Je about page.
Je hebt geen idéé wat je er op moet zetten. Al die borstklopperij, denk je.
Moet dat nou?
Nee hoor. Dat hoeft helemaal niet.
Maar waarom loop ik als beginnende ondernemer dan tóch vast bij de about page?
Omdat het met een about page net zo is als met je elevator pitch: zolang je er bij na moet denken, voelt het onnatuurlijk. Pas als je ondernemerszelfbeeld samenvalt met wat je doet, gaat het vanzelf. En dat gebeurt pas als je succes krijgt.
Dat duurt even.
Ondertussen leg ik vast de 5 grootste misverstanden over de about page uit
Zodat jij de jouwe in één keer goed kunt doen.
Klaar? Gaan we.
Misverstand 1: Een about pagina is net zoiets als een CV
Eh, nee. Je CV is een lijst met losse prestaties, geordend volgens een tijdlijn. Niemand leest hem voor de lol.
Je aboutpagina daarentegen moet wél lekker lezen. Het is een verhaal.
Het hoeft níet compleet te zijn – alsjeblieft niet. Het ergste wat je kunt doen is de hele kaartenbak van je leven over de vloer kieperen en het aan je lezer overlaten om er wat nuttigs uit te vissen.
Doei, denkt je lezer. Ga lekker zelf even zitten lezen dat je bij de welpen hebt gezeten. Met je CeeVee.
→ Maak een nuttige selectie.
Misverstand 2: Het belangrijkste doel is mijn toekomstige klanten te laten zien hoe góéd ik ben
Op je about page? O ja? En hoe ga jij dan naar een zakelijke borrel? Loop je daar ook met de borst vooruit naar binnen, met als doel eens even flink op te vallen?
Veel succes. Jij mag meteen door naar punt 5.
→ Voor alle anderen: hoe je leven ook gelopen is, je kunt er altijd nog geestig over schrijven.
Misverstand 3: Er moet een missie op
Een business consultant werkte ooit voor een groot bedrijf met aandeelhouders. Alles draaide er om winst maken. Om het personeel weer een beetje te motiveren verzon de consultant een nieuw doel waar het hele bedrijf zich achter kon scharen: hij reverse engineerde een missie.
Het werd al gauw een mode.
- De NAM: wil gas produceren zonder schade voor mens en milieu
- Monsanto: is committed to a world in which biodiversity thrives in harmony with humankind
- Coca-Cola: verfrist de wereld in mind, body and spirit
Jij en ik hebben geen verzonnen missie nodig. Wij zijn gewone mensen, met een herkenbaar karakter. Wij zijn ons bedrijf.
Onze klanten vertellen het elkaar: zij werkt langzaam, maar ze ís goed. Hij is duur, maar hij weet waar hij over praat.
→ Jij hoeft dus níet op je site te zetten dat je over drie jaar 1 miljoen kleine ondernemers wil hebben geholpen met hun businessmodel.
Doe even normaal. Je bent Shell niet.
Misverstand 4: Ik moet uitleggen waar ik vandaan kom
Nee hoor, waarom?
Kan ons wat schelen of je moeder ook al goed was in tekenen.
Welke opleidingen en aanvullende cursussen je allemaal hebt gedaan vinden we zelden boeiend.
Het allerbelangrijkste is wat je nú voor ons kunt doen. Ongeacht je diploma’s. Ongeacht de moeite die het je kostte om te komen waar je nu bent.
→Vermeld uit je werkgeschiedenis alleen de relevante feiten die je lezers in één klap overtuigen van wat je kunt. Dat kan soms al in een enkel zinnetje:
(Er is één uitzondering. Bram Smit van Smit Riooltechniek. Die mag van mij een hele roman op zijn about page schrijven. Lees ook zijn blog. En zijn Linkedinpagina.
Smit is de Nederlandse Marcus Sheridan, maar dan met humor en schrijftalent. Zijn teksten en zijn openheid nemen je direct voor hem in. Je hoopt eigenlijk dat je wc snel verstopt raakt, zodat je hem mag bellen.)
Misverstand 5: Mijn about page gaat over mij
Uiteindelijk is dat het grootste misverstand. Want je about page gaat niet over jou, maar over je lezer.
