Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? (5 misverstanden)

Je about page.
Je hebt geen idéé wat je er op moet zetten. Al die borstklopperij, denk je.
Moet dat nou?

Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet.

Maar waarom loop ik als beginnende ondernemer dan tóch vast bij de about page?

Omdat het met een about page net zo is als met je elevator pitch: zolang je er bij na moet denken, voelt het onnatuurlijk. Pas als je ondernemerszelfbeeld samenvalt met wat je doet, gaat het vanzelf. En dat gebeurt pas als je succes krijgt.

Dat duurt even.

Ondertussen leg ik vast de 5 grootste misverstanden over de about page uit

Zodat jij de jouwe in één keer goed kunt doen.

Klaar? Gaan we.

Misverstand 1: Een about pagina is net zoiets als een CV

Eh, nee. Je CV is een lijst met losse prestaties, geordend volgens een tijdlijn. Niemand leest hem voor de lol.

Je aboutpagina daarentegen moet wél lekker lezen. Het is een verhaal.

Het hoeft níet compleet te zijn – alsjeblieft niet. Het ergste wat je kunt doen is de hele kaartenbak van je leven over de vloer kieperen en het aan je lezer overlaten om er wat nuttigs uit te vissen.

Doei, denkt je lezer. Ga lekker zelf even zitten lezen dat je bij de welpen hebt gezeten. Met je CeeVee.

→ Maak een nuttige selectie.

Misverstand 2: Het belangrijkste doel is mijn toekomstige klanten te laten zien hoe góéd ik ben

Op je about page? O ja? En hoe ga jij dan naar een zakelijke borrel? Loop je daar ook met de borst vooruit naar binnen, met als doel eens even flink op te vallen?

Veel succes. Jij mag meteen door naar punt 5.

→ Voor alle anderen: hoe je leven ook gelopen is, je kunt er altijd nog geestig over schrijven.

About page van Chris Rommers

Misverstand 3: Er moet een missie op

Een business consultant werkte ooit voor een groot bedrijf met aandeelhouders. Alles draaide er om winst maken. Om het personeel weer een beetje te motiveren verzon de consultant een nieuw doel waar het hele bedrijf zich achter kon scharen: hij reverse engineerde een missie.

Het werd al gauw een mode.

Jij en ik hebben geen verzonnen missie nodig. Wij zijn gewone mensen, met een herkenbaar karakter. Wij zijn ons bedrijf.

Onze klanten vertellen het elkaar: zij werkt langzaam, maar ze ís goed. Hij is duur, maar hij weet waar hij over praat.

→ Jij hoeft dus níet op je site te zetten dat je over drie jaar 1 miljoen kleine ondernemers wil hebben geholpen met hun businessmodel.

Doe even normaal. Je bent Shell niet.

Misverstand 4: Ik moet uitleggen waar ik vandaan kom

Nee hoor, waarom?

Kan ons wat schelen of je moeder ook al goed was in tekenen.

Welke opleidingen en aanvullende cursussen je allemaal hebt gedaan vinden we zelden boeiend.

Het allerbelangrijkste is wat je nú voor ons kunt doen. Ongeacht je diploma’s. Ongeacht de moeite die het je kostte om te komen waar je nu bent.

→Vermeld uit je werkgeschiedenis alleen de relevante feiten die je lezers in één klap overtuigen van wat je kunt. Dat kan soms al in een enkel zinnetje:

About page van de Blogacademie

(Er is één uitzondering. Bram Smit van Smit Riooltechniek. Die mag van mij een hele roman op zijn about page schrijven. Lees ook zijn blog. En zijn Linkedinpagina.

Smit is de Nederlandse Marcus Sheridan, maar dan met humor en schrijftalent. Zijn teksten en zijn openheid nemen je direct voor hem in. Je hoopt eigenlijk dat je wc snel verstopt raakt, zodat je hem mag bellen.)

Misverstand 5: Mijn about page gaat over mij

Uiteindelijk is dat het grootste misverstand. Want je about page gaat niet over jou, maar over je lezer.

Niemand vertelt het je ooit, maar je about pagina is gewoon een verkooppagina. Een pagina waarop je je lezer uitlegt wat hij aan jou kan hebben.

Net als de rest van je website is je aboutpagina een denkbeeldige dialoog met je lezer. Je brengt het gesprek dus zo snel mogelijk op hem.

Maar hoe kan ik dat nou doen op papier?

Net zoals bij een gewoon kennismakingsgesprek. Je maakt een grapje, je zoekt naar iets wat jullie allebei interesseert. Common ground. En als je die gevonden hebt, en je vertrouwt elkaar een beetje, breng je het gesprek op hoe je hem kunt helpen.

→Vertel wat je doet, en wat je lezer daar aan heeft. Vergeet niet uit te leggen wat jouw dienst hem kan opleveren, als het niet meteen duidelijk is:

  • Dat jij oude parketvloeren zó mooi kunt schuren, dat zijn huis er weer classy uit ziet.
  • Dat jij hem kunt leren om zelf professionele portretfoto’s te maken, zodat hij geen fotograaf meer nodig heeft voor het smoelenbord.
  • Dat jij adviseert over websites die niet alleen mooi zijn, maar ook effectief, zodat hij meer cursisten krijgt.

Dus toch opscheppen?

Ben je gek. Je vertelt het niet op een opschepperige manier. Je legt het alleen maar uit.

Maar hoeft er dan níks persoonlijks over mezelf op?

→Een beetje maar. Een regeltje of drie, vier. Zolang wat je vertelt maar relevant is voor je werk.

We hoeven je schoenmaat niet te weten. Of of je homo bent. Tenzij je schoenmaker bent geworden omdat je zelf geen goeie schoenen kon kopen. Of tenzij je mensenrechtenadvocaat bent geworden, die opkomt voor homorechten.

Lang hoeft je about page ook al niet te zijn. Niet langer dan je nodig hebt om uit te leggen wat je doet.

→En daarna zet je een link naar je belangrijkste product, of naar je nieuwsbrief.

Zomaar wat schrijven voor de lol hoeft niet.
Een about pagina is geen blogpost.

Heb je een vraag over jouw about pagina?

Stel hem in de comments, dit weekend, dan kijk ik even mee. (>>Sorry, dit aanbod is verstreken.)

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

71 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html