Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom bloggen van belang blijft – zelfs bij content shock

bloggen bij content shock

‘Dat moet je niet doe-hoen, als blogjuf’, waarschuwt een vriend.

‘Je moet niet bloggen over content shock. Dan verpest je je eigen markt.’

‘Ik vind’, zegt een blogvriendin, ‘dat je er juist een antwoord op moet geven.’

Ik mopper tegen de Videovakvrouw

Bij de koffie. Op zaterdagmorgen.

‘Ze hebben makkelijk praten. Maar het is aan de gang, het is een probleem, dus ik ga het niet ontkennen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de secundaire content shock.

De Videovakvrouw: ‘De WAT?’

‘De secundaire content shock’

‘Hoezo?’ zegt de Videovakvrouw.

‘Iedereen is overvoerd. Weetjewel? Lees Mark Schaefer er maar op na. Dat komt door twee dingen: 1. Iedereen heeft inmiddels een blog en 2. Social media snoepen steeds meer tijd en verkeer af van blogs. Met opzet: ze gebruiken een lock in strategie. Want hun advertentie-inkomsten zijn gebaseerd op views. Terwijl wij als zelfstandigen onze lezers juist op onze eigen blogs willen.’

De Videovakvrouw kijkt bezorgd

‘Omdat we meer blogs hebben en meer social media krijg je gemiddeld minder lezers. Dus wat gebeurt er? In de hoop om toch een beetje aandacht mee te pikken gaan mensen hun blogs overál publiceren. Krijg je nóg meer soep op je bord.

En tegelijk gaan media als Facebook nou meewegen hoeveel tijd je volgers besteden aan het lezen van jouw posts, daar. Zo dwingen ze je om langere en betere content te plaatsen. Video’s. Of hele blogs, bijvoorbeeld. Linkedin probeert hetzelfde. Veel mensen zijn dol op Medium. Dus daar moet je je blog óók nog een keer onder de aandacht brengen. En dan moet je een podcast, een videokanaal – kortom je gebruikt dezelfde content 5 keer. Of 9 keer, zoals Jay Bear. (NB zie de podcastaflevering The Future Of Content Strategy – zoek hem via de links, hij staat nog niet op de blogpagina.)

‘Oei’, zegt de Videovakvrouw, terwijl ze warme melk opschuimt. ‘En nou?’

‘In Amerika hebben ze al een oplossing gevonden. Je schrijft uitgebreide posts. Die plaats je op al die platforms. En in die posts geef je een link naar extra tips of een handleiding op je eigen blog.

mensen naar je blog krijgen
Voorbeeld: een content upgrade van backlinko

Je maakt dus tweetraps blogs

Zo krijg je je lezers alsnog op de goede plek.’

De Videovakvrouw: ‘Lekker veel werk.’

Ik: ‘Je kunt het eigenlijk alleen maar aan met een heel team.’

De Videovakvrouw: ‘Dan worden we magazines. Maar is dat nou de oplossing?’

Ik: ‘Ik heb er niet veel zin in. Volgens mij is het een doodlopend spoor.’ Ik denk aan de koning met zijn schaakbord vol graankorreltjes.

De Videovakvrouw is minder zorgelijk uitgevallen. ‘Ach’, zegt ze, ‘weet je wat jij moet doen?’

‘Jij moet gewoon aan de video’

We zitten samen te grinniken.

We zijn niet dodelijk bezorgd. Terwijl we toch allebei online ons brood verdienen.

Waarom niet?

Omdat we ons niet gek moeten laten maken.

1. Blogs en websites zijn niet meer weg te denken

Ook al is de tijd van helemaal gratis aandacht krijgen voorbij (de teaching sells-periode waarin Copyblogger groot werd); ook al hebben de platforms die nu leidend zijn manieren bedacht om ons te laten adverteren – toch blijft je eigen website de plek waar mensen op zoek gaan naar wie je bent, vóór ze je inhuren.

2. Ook offline kun je aandacht vragen voor je blog

Met spreekbeurten bijvoorbeeld, met boeken of eh.. netwerkborrels. Godbewaarme.

3. De blogosphere wordt steeds professioneler

Maar Nederland loopt achter. De bestgeschreven blogs die ik ken zijn Engelstalig. We kunnen nog wel wat variatie gebruiken. Het is in Nederland ook nog makkelijker om als nieuwkomer op te vallen.

