Leert goede schrijvers de laatste 20%

‘Jij doet het niet goed, zakelijk’ (en het verschil tussen abstract en concreet schrijven)

‘Jij doet het niet goed’, zegt Claudia.

Claudia heeft meerdere ondernemingen. Ze kan het werk niet aan. Dus ik luister.

‘Je moet je lezers uitleggen waarom ze moeten kunnen schrijven.’

Ik begin te lachen

‘Claudia, dat weten ze allang. Anders lazen ze mijn blog niet.’

Claudia zwijgt.

‘Niet, dan?’

‘Nee’, zegt ze. ‘Wat het nut van echt goede content is? En dat je ook echt kan leren schrijven?’

Claudia is een vriendin

Maar ooit was ze mijn student. Want ja, klanten worden soms vrienden. (Daarom moet je altijd snel je diensten aanbieden, heb ik geleerd. Want als je dat niet snel genoeg doet, ben je al bevriend. En aan vrienden verkoop je niet. Die help je.)

Claudia was een lastige student

Perfectionistisch. Gedreven. Werkzaam in de IT. Een echte bèta. 

In de eerste les zei ze dat ze extreem goed wilde leren schrijven. Extreem goed, of anders niet.

Ik trok geamuseerd een wenkbrauw op.

En de volgende weken (het was nog een live cursus) was ik beurtelings vermaakt en geërgerd door haar voortdurende vragen naar exacte aanwijzingen voor goed schrijven. Ze nam mijn grappen, mijn regels en mijn tips allemaal even letterlijk en probeerde ze te ontleden.

Ze sprak ze tegen. Ze eiste expliciete uitleg. Ze snapte het niet, en het maakte haar wanhopig. Ze moest en ze zou extreem goed kunnen schrijven.

Het verschil tussen abstract en concreet schrijven

Claudia was hyperintelligent. Geen twijfel mogelijk. En ze was gewend om alles rationeel te benaderen.

Daar zat hem nou juist het probleem. Schrijven is geen wiskunde. Je kunt het maar ten dele uitleggen in modellen. De rest is een kwestie van doen, en gecorrigeerd worden.

Maar Claudia wilde het éérst begrijpen. En ze schreef net zo abstract als ze dacht.

Frustrerend, en bovendien hield ze de les op

Maar ook ontroerend. Iemand die zich zo inspant om iets te leren dat haar van nature niet komt aanwaaien.

Mijn gebruikelijke voorraad oefeningen was uitgeput. Ik ging op zoek. Er moest een manier zijn om haar duidelijk te maken dat teksten pas lekker lezen als ze concreet genoeg zijn.


Die week had ik problemen met Photoshop

In die tijd maakte ik portretten. Ik moest snel een afbeelding printen, maar de kleuren van de print weken af van die op het scherm. En niet zo’n beetje ook.

Dus pakte ik er mijn Photoshopboek bij. Voor uitleg over het verschil tussen kleuren op het scherm en kleuren in druk.

schrijven: abstract en concreet
Uit mijn Photoshop handboek

Voor een uitgeputte non-geek die al uren gefrustreerd op haar printer zit te schelden nog best ingewikkeld.

En bovendien, ik had direct hulp nodig. Even googelen dan. Een Amerikaanse illustrator, Dani Jones, had het ook uitgezocht:

Tips for Printing Digital Paintings at Home

 

You work hours and hours on a digital painting. You render in tons of details, play with the values, and fuss with color until it is just right. You finally get it about perfect. And then you go to print it…

 

If, for you, this story ends in disaster this article is for you.

 

Let me start by saying that I am not an expert on this subject. Printing can get complicated and messy, and terms like ICC profiles, color spaces, and monitor calibration can really make your head spin. For the most part, I leave these things for the professional printing arena. In my own work and in this article, I try to keep things simple – creating good quality prints to display, promote, or sell without them looking stupid.

 

The Problem with Monitors

 

Your print is NEVER going to look exactly like what you see on-screen. You are translating light into pigment, for goodness’ sake […]


Bron: verwijderd van internet.

 

Verdraaid, Dani begreep mij. Met emoties en in een lopend verhaal.If this story ends in disaster, this article is for you.

En anders dan het handboek legde ze het uit in alledaagse taal: you are translating light into pigment.

Precies wat Claudia ook moest doen.

De volgende les nam ik de teksten van het handboek en van de Amerikaanse illustrator mee

Ik had ze verstopt in een oefening.

Halverwege keek Claudia stralend op.

De rest van de cursus was ze de beste van de klas.

‘Mensen snappen niet hoe belangrijk goed schrijven is’, zegt Claudia

‘Als jij het ze niet duidelijk maakt, dat het ze omzet scheelt. Het verschil tussen een goede en een slechte nieuwsbrief. Een goede en een slechte verkooppagina. Tussen een blog waar je blijft hangen en één waar je bij in slaap valt.’

Ik trok een wenkbrauw op.

‘Dus jij denkt echt dat ze dat nog niet weten?’
Plaatje van een blad. Einde van de post.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

22 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html