Leert goede schrijvers de laatste 20%

Blog van Jessica

B

Hoe je over-mij-pagina je klanten kost

We doen even een korte check of jouw website in orde is. Heb je een korte en krachtige homepage? Check. Heb je je diensten duidelijk benoemd? Check. Heb je een contactpagina die uitnodigt om te mailen of te bellen? Check. Heb je een over-mij-pagina die over meer gaat dan alleen je werk? Che-. Uh, nee wacht. Grote kans dat je niet heel veel aandacht hebt geschonken aan deze pagina. En ja, dat kost je klanten.

Over-mij-pagina: hoe het niet moet

Die over-mij-pagina bungelt er vaak een beetje bij. Het is de bak groene sla die je moeder altijd op tafel zette náást de fameuze lasagne. Zo denken veel ondernemers ook over de over-mij-pagina. Is het ingewikkelde denkwerk voor het schrijven van een optimale homepagina, heldere diensten en juiste contactgegevens gebeurd, dan flansen we die over-mij-pagina even in elkaar en serveren het bij de rest als verplicht nummertje.

Wat je dan vaak ziet is dat de pagina min of meer een cv is geworden. Er staat beschreven wat je in het verleden gedaan hebt, wanneer je ondernemer geworden bent en voor wie je werkt. Allemaal goed om te lezen, maar zelden is dat waar jouw klant op aanhaakt. Want die klant? Die wil vooral jou een beetje kennen.

Denk eens terug aan die keer dat jij iemands diensten af wilde nemen. Die illustrator voor je dochters geboortekaartje. De fotograaf voor je bruiloft. De grafisch ontwerper voor jouw nieuwe huisstijl. Natúúrlijk heb je gekeken naar portfolio, naar stijl, naar specialisatie. Maar je was pas echt verkocht toen je las dat diegene ook te pas en te onpas Gilmore Girls-quotes door gesprekken gooit (oy with the poodles already). Want als diegene het visitekaartje van je kind maakt, de traan van je vader tijdens zijn speech vastlegt of jouw normen en waarden in een logo omzet, dan wil je vooral een klik hebben.

Terug naar jouw over-mij-pagina. Denk je: ‘die doe ik er nog even bij’ of -erger- ‘het draait niet om mij, maar om mijn zaken’? Think again. Het draait wél om jou en dat verdient aandacht. Want daarom doen mensen zaken met je. Daarom kiezen ze juist voor jou. Die ervaring geloven ze wel. Het is jouw eigen manier van doen, jouw zijn, jouw persoonlijkheid die het verschil maakt. Vraag maar aan je klanten. En dus wil je die meebrengen in je over-mij-pagina.

Over-mij-pagina: hoe het wel moet

Alleen tja, dan moet je die dus wel gaan schrijven. Toegegeven: da’s niet makkelijk. Want wat vertel je in hemelsnaam over jezelf? Niemand zit te wachten op verhalen over je hondje, toch? Een persoonlijke aanpak aan je zaken toevoegen voelt vaak gek. Onprofessioneel. Oninteressant. Dus als ik hier heel hard roep dat je dat tóch moet doen, raak je misschien een beetje in paniek.

Adem in, adem uit. Het komt goed. Het hoeft namelijk niet wereldschokkend te zijn. Als je maar íets meer laat zien van jezelf dan alleen je cv. Dat kan op verschillende manieren. De makkelijkste: de toon van je verhaal. Durf jij een grapje te maken, dan vertelt dat jouw potentiële klant veel over jouw manier van werken. Zo simpel kan het zijn. Maar wil je het nóg persoonlijker maken, dan kun je:

    • Luchtige informatie over jezelf delen. Doet ondernemerscoach Miranda Apeldoorn bijvoorbeeld heel leuk. In een rijtje met willekeurige feitjes vertelt ze wat over zichzelf. Oppervlakkige dingen, maar ze maken je aan het lachen, je hebt direct een beeld bij haar en ze spreken tot de verbeelding. Werkt. Lees maar.
    • Je verhaal over je werk gewoon laten staan, alleen nog even een alinea toevoegen waarin je kort iets vertelt over je leven. Dat is makkelijker dan je denkt. Kijk maar wat ik heb gedaan.
    • Iets persoonlijks koppelen aan je werk. Fotograaf Joke Schut plaatste bijvoorbeeld een foto van zichzelf als kleine meid bij haar pagina. Heb je bijna het idee dat je haar al jaren kent en maakt haar beroep nog tastbaarder.
    • Voeg een kleine fotocollage toe met wat foto’s die iets vertellen over wie je bent. Kijk maar eens naar het voorbeeld van tekstschrijver Brenda. Hoef je geen woorden aan vuil te maken (wat ik dan weer jammer vind, maar goed, het ging niet om mij 😉). Kan je trouwens ook doen met jezelf omschrijven in vijf woorden, kijk maar.