Niemand vertelt het je ooit, maar je about pagina is gewoon een verkooppagina. Een pagina waarop je je lezer uitlegt wat hij aan jou kan hebben.
Net als de rest van je website is je aboutpagina een denkbeeldige dialoog met je lezer. Je brengt het gesprek dus zo snel mogelijk op hem.
Maar hoe kan ik dat nou doen op papier?
Net zoals bij een gewoon kennismakingsgesprek. Je maakt een grapje, je zoekt naar iets wat jullie allebei interesseert. Common ground. En als je die gevonden hebt, en je vertrouwt elkaar een beetje, breng je het gesprek op hoe je hem kunt helpen.
→Vertel wat je doet, en wat je lezer daar aan heeft. Vergeet niet uit te leggen wat jouw dienst hem kan opleveren, als het niet meteen duidelijk is:
- Dat jij oude parketvloeren zó mooi kunt schuren, dat zijn huis er weer classy uit ziet.
- Dat jij hem kunt leren om zelf professionele portretfoto’s te maken, zodat hij geen fotograaf meer nodig heeft voor het smoelenbord.
- Dat jij adviseert over websites die niet alleen mooi zijn, maar ook effectief, zodat hij meer cursisten krijgt.
Dus toch opscheppen?
Ben je gek. Je vertelt het niet op een opschepperige manier. Je legt het alleen maar uit.
Maar hoeft er dan níks persoonlijks over mezelf op?
→Een beetje maar. Een regeltje of drie, vier. Zolang wat je vertelt maar relevant is voor je werk.
We hoeven je schoenmaat niet te weten. Of of je homo bent. Tenzij je schoenmaker bent geworden omdat je zelf geen goeie schoenen kon kopen. Of tenzij je mensenrechtenadvocaat bent geworden, die opkomt voor homorechten.
Lang hoeft je about page ook al niet te zijn. Niet langer dan je nodig hebt om uit te leggen wat je doet.
→En daarna zet je een link naar je belangrijkste product, of naar je nieuwsbrief.
Zomaar wat schrijven voor de lol hoeft niet.
Een about pagina is geen blogpost.
Heb je een vraag over jouw about pagina?
Stel hem in de comments, dit weekend, dan kijk ik even mee. (>>Sorry, dit aanbod is verstreken.)
Bedankt voor het artikel. Was heel nuttig.
My pleasure ;-)
“Het belangrijkste doel is toekomstige klanten te laten zien hoe góéd ik ben” Op je about page? O ja? En hoe ga jij… https://t.co/xbDmnlFDQv
RT @chrisrommers: Over je Over-pagina: “Jij en ik hebben geen verzonnen missie nodig. Wij zijn gewone mensen, met een herkenbaar karakter.…
“Je about page. Je hebt geen idéé wat je er op moet zetten.” https://t.co/yIxKatGaWc @kittykilian werkt 5 misversta… https://t.co/S4AR5vMVXv
Ik ken die jongens van 365 dagen niet, maar het lijkt me stug dat het welke jongens dan ook lukt om Nederland gelukkiger te maken. Hoe meet je dat?
Die lange salespages – kan ik ook niet tegen. Die voor mijn Blogprocursus is nog best lang, maar lang niet zo lang als andere die ik her en der zie. Ik heb er al eens over geschreven: https://www.deblogacademie.nl/hoe-schrijf-je-een-verkooppagina/
Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat ik steeds eigenwijzer word. Kan best zijn dat lange pagina’s beter werken, maar ik heb er gewoon geen zin in. Ik voel me zelf ook belazerd als ik er een tegenkom. Een reden om niks te kopen, voor mij.
Ze hebben ieder jaar een vol jaarprogramma met mensen die gelukkiger willen worden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/16/waarom-zou-je-leven-voor-de-7-1303300-a966482
Ben er ook steeds meer klaar mee met al dingen die iedereen doet – omdat het moet- Ga met interesse je blog over de salespagina lezen :-)
Ha Saskia, ik had je reactie gemist, sorry. Maar nu dat stuk uit NRC gelezen. Interessant. Het zijn van die levens-business-coaches. Ik volg die wereld niet.
