen door de voorleessoftware die door blinden en slechtzienden wordt gebruikt
2 Niet meer te lezen door de zoekmachines binnen die apps
Vooral vanwege reden 1 raad ik het af.
O. Ja, da’s minder. Dan blijven we het maar gewoon nog even zo doen.
Net even getest met Jaws. Die heeft hoedanook moeite met LinkedIn en leest de artikelen niet, maar de links wel voor. Blijft ook hangen in de menustructuur. Als ik m’n browser in’leesmodus/F9′ zet dan wordt alles voorgelezen en cursief en vet alleen letter voor letter. Een slimme blinde kopieert de pagina in kladblok en gaat ‘m daar probleemloos zonder opmaak lezen. ;-)
En toen bleef het stil hieronder.
🤪
Aaaargh.
Verdraaid, kom ik nou gewoon mijn allereerste blog tegen in die lijst van fantasieloze bloggers? ;-)
Ja, hoe kan dat?
Omdat ik toen nog beter was in SEO dan in bloggen, denk ik. 🤣
Blij dat jij het zegt ;-)
Ha! ‘Ze lezen allemaal even lekker en luchtig, maar inhoudelijk zijn ze zo origineel als de Belastingdienst.’ Zo is het maar net.
Ik hoop dat alle contentmakers nummer 3 boven hun bed gaan hangen. En iedereen met saaie inhoudsloze SEO-teksten moet voortaan voor straf 100 keer met vulpen opschrijven: Ik zal uit mijn blote hoofd, eiges en met losse handen denken en schrijven. Ik zal uit mijn blote hoofd, eiges en met losse handen schrijven.
Want dan krijg je de mooiste teksten. Zoals dit blog hierboven ;) (dank weer Kitty)
Hm… driekwart van de lezers vindt het volslagen idioot ;-)