Leert goede schrijvers de laatste 20%

Bloggen als een pro met Elja Daae (ja, dat rijmt): over eerlijkheid, jezelf zijn en elke dag bloggen

blogpro worden

Een boek over Bloggen als een pro in 60 minuten.

Van marketingadviseur Elja Daae (spreek uit: Do), redacteur van Frankwatching en oprichter van de wekelijkse twitterchat Blogpraat.

Het verschijnt op 18 maart en ik wil het hier bespreken. Nu.

Maar ’t is een precaire kwestie. Want ik ken haar.

Niet dat ik haar uit vriendschap de hemel in ga prijzen. ’t Is eerder andersom:

Ik ben bang om haar te kwetsen.

Want ik lees haar blogs vaak hoofdschuddend.

Dat komt: Daae blogt elke dag.

Als een soort religie.

Een mix van schrijftherapie, bestaansbevestiging, contact houden met Nederland (ze is expat) en eigenzinnigheid.

Veel van haar posts zijn daarom te alledaags naar mijn smaak.

Dat krijg je als het elke dag moet, van jezelf

Toch scan ik al haar updates in mijn inbox.

Want met haar opinies over ethische marketing ben ik het vaak eens, en ze verwoordt ze feilloos.

En pakweg ééns per week is er een post waarvan ik opspring uit mijn stoel: YES, ze heeft gelijk.

Soms citeer ik haar hier.

Maar ik wou dat ze haar minder interessante posts weggooide, en vast een schifting voor me maakte.

Bloggen als een pro
Elja Daee

 

En nu schrijft Daae een boek over bloggen als een pro

 

Dus laten we eerst dat meningsverschil uit de weg ruimen.

Ik geloof niet in dagelijks bloggen. Niet als algemeen voorschrift.

Waarom heb ik in deze post over Hoe vaak moet je bloggen met voorbeelden uitgelegd.

Die aanbeveling uit het boek laat ik verder onbesproken.

Maar nu wordt het interessant.

Want Bloggen als een pro is geen gewóón blogwerkboek

Niet zoals Gij zult bloggen, bijvoorbeeld, het teleurstellende boekje dat Ernst-Jan Pfauth vorig jaar in elkaar draaide, vol persoonlijke verhalen en snelle tips als ‘voeg waarde toe’ en ‘zorg dat je een curator wordt.’

Zorg er daarom voor dat je schrijfsels de tijd van de lezer waard zijn. Dat hij achteraf iets heeft van: goed dat ik dit gelezen heb.

Het is ook geen boek met schrijftips.

Hoewel Daae wel tips geeft voor een beginnende blogger probeert ze eigenlijk iets heel anders te vatten: dat wat van een blog een succes kan maken.

Volgens haar.

En terwijl ze dat doet geeft ze een rijk overzicht van haar persoonlijke gedachtenwereld en haar online voorbeelden.

 Ze beschrijft succesvol bloggen op een heel persoonlijke manier

Niet met van tevoren afgesproken definities, maar gewoon, op haar gevoel:

Ik denk dat blogs maar zelden echt succesvol zijn als er geen passie achter zit. Ook hier geldt dat er grote blogs zijn waarin de passie meer een trucje is dan het echt is – op zich een interessant trucje, ik heb geen idee hoe dat precies werkt! Het zijn blogs met berekenend enthousiaste artikelen, die gebruikmaken van enthousiasmerende woorden en uitdrukkingen.

Dat weet ze trouwens best, denk ik. Maar ze is te aardig om het te zeggen.

(Daae is namelijk erg aardig, wat grote voordelen heeft als je redacteur bent of een twitterchat vol eigenwijze mensen in goede banen wil leiden. Daarom noemt ze ook enkel blogs die ze bewondert in haar boek. In het openbaar kritiek leveren is niet haar ding.)

Dus geef ik een voorbeeld: een van de enthousiasme-trucs is het overdreven gebruik van nadrukkelijk jij en jouw op blogs die insteken op optimale verkoop.

verkoopmethoden in blogs

Hoe krijg je succes volgens Daae?

