Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waar kun je over bloggen? (zelfs als je denkt dat alles al geschreven is)

blog onderwerpen: als je er geen hebt

Sinds kort heb ik een poll voor beginnende bloggers op mijn site. De vraag is: waar ben je onzeker over?

Ik ben verbluft. Bijna iedereen zegt: help, ik heb geen blog onderwerpen. Ik weet niet waar ik over moet bloggen.

Ik heb te veel ideeën.
Ik heb te weinig ideeën.
Ik kan niks nieuws verzinnen. Ik wil origineel zijn, maar ik weet niet hoe.
Ik heb –

Stop stop stop

Eigenlijk is er maar één vraag: help, waar begin ik?

En er is maar één antwoord, met een paar variaties.

Namelijk:
A. Maak het niet te groot
B. Iedereen is bang voor het onbekende
C. Let op je doel

‘Ik weet niet waar ik over moet bloggen’

Je hebt een blog – anders was je niet hier.
Je wil iets verkopen: diensten.

Nou.

Jij kent je klanten, je patiënten, je coachees.

Welke vraag stellen ze áltijd over je dienst? Geef antwoord. Dat is een blog.

Waar zijn ze allemaal onzeker over? Stel ze gerust. Dat is een blog.

Wat willen ze het liefste weten over jou? Voor de draad er mee. Dat is een blog.

Kortom: beantwoord álle vragen die je klanten hebben. Alle vragen zijn blog onderwerpen.

Blogonderwerpen: vertel je lezers alles at ze willen weten

Weet je niet waar ze mee zitten?

Dan kun je ze interviewen. Spreek pakweg 5 klanten of, als je die nog niet hebt, mensen die jouw ideale klant kunnen zijn. Vraag ze wat er speelt in hun werk en hun leven. Zet de recorder op je telefoon aan. En luister.

Serieus: hou je mond.

Je zult zien: je staat perplex van de antwoorden. En je kunt ze zó gebruiken in je blogs.

> Maak het niet te groot. Je blog beantwoordt de vragen die je lezers hebben.

‘Ik heb te véél blog onderwerpen’

Je komt om in de ideeën en je hebt geen idee waar je het beste kunt beginnen?

In feite volg je hetzelfde proces. Maar dan andersom. Je vraagt niet: wat wil mijn lezer weten, maar: wat wil ík dat mijn lezer weet? En daar schrijf je over.

Stel: je bent een makelaar. Je kent alle vragen waar kopers mee zitten. Maar jij wil maar één soort klanten: klanten voor opknappers.

blog onderwerpen voor makelaars? de opknapper
Blog onderwerpen voor makelaars? de opknapper

Dan kies je een stuk of 5 hoofdonderwerpen die van belang zijn voor jouw ideale klant:

  • Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een leuke bouwval kopen?
  • Waar moet ik op letten en hoe kan de makelaar me daarbij helpen?
  • Hoeveel kan ik besparen met doe-het-zelven?
  • Waar heb ik écht een vakman voor nodig?
  • Hoe knapten anderen een bouwval op?

Ofwel: kosten, makelaarsdiensten, besparen, praktische grenzen, ervaringsverhalen.

Dat zijn de onderwerp-categorieën van jouw niche. Je zet ze op je homepage, of in je footer, of je zijbalk.

blogonderwerpen in je footer
Zet je hoofdonderwerpen in je footer

Handig voor je lezer, én voor jou. Want:

> Nu is de ruimte waarin je zoekt – je heuristieke ruimteHeuristiek = de kunst van het zoeken. Heuristieke ruimte = de ruimte waarin je zoekt. – opeens veel kleiner. Zo overwin je je angst voor het onbekende.

je vindt blogonderwerpen eerder als je je beperkt
De heuristieke ruimte: ben je bang voor wat er allemaal kan gebeuren als je die grote donkere doos binnen stapt? Maak hem kleiner

‘Ik kan niks nieuws verzinnen’

Alles is al geschreven, wat kun jij nou nog bijdragen?

Verkeerde vraag.

Kijk, je hebt iets te zeggen. Je hebt verstand van je vak.

Maar moet je er het meeste verstand van iederéén van hebben om er over te bloggen? Moet je de allerbeste en de allerorigineelste zijn?

Je bent geen Tolstoi. Je schrijft geen wereldliteratuur. Je schrijft gewoon een zakelijk blog, zodat je klanten je online vast leren kennen.

Zodat je vast hun dringendste vragen beantwoordt.

Zodat ze straks makkelijker contact met je opnemen.

Staar je niet blind op Grote Voorbeelden: we leven allemaal in kleine kring. Okee, de kring van de één is wat groter dan die van de ander. Maar hoeveel klanten heb jij nodig om je brood te verdienen?

En dus hoeveel lezers?

Nou dan.

> Om effectief zakelijk te bloggen hoef je geen wereldkampioen in creativiteit te zijn. Het gaat zelfs helemaal niet om jou. Je blog is een service voor je lezer. 

Plaatje van een blad. Einde van de post.

Lees ook:
Problemen met bloggen? Denk het om. 10 tips
Hoe hou je bloginspiratie (Ben jij een creativo of een realo?)

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

10 comments

  • “Maar hoeveel klanten heb jij nodig om je brood te verdienen? En dus hoeveel lezers? Nou dan.”

    Mooi gezegd en helemaal waar. Ik dacht hier onlangs zelf ook aan.

    Deze quote ga ik printen en uitknippen, hoe dan ook!

    Dit zet alles weer in het juiste perspectief :-)

    • Ja, dat is zo belangrijk. Je kunt je blindstaren op bezoekcijfers in het Engelse taalgebied, of aan websites met onderwerpen die heel veel mensen aangaan (gezondheid, koken) maar bezoekcijfers en comments enzovoorts zijn geen doel op zich. Het doel is: goed werk doen en daar van kunnen leven.

      • Ja klopt…..

        Als je ziet wat alle probloggers van deze wereld aan content eruit stampen en hoeveel bezoekers ze aantrekken… .

        Dat is voor normale zielen bijna niet te doen. Al helemaal niet als je als freelancer werkt en ook nog eens in Nederland woont.

        Ik heb het idee dat dit soort strategieën sowieso niet echt aanslaan in Nederland.

        Wellicht zijn we daar gewoon te nuchter voor.

  • Dat van die kleinere heuristieke ruimte vind ik spannend — hoe je door jezelf beperkingen te stellen creatiever kan zijn. Ik kende de term nog niet (wel het concept). Groots denken werkt niet zo voor mij.

    • Het is in feite niets anders dan: je onderzoeksvraag beperken. Een invalshoek kiezen. Je terrein afbakenen ;-) Het hele leven is één grote heuristieke ruimte.

      Als je een boek schrijft, bestaat dat uit allemaal kleine stukjes kennis, aan elkaar geplakt > zo denk je groter.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html