Het zal wel aan mijn ervaringen liggen, maar ik heb geen andere mensen nodig om te verzinnen wat ik wil. Jij wel?
Ik doe (eindelijk en toevallig) precies wat ik wil, nu. Meer hoeft niet. Ik hoef geen boek te schrijven en ik hoef niet bekend te worden. Over 5 jaar hoop ik precies hetzelfde te doen als nu ;-)
Ik heb ze een tijdje gevolgd omdat ik ze marketingtechnisch wel interessant vond. Ben zelf ook best tevreden met mijn leven dus ik heb geen gelukscoach nodig. Misschien moet je je blogs nog eens bundelen, dan heb je ook een leuk boek :-)
Genoten van je blog.
Poeh, ik realiseer me iedere keer weer dat ik mijn teksten eens wat moet inkorten. En dus ook mijn homepage. Toch krijg ik veel klanten op mijn website (en blogs). Maar je hebt wel gelijk dat het een kunst is het wat compacter te maken. Ga ik een keer voor zitten. Helemaal met je eens over die missie; belachelijke grootheidswaanzin om dat soort stellingen te doen. Wel grappig overigens dat het voor die jongens van 365 dagen succesvol wel lijkt te werken dat hun missie is om Nederland het gelukkigste land te willen maken. PS Misschien moet je ook eens een blog maken over die ellenlange salespagina’s. Heb geleerd dat je die -‘neuromarktingtechnisch’ zo moet opstellen maar vraag me toch af of dat niet korter en leuker kan
Gave blog van @KittyKilian voor iedereen die worstelt met het schrijven van een goede about-me pagina: https://t.co/Ec7iFKmhZo
dat is wel zwoegen, zo omdenken!
http://samenwerkingdoengroeien.org/over-ons/
maar zijn de slogans dan niet té nadrukkelijk?
(aan andere pagina’s moet nog gewerkt worden)
Jean, het spijt me, maar ik vind die pagina eigenlijk onleesbaar.
Typografisch: de vele dikgedrukte termen leiden enorm af – het is bijna niet mogelijk om als lezer je aandacht te houden bij de inhoud van de tekst.
Qua inhoud: je springt van het standpunt van de lezer naar je eigen standpunt en weer terug, en nog een keer. Dat is onnodig verwarrend. En verder blijf je erg abstract in wat je doet voor je klant. Geef concrete voorbeelden en het is iedereen duidelijk.
neen Kitty, dat moet je niet spijten! Integendeel.
Ik ben je heel dankbaar voor je ongezouten mening.
Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben en hoe ik het beter kan maken.
zou jij dan de stukjes persoonlijk verhaal weglaten?
ik dacht juist dat dat wat meer herkenbaarheid kon brengen?
Hee, ik heb je vraag gemist! Ik kijk er straks even naar.
Ik heb de pagina bekeken. Ik weet niet precies wat je hebt veranderd sinds ik de eerste keer keek, een paar maanden geleden. Wat ik wel zie is dat je collega aan de rechterkant het helemaal goed doet. Ook qua opmaak, geen vetgedrukte woorden enz. Als je teveel dingen benadrukt, kan je lezer niet meer kiezen.
Hoi Kitty,
je post zette mij aan het werk. Ik ben erg benieuwd wat je van mijn nieuwe ‘about’-pagina vindt:
groet van Fransien Roovers. (NB Deze pagina is er niet meer. De nieuwe aboutpagina, in 2019, staat hier https://metrisgroep.nl/over-ons/)
Ik vind hem wel goed, maar laat de eerste alinea weg. (En schrap al die afzwakkende woordjes: vrij, een beetje enzovoort).
Dat viel mee ;-) Dankjewel.
Met een about page is het net zo als met je elevator pitch: zolang je er bij na moet denken, voelt het onnatuurlijk… https://t.co/ZIRWxH32uq
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien?… https://t.co/elYe6KumCp
Wat een heerlijke blog weer, Kitty.
Meteen even naar onze About-pagina gegaan: https://taalkanjer.nl/over-taalkanjer/
Is hij niet te lang?