Als je goed focust. En als je persoonlijk bent. Betrouwbaar. Als je een passie hebt. Als je een expert bent.

Bij blogs is betrouwbaarheid alles. […] Het lastige is echter dat heel veel informatie met een verborgen agenda is gemaakt of gebaseerd is op onduidelijke criteria of bronnen. […] De kracht van succesvolle blogs is dat je je informatie krijgt uit een betrouwbare bron. En dat je die informatie elders niet krijgt, of niet op dezelfde manier. Dat je weet wat je krijgt. [..] Wie authentiek blogt, wordt zelf een betrouwbare bron van informatie.

Gevoelsmatig juist, maar feitelijk betwistbaar. Elke schrijver heeft een doel, dus elke schrijver manipuleert. Wat noem je nu betrouwbaar?

Ik mis een heldere uitgangsdefinitie. Even verderop schrijft Daae:

‘Dat een blog betrouwbaar is, hoeft niet te betekenen dat de informatie objectief is. Een blog mag anders dan anders zijn, persoonlijk, betrokken. Lezers zoeken juist naar nieuwe […] betrouwbare […] informatie.’

Een cirkelredenering.

In feite beschrijft Daae het fenomeen dat we mensen die we goed denken te kennen, gaan vertrouwen. Mensen wier blog we volgen, bijvoorbeeld.

Maar is betrouwbaarheid echt een voorwaarde voor succes?

Geen Stijl is heel succesvol (gemeten aan het aantal comments, de norm die Daae zelf aanhoudt) maar volstrekt onbetrouwbaar, en koketteert daar zelfs mee: ‘Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.’

Bij de meeste blogs is betrouwbaarheid juist een groot probleem. Nu de kranten terrein verliezen en lezers hun informatie meer uit online bronnen halen, is het eigenlijk noodzakelijk dat serieuze bloggers ook een redactiestatuut gaan volgen.

Zodat op zijn minst duidelijk is wanneer de lezer te maken heeft met advertorials, die sinds kort native advertising heten. (Lees voor voorbeelden van native advertising deze post. Zie ook deze discussie over wat echt en uniek is online.)

En ja, ik ben een muggenzifter

Want voor het grootste deel ben ik het met haar eens:

[…]door te laten weten wat je ergens van vindt, wat je meemaakt, hoe je naar bepaalde ontwikkelingen kijkt (ook vanuit een bedrijf of als ondernemer) maak je een blog menselijker en toegankelijker – minder rozengeur en manenschijn, minder opgepoetst, persoonlijker, authentieker.

En haar schrijfstijl is pakkend en soepel:

Klinkt simpel, is het niet. Klinkt haalbaar, is het ook!

Wat is dan mijn bezwaar?

Ik denk dat blogs te verschillend zijn om een succesrecept te geven voor allemaal, in één boek.

Ik denk ook dat een succesdefinitie van Bloggen als een pro als die van Daae:

Ik versta daaronder: succesvol bloggen, zorgen voor groei en je blogdoelstellingen bereiken, wat die ook zijn.

te ruim is.

We hebben behoefte aan een uitsplitsing.

Naar professionele blogs en amateurblogs.

Naar doelen en middelen.

En bij zakelijke blogs: zelfs aan een uitsplitsing naar marktsegmenten.

Bloggen begint een volwassen en geaccepteerde marketingstrategie te worden en het is tijd om dieper te graven in wat wel en niet werkt

Het zou mooi zijn om op een rijtje te zien welke blogstrategieën leiden tot meer omzet.

Of tot meer bezoek.

Want we weten allemaal dat veel bezoek niet hetzelfde hoeft te zijn als veel omzet.

En dat veel commentaar niet hoeft te leiden tot veel conversie (=omzetten in gewenste actie).

De ethiek kan bij zo’n studie niet de leidraad zijn, maar is ieders persoonlijke, onderliggende gedachte bij het zakendoen.