Goed gejat is beter dan slecht verzonnen

Je over-mij-pagina persoonlijk maken is dus minder ingewikkeld dan je denkt. De voorbeelden hierboven helpen je misschien op weg. Zit er niks voor je bij? Dan ben je wel heel kritisch. Nee grapje. Kijk zelf dan eens op de website van mensen die jou inspireren. Wat hebben zij op hun over-mij-pagina? Wat kan je kopiëren? En hoe gooi je er vervolgens je eigen sausje overheen? Laat het me vooral weten als je meer goede ideeën hebt!

Weet je het echt even niet, dan heb ik gelukkig óók die contactpagina zodat je me weet te vinden. Mail of bel en ik denk graag met je mee. Als je wilt.

Blog na redactie van Kitty (zie de video)

Is jouw over-mij-pagina een bak groene sla? (En hoe je hem leuker maakt)

Mijn moeder maakt een fameuze lasagne, met doperwtjes en wortel. Maar ze zet er altijd een bak groene sla naast, omdat mijn vader daarop staat. Die flanst ze even snel in elkaar.

Veel aboutpagina’s maken we net zo snel. Ze zijn niet meer dan een cv. Er staat wat je in het verleden hebt gedaan, wanneer je ondernemer bent geworden en wie je klanten zijn.

Allemaal leuk en aardig, maar dáár slaat je klant niet op aan.

Wat wil je klant? Die wil weten wie jij bent

Denk eens terug aan die keer dat jij een illustrator zocht voor je dochters geboortekaartje. Of een grafisch ontwerper voor je nieuwe huisstijl. Natúúrlijk keek je toen naar hun portfolio’s, en naar hun stijl. Maar je was pas écht verkocht toen je las dat de illustrator te pas en te onpas Gilmore Girls-quotes door zijn gesprekken gooit (oy with the poodles already). En dat de ontwerper ook stiekem lepeltjes uit de pindakaaspot eet.

Want als diegene het geboortekaartje van je kind maakt, of je uitstraling in een logo omzet, dan wil je wél een klik hebben.

Dus denk jij: ‘Mijn aboutpagina draait niet om mij, maar om mijn zaak’?

Think again. Hij draait wél om jou. Júíst op je over-mij-pagina wil je persoonlijk zijn.

Over-mij-pagina: hoe ben je persoonlijk?

Oftewel: hoe pak je dat aan, zonder onprofessioneel over te komen, of je lezer dood te vervelen? Niemand zit te wachten op verhalen over je teckel, toch?

Niet in paniek raken. Het hoeft namelijk helemaal niet wereldschokkend te zijn. Als je maar íets meer laat zien van jezelf dan alleen je cv.

Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Je toon gebruiken om te laten zien wie je bent. Durf jij een grapje te maken over je rare neus, dan vertelt dat jouw potentiële klant veel over hoe informeel je bent
  • Luchtige informatie over jezelf delen. Dat doet ondernemerscoach Miranda Apeldoorn bijvoorbeeld heel leuk. In een rijtje met willekeurige feitjes vertelt ze bijvoorbeeld over zichzelf dat zij altijd degene is die de taart laat vallen. Je hebt direct een beeld bij haar en je zit te grinniken. Dat werkt. Lees maar (link).
  • Soms kun je een persoonlijke foto gebruiken, die een link heeft met je werk. Fotograaf Joke Schut plaatste bijvoorbeeld een foto van zichzelf als kleuter op haar aboutpagina. Je hebt het idee dat je haar al jaren kent.

Of, de allersimpelste manier:

  • Je verhaal over je werk gewoon laten staan, en alleen een alinea toevoegen waarin je kort iets vertelt over jezelf. Dat is makkelijker dan je denkt. Zo heb ik heb gedaan: (screenshot).

Goed gejat is beter dan slecht verzonnen

Je over-mij-pagina persoonlijk maken is dus minder moeilijk dan je denkt.

Zit er niks voor je bij de voorbeelden? Dan ben je wel héél kritisch. (Nee, grapje.)

Kijk dan eens op de websites van mensen die jou inspireren. Wat schrijven zij op hun over-mij-pagina? Wat kan je kopiëren? En hoe gooi je er vervolgens je eigen sausje overheen?

Bel mij als je hulp nodig hebt. Ik vind niks leuker. 06:…

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html