En zijn onze eigen verhalen zo uitgebreid nodig?
Ha Margit,
Jullie hebben een kleine website met maar twee echte pagina’s: de homepage en de aboutpagina. Op de homepage staat duidelijk wat jullie aanbieden: loopt je kind vast met taal? Wij leren jou om je kind te helpen. Prima.
Op de over-pagina staat enorm veel meer informatie dan op de homepagina. Teveel, wat mij betreft. Ik kan me wel indenken dat ouders willen zien waar jullie vandaan komen, maar het is de vraag of ze elk apart cursusje willen kunnen checken dat jullie hebben gedaan.
Ik zou die pagina wat strakker en helderder vormgeven, als ik jullie was: dan kunnen lezers de informatie makkelijker scannen, en overslaan wat ze niet zo belangrijk vinden. Geef zelf aan welke informatie prioriteit heeft: die komt bovenaan.
Top!
Gaan we mee aan de slag.
Super bedankt.
Jij hoeft dus níet op je site te zetten dat je over drie jaar 1 miljoen kleine ondernemers wil hebben geholpen met hun businessmodel.
Doe even normaal,… je bent Shell niet.
Aldus Kitty.
Heerlijk een nieuw blog van mijn voorbeeld. Ik was er wel aan toe ….en nou volhouden hè?
Je nieuwe profielfoto oogt vriendelijker en toegankelijker. Je vorige kortgeknipte strenge blik maakte meer indruk … en heeft de woede naar mijn oude juf doen verminderen.
To the point: Jan en ik hebben geen ‘about-page’, maar introduceren ons direct bij binnenkomst (Home). Benieuwd naar wat jij daar (inhoudelijk) van vindt.
De woede? Welke woede?
Ja, jullie hebben een grappige variant bedacht. Eerst een foto van jullie samen op de bank, dan een foto van wat jullie aanbieden, en dan een stuk tekst over hoe jullie beiden denken over presenteren. Het werkt. Lekker laten staan zo.
Tijd om je about page aan te ppakken met deze tips. https://t.co/ti6Bvlqouh
Dit blog van @KittyKilian lezen en dan tóch nog even snel iets aan je ‘about page’ veranderen voordat iedereen het… https://t.co/3gTDlMTLoS
Dit keer wist ik gewoon waar je over ging schrijven. Van de week kwam ik via jou de riool-ondernemer tegen en inderdaad, zijn intro leest als een roman. Intrigerend!
En dat terwijl ik mijn pagina’s net gereduceerd heb tot vijf regeltjes…
Gelukkig heb je een lijstje opgesteld wat er wel mag staan. Kan ik deze week mee aan de slag!
5 regels is prima! Zouden meer mensen moeten doen.
Ik had de post al af (vooruit gewerkt) toen Sonja van Vuren Elja en mij een tweet stuurde over dat blog. Ik heb hem er gauw in gezet.
Mooi voorbeeld dat toeval niet bestaat… Het past wel precies bij de ironische toon van je blogs. Echt leuk.
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? https://t.co/6UQjN38xyP https://t.co/o4hA…
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? https://t.co/6UQjN38xyP https://t.co/o4hA…
O jee, er staat wel een missie op…
http://praktijklispeltuut.nl/over-mij/
Ben heel benieuwd naar je reactie!
Hartelijke groet, Mirjam van Huffelen
Wat is je vraag, Mirjam? Ik geef liever niet zomaar een reactie, in het wilde weg ;-)
Waar ik benieuwd naar ben: zou jij je uitgenodigd voelen om voor een kennismakingsgesprek te komen? Waarom wel/waarom niet?
Dat is een vraag naar gastvrijheid? Hoe gastvrij is die pagina? Hij is vriendelijk. Da’s prima.
Maar ik moet wel veel lezen voor ik weet wat je nou precies doet. Ik wil het eigenlijk sneller weten. En ik wil ook weten wat het me oplevert, ook al is dat voor een coach vaak moeilijk te omschrijven. Ik wil minstens een paar testimonials zien van mensen die uitleggen wat zíj er aan hebben gehad.
Dankjewel, ga ik mee aan de slag!