Ik geloof niet dat zulke boeken al bestaan.

Ik weet ook niet of we al genoeg weten om ze te kunnen schrijven.

Maar tijd is het wel.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

45 comments

  • Kit, waar zijn de social media icoontjes? Zit nauwelijks meer op Twitter, maar wil het wel vanuit de post twitteren en plussen en liken enzo :)

    • Ha die Jan..

      Zit nauwelijks meer op twitter?
      Hoe dingen kunnen veranderen!

      Ja, ik vind ze zo spuuglelijk. Die dingen.
      En de meeste mensen retweeten gewoon vanuit twitter.

      Ik laat ze weg.
      Sorry..

  • Ik heb er even een nachtje over geslapen.
    Waarom ik twitterde dat ik dacht dat jij er tegen bestand was.

    Bestand tegen het opdringen van jouw eigen blogsuccesstory aan andere mensen. Mensen beter leren schrijven is hartstikke goed. Maar het moet niet zo zijn dat ik jouw stijl ga herkennen bij je cursisten. Dat ze niet meer iedere dag mogen bloggen. Dat adsense uit den boze is. Dat ze moeten kiezen tussen persoonlijk en zakelijk bloggen.

    Dat

    ze

    witregels

    gaan

    gebruiken.

    Dat

    ziet

    er

    bij

    jou

    geloofwaardig

    uit.

    Maar bij de ander als een kopie.

    Iedereen moet vooral zijn eigen ding blijven doen. Bloggen is communiceren. Authenticiteit. Focus. Een boodschap verkondingen. Eerlijk zijn. En een stukje geloofwaardigheid opbouwen als je diensten verkoopt. Geen blogs schrijven die door te prikken zijn als verkooptrucjes.

    • Ik kan er tegen!

      Maar ik dring niemand iets op. Geloof ik. Ik geef wel mijn mening, en ik ben stellig.

      De witregels heb ik niet bedacht, die zie je in veel Amerikaanse blogs. Ik heb ze gewoon van Copyblogger. En het leest veel lekkerder op mobiele apparaten.

      En ja, ze moeten bij mij wel kiezen tussen amateuristisch of professioneel. Ik ben er voor zakelijk bloggen. Ik stel eisen aan het ambitieniveau. Daarom selecteer ik ook.

      Snappie?

      Overigens – wat ik hier in dit blog schrijf is niet de mening van mijn cursisten, hoe kom je daar bij? Als die elke dag willen bloggen moeten ze het vooral doen. Maar als ze mij om advies vragen raad ik het ze af.

      Kijk – er is geen absolute waarheid. Er zijn alleen maar meningen.

      Maar ik ben wel benieuwd om te weten wat wel en niet werkt, omdat iedereen nu vanalles roept zonder het te kunnen onderbouwen.

      • Blijf vooral je ding doen.
        Laat je niet weerhouden door ehhh, betweters.

        1 allerlaatste opmerking nog. Persoonlijk bloggen is niet hetzelfde als amateuristisch bloggen. En ik zou als ik jou was niet selecteren aan de poort. Waarom niet iemand met een persoonlijk jankblog zonder winstoogmerk beter leren schrijven?

        • Persoonlijk bloggen vind ik niet erg. Maar amateuristisch bloggen wel. Persoonlijk dan ;-)

          En nee, ik selecteer juist wel aan de poort. Dat is juist een heel goed idee. Voor mij en voor de cursisten.

  • Kitty, dank voor de recensie! Leuk om te zien dat het aanleiding is om verder in te gaan op de vragen waar jij en ik ons vaker mee bezig houden.

    Ik krijg hier en daar wat reacties van mensen die zich afvragen of ik me had gerealiseerd hoe kritisch jouw recensie zou zijn. Ik moet er wel om lachen, want natuurlijk had ik me dat gerealiseerd. Jou vragen om als een van de eersten mijn boek te lezen, was een bewuste keuze.