Ja, zo werkte het bij mij ook: Toen ik begon was het moeilijk om een About pagina te schrijven. Met wie wilde ik het liefste werken? Wat wilde ik eigenlijk het liefste voor die mensen doen? Ik had geen idee. Langzaam is dat duidelijk geworden, en dan schrijft die pagina zich bijna vanzelf.
Ja, achteraf ziet het er zo makkelijk uit, hè.
Ik heb geloof ik wel 16 versies geschreven van m’n about pagina.. Had nu eerst deze staan https://murielwarners.nl/werkwijze-2mw/ maar omdat iemand zei: nu weet ik nog niks over jou, heb ik deze ervoor gezet https://murielwarners.nl/over-2mw/. Wat vind je? Toch weer terugzetten of iets anders doen?
De eerste is meer een blogpost. Je moet een heleboel lezen, terwijl je snel antwoord wil op de vraag: wie is die Warners?
De tweede begint bij jou als kind, en dan bij je vorige carrière, om pas te eindigen met nu. En dat nu laat je dan nog vertellen door anderen ook.
Ik zou het omdraaien: dit doe ik (nu, dus) voor (doelgroep), zodat ze (resultaat).
Je vorige carrière is niet interessant voor je huidige klanten. En vertel gewoon helder waar je goed in bent. Zelf. Als je het anderen laat vertellen denken mensen: ze durft niet.
En hou het kort en krachtig. Mensen willen snel de juiste informatie krijgen.
Ik wilde het doen via storytelling, maar dat is dus veel te uitgebreid. Dank, ga er weer mee aan de slag.
Ja, ik snap het. Goed idee. Maar storytelling wil niet zeggen dat je een heel lang verhaal hoeft te vertellen. Het kan kort en krachtig.
Aan de andere kant is je about pagina niet de beste plek voor experimenten. Mensen verwachten daar een korte uitleg. Het is altijd slimmer om niet te veel van af te wijken van wat je lezers verwachten, net zoals je het in de supermarkt niet fijn vindt als de koekjes niet op de oude plek liggen.
Wat misschien wel kan: een alinea uitleg en dan een leuk verhaal. Dan hebben je lezers de informatie in elk geval al binnen.
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? https://t.co/6UQjN38xyP https://t.co/o4hA…
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? https://t.co/6UQjN38xyP https://t.co/o4hA…
Als je al een formule wil, kun je je eigen motivatie en je missie weglaten. Ik help X met Y. Ik kan dat want Z. Soms is je motivatie wel belangrijk, voor je lezers, soms niet. Vaak is één zinnetje genoeg (Omdat ik nergens de babyrompertjes kon vinden die ik wou, ben ik ze zelf maar gaan produceren.)
Twee uiteenlopende doelgroepen betekent: twee websites maken, of verschillende landing pages, of je homepage splitsen in twee delen (zie bijvoorbeeld https://www.coachbureau.nl/:)
Hieronder de format van OC zoals ik destijds leerde en heb toegepast. Op zich best effectief, zolang je een smalle niche hebt en een oprecht maatschappelijk doel. Ik loop vast omdat ik nu 2 duidelijke doelgroepen hanteer.
Binnenkort actie dus :)
Ik help [doelgroep] met het oplossen van [hun grootste probleem]
Ik help hen omdat [persoonlijk motivatie]
Ik kan dat doen omdat [ervaringen]
Met mijn bedrijf wil ik [missie]
RT @KittyKilian: Hoe schrijf je een about page die je zelfs aan je vrienden durft te laten zien? https://t.co/6UQjN38xyP https://t.co/o4hA…
Thanks, daar was ik naar op zoek.
‘Kan ons wat schelen of je moeder ook al goed was in tekenen.’ @KittyKilian over je About-page: https://t.co/DLiogd3hvJ
Hahaha https://www.smitriooltechniek.nl/smit-riooltechniek/belevenissen-vakgek-7-tijgeren-poep/ Ik ben natuurlijk gaan lezen en deze blog is leuk. En die van jou ook hoor Kitty, maar dat verrast me minder dan van iemand uit de riooltechniek ;-)
Nee joh, je hoeft mij niet te troosten, zijn blogs zijn tien keer zo geestig. Iedereen is anders. Leuk, van die eigenheimers die het op school niet uithouden.