    Ik bewonder je blog en de manier waarop het zich ontwikkelt. Focus, passie, authenticiteit, toewijding, regelmaat – niet voor niets is jouw blog een van de voorbeelden in mijn boek.

    Dat neemt niet weg dat jij en ik het over sommige dingen fundamenteel oneens zijn. Zie onze regelmatige openbare discussies op Twitter, in #blogpraat, en op onze blogs (een simpele search op ‘Kitty en Elja’ blijkt al heel wat voer voor discussie naar boven te toveren). Discussies over definities en stellingen, vaak. Waaronder de vraag of het belangrijk is om onderscheid te maken tussen zakelijke en persoonlijke blogs.

    Jij hebt, veel meer dan ik, de behoefte om die zaken te definiëren, als het gaat om bloggen (zoals hier (http://www.blogpraat.com/gastblog/blog-jij-zakelijk-of-prive-puur-of-pervers).

    Ik ben er vanuit mijn werk voor Frankwatching de hele dag mee bezig, de lol en de uitdaging van zakelijke blogs. Ik werk voor een blog, ik lees de hele dag blogs, ik ken veel bloggers. Dat is ook de reden dat ik blijf vinden dat die scheiding niet zo eenvoudig is. Dat definities ook niet zo makkelijk te geven zijn. Maar ik geloof ook niet dat ze zo belangrijk zijn, scheidingen en definities. Dat is het mooie van bloggen Je kunt op vele manieren ‘succesvol’ zijn. Wat belangrijk is – als je meer wilt met je blog, als je doelstellingen hebt – is de basis. En voor mij is dat authenticiteit, focus en toewijding. Zonder kom je er niet.

    Wat betreft handleidingen voor hoe je zakelijk kunt bloggen en conversie kunt krijgen, daar is het hele web mee volgeschreven toch? Maar volgens mij is het voor iedere ondernemer zaak om zijn/haar eigen definities en aanpak te ontwikkelen. Zich te informeren en dan een eigen pad te kiezen daarin. Iedere blogger is anders, iedere blogger blogt om andere redenen. Dat zit hem juist de kracht, vind ik. Dat mensen doen wat bij hen past, hun eigen stem laten horen, hun eigen aanpak. Dat is de basis van succes. Laat jij iedere week zien…

    • Het gaat me niet om handleidingen voor conversie natuurlijk. Maar ik ben wel geïnteresseerd in wat wel en niet werkt, ook bij bloggen. En ik denk vooral dat de tijd voorbij is om alle blogs op één hoop te gooien.

      Als journalist en historicus-van-huis-uit heb ik ook vaak andere overwegingen dan niet-historici en niet-journalisten.

      Merk ik.

      Ik ben erg benieuwd hoe je boek het gaat doen!

  • Hallo Kitty,

    Tijd dus om zelf dit boek, wat er nog niet is, te gaan schrijven!? :-)
    Zo worden toch altijd nieuwe ideeën geboren.
    Iets wat je zoekt/wilt, wat er nog niet is.

    Succes en ik lees je blogs altijd graag.

  • Mooi blog. Ik houd van de blogs van Elja. En hoewel ik ze niet iedere dag lees, weet ik toch dat ik iedere dag haar blog even kan bekijken en iets nieuws kan verwachten. Geen idee of dat haar zakelijk succesvoller maakt, dat zouden we moeten onderzoeken. En dat zet me op nieuwe ideeen, het lijkt we geweldig om te onderzoeken waarom sommige blogs zo succesvol zijn. En dan inderdaad verder dan persoonlijk, authentiek, betrouwbaar. Ik ga graag het avontuur met andere bloggers aan. Daar worden we allemaal beter van. Als zo’n boek nog niet bestaat, dan kunnen we hier een super crowdsourcing project van maken! (Of sla ik nu door?)

    • Thanks Simone! :)

      Hoewel ik mezelf lang als zakelijke blogger beschouwde, had ik natuurlijk geen product te verkopen. Behalve mezelf dan. Maar dat was niet echt heel duidelijk verpakt.

      Ik merk wel dat al dat bloggen effect heeft – gewoon qua netwerk. Nu bij het boek merk ik dat, en bij een workshop die ik binnenkort geeft voor Frankwatching. Maar of je dat soort indirecte effecten nou meetbaar kunt maken, geen idee.

  • Kitty wist jij dat je talent hebt om:……
    mijn aandacht te trekken
    nieuwsgierigheid op te wekken
    glimlach op mijn gezicht te toveren
    onbewuste boodschappen mee geeft
    waardoor ik op mijn schrijven ga letten
    er meer plezier in krijg
    omdat ik steeds beter ga begrijpen
    waarom ik wil schrijven
    des te beter ik dat begrijp
    hoe beter ik schrijf

    Hartelijke groet Heleen

    ps ben benieuwd of de avatar werkt! Heb alles ingevuld nu

  • meten is niet weten is mijn mening. iemand kan klikken op je blog en lang blijven hangen maar ondertussen een potje zitten bouten op de w.c.
    waarde creëren (en dus ‘meten’) is horen of lezen wat men vindt van je blogpost en wat het met hen heeft gedaan. het verhaal is uiteindelijk belangrijk. wat vertel je. of het nu een persoonlijk blog is of een zakelijk blog.

    • Klopt, Karin. Ik wil eigenlijk zeggen dat ik behoefte heb aan meer gespecialiseerde literatuur. Maar ik weet niet of dat Elja’s pakkie-an is ;-)

  • Prachtige review van wat bloggen is en wat we nodig hebben op het gebied van ’theorie-ontwikkeling’ over bloggen. Dat heb je heel scherp gezien, Kitty. Mooie blog!

  • De zin of onzin; het nut of onnut van een blogpost is aan de schrijver. De lezer heeft de keus lezen of wegklikken. En ik denk dat iedere lezer opzoek is naar een ander soort inhoud of amusement. Een echte studie er naar zal denk ik een zelfde soort uitslag geven als die van de lezers van de telegraaf of van trouw door elkaar heen.

  • Poeh, en het is ook wel wat om als lezer hierop te reageren.
    Ik denk dat je gelijk hebt, zonder het boek van Elja gelezen te hebben. Ik ben overigens benieuwd hoe Elja je reactie vind. Als ze je kent had ze dit verwacht.
    Wat betreft bloggen en verdieping en de (grove) onderverdeling die je al aangeeft: ja, dat moet. Wat voor jou werkt, werkt bijvoorbeeld niet voor mij. Ik heb blogs gezien die verschrikkelijk geschreven zijn maar puur op inhoud succesvol zijn en anderen die heel mooi geschreven zijn maar gewoon niet werken.

    Voor mijn eigen blog heb ik de conclusie moeten trekken dat ik niet voor het grote publiek kan werken maar ook daarin in een niche zit. Dat is een groeiproces.
    Je zou er een promotieonderzoek naar kunnen doen of het schrijven vanuit de praktijk. Beiden kosten tijd. Data voldoende, is het inzicht er, bij jouw en anderen, ook al om dit nu te kunnen schrijven? Ik ben heel benieuwd.

    Mooi blog.

    • Ja, dat poeh dat realiseer ik me. Dit is misschien minder een recensie dan een wensenlijst. En ik zit er natuurlijk dagelijks middenin – maar ik snak naar meer. Het wordt tijd voor onderzoek. Inderdaad.

      • Was al een paar keer begonnen aan een reactie, maar moest nog even broeden.
        Nu zeg je het eigenlijk zelf al waar ik op uitkwam:
        een mooie weergave van je zoektocht, ervaring en opvatiing over professioneel bloggen. En de vragen die je (en wij allemaal denk ik, ik in ieder geval) nog hebt. meer dat dan een echte recensie van het boek van Elja Daee. Al zou ik daar ook wel benieuwd naar zijn!
        Je zet me aan tot nadenken en dat is fijn.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html