Over je Over-pagina: “Jij en ik hebben geen verzonnen missie nodig. Wij zijn gewone mensen, met een herkenbaar kara… https://t.co/DBwLPmvtN7
Ach het is weekend. Lig graag even op je pijnbank. En ga je er ook nog voor bedanken ;) https://www.partnermetass.nl/over-wil/
En wat is je vraag over die pagina, Willeke?
Ah mijn about me is duidelijk te lang. *werk aan de winkel*
Trouwens, zelf vind ik het altijd wel zwaar okay om te lezen waar iemand een eind voor omfietst of voor welke maaltijd je je schoonmoeder zou omruilen. Dat je haakt of je jezelf zoiets als moestuinprutserin noemt. That one-piece must know says it all. Hoe zie jij dat Kitty?
Ja, kan heel leuk zijn. Jij hebt het zelf niet, zo’n zinnetje?
Het probleem is dat ik altijd een beetje ga steigeren zodra iedereen precies hetzelfde doet. Ik heb liever een helemaal grappige pagina dan één standaardgrap. Of helemaal geen grap, als iemand gewoon heel serieus van aard is.
Ik scoor volgens mij 4 fouten. He bah. Ik moet weer aan het werk.
http://www.leveninlicht.nl/contact/wie_is_jackelien_cerrone/
Ik vind het niet erg, in jouw geval. Bij jouw beroep – energetisch therapeut – wil je lezer wél weten wat je gedaan hebt om te komen waar je bent. Hij moet toch weten naar wie hij toe gaat: bij een huisarts weet hij dat meteen, als er huisarts op het naambordje staat. Jij moet meer uitleggen.
Ha! Ik wilde die pagina al langer renoveren. Maar als Kitty Kilian het wel prima vindt, dan verander ik hem nóóit meer.
Dank je. Fijn dat je er de moeite voor nam er naar te kijken.
Natúúrlijk wist ik dit wel. Maar hoe vaak is er zo’n prettig gestructureerde herinnering nodig dat over elke tekst langer nagedacht moet worden?
Opleiding. Pijnlijk onderwerp. Zeer treffende illustratie.
Ja, doe net als Chris: klets je er gewoon uit met een grap ;-)
Yes, duidelijke taal weer.
Daar over gesproken. Hele discussie gehad, over Jip en Janneke nog wel. Of ze thuis horen op mijn about page. Wat vind jij? Ze staan bijna aan het einde, voorgesteld als mijn vrienden.
http://www.ruiterpilates.nl/wie/
Mooie pagina. Lekker geschreven. Ik vind Jip en Janneke daar prima staan. Ik zou er geen witregel tussen zetten, het is een illustratie van de zin ervóór, dus ze horen bij elkaar.
YES, een comliment van Kitty.
Mijn weekend kan beginnen.
Ik heb alles fout gedaan geloof ik. Dat is schrikken.
http://www.hoeschrijfikeenboek.nl/over-vilan/
Nou ja, fout, fout.. Er is geen echt goed of fout. Er is meer en minder interessant voor je lezer. Ik vind je begin wel heel sterk:
‘Ik ben een ongelofelijk saaie vrouw. Het enige dat ik wil is boeken lezen, boeken schrijven en andere mensen leren hoe ze een boek kunnen schrijven.’
Had ik ook bijna zo kunnen schrijven, want dat vind ik ook van mezelf ;-)
Het punt is dat alle schrijvers zeggen dat ze als kind al schreven, en alle schilders zeggen dat ze als kind al de hele dag tekenden. Dat is natuurlijk ook zo, maar het is niet erg opmerkelijk. Het is een topos.
Het zegt ook niks over hoe goed je er in bent ;-)
Wat lees jij toch lekker!
Ik krijg geen letter op papier als ik jou iets wil vragen.
Praten heb ik een aangeboren talent voor, maar hoe krijg ik mijn hulpvraag duidelijk op papier?
Gewoon doen alsof je aan het praten bent.
Sharp as always, precies dat idd