4. Niemand weet waar het heen gaat

Het internet, de technieken, modes en mogelijkheden blijven over elkaar heen buitelen. We zitten in het oog van een storm en we hebben geen idee hoe lang hij duurt en waar hij gaat liggen.

Online marketing is een rijk vakgebied. Het combineert techniek, wiskunde, statistiek en SEO met psychologie, copywriting en visuele aantrekkingskracht. Het is onoverzichtelijk groot.

We buigen allemaal mee, als het riet.

 

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

29 comments

  • Dank je voor het meedenken.

    Het hoeft niet per sé kort. Ikzelf sla korte blogposts meestal over. Ik wil diepgang.

    Ik denk dat er verschillende soorten publiek zijn. mensen die nooit lezen. Mensen die het liefst lezen. Mensen die alleen video’s kijken. Mensen die video’s altijd overslaan. Mensen die weleens een video kijken, maar bij serieuze informatie liever lezen. Enzovoort.

    Betalen wordt de toekomst denk ik, voor producenten. En goede filters, voor consumenten. Om inhoud voor je te verzamelen. Die zijn er nu trouwens al en ik gebruik ze ook. (Medium is er één.)

    Inderdaad, dan staat de inhoud niet meer centraal. Het wordt lastiger om mensen naar je eigen site te krijgen. Dus email en je lijst worden nog belangrijker.

    Natuurlijk blijven mensen belangrijk – wie iets schrijft of maakt – ook online wil je je verbonden voelen.

    Ik geloof niet dat entertainment nog veel belangrijker kan worden dan het nu al is. Vaak komt het mijn neus uit. Soepel gepresenteerd, okee, maar wel een serieus onderwerp, graag.

    Ik maak me er niet te druk over, we zien wel hoe het loopt. Ik pas wel dingen aan. Jij?

  • Even hardop denken en typen.

    We zitten midden in de ‘information age’.

    Steeds meer informatie en de informatie consumptie groeit (ook, maar) minder hard.

    Wat zijn de gevolgen?

    Hmm.

    – De lezer wordt steeds kritischer.
    – De lezer gaat voornamelijk korte artikelen lezen.
    – De lezer volgt minder blogs op de voet.
    – De lezer wordt een kijker (crashcourse videostijl?).

    Lezers consumeren steeds meer content, maar voornamelijk ‘bits and pieces’.

    De lat om zulke content (informatief, kort en vermakend) te maken wordt steeds hoger.

    Het toetreden tot de markt wordt lastiger en minder lucratief (men moet te veel tijd investeren om het leren). Bloggen alleen is niet genoeg (nog meer dan nu).

    Natuurlijk ontstaat er twee a drie splitsing (met meer ‘tolerantie’ en zelfs voorkeur voor diepgaande content).

    Entertainment wordt steeds belangrijker (goed geschreven, visueel, makkelijk leesbaar etc).

    Consumeren wordt makkelijker.

    Misschien komt er een app die alle artikelen van alle social media verzamelt en waarmee je alle artikelen overzichtelijk kan scannen, verwijderen en lezen. Zodat social en informatie meer gescheiden wordt.

    Het wordt makkelijker om je content onder de ogen van anderen te brengen, maar je moet dan wel betalen om ‘in die feed’ te verschijnen.

    Nadeel is dan wel dat de content centraal staat en niet jij als schrijver (met jouw blog/onderneming).

    Ik denk wel dat men een vast aantal blogs/personen blijft volgen. Minder dan nu, maar wel een handvol. Men wilt namelijk wel ‘interactie met personen’.

    Hmm blijft een interessant onderwerp.

  • Mijn doelgroep leest niets, wil geen gedonder, heeft beslisangst en zit in zijn (amper haar) vrije tijd vooral niet op het Internet en al helemaal niet op social media. Andere doelgroep zoeken? Nee, teamen en een state-of-affairs maken, tja. Tien keer hetzelfde schrijven en linken, en hetzelfde doen als alle patjakkers maar dan met een kwaliteitsoogmerk, eigenlijk een beetje anarcho-en en gewoon zeggen, dat de keizer geen kleren aan heeft. Decent, uiterst decent want zo is ons soort mensen maar wel de hele tijd met vragen, die de hoorder niet los laten

    • Jaaaa, dan moet je er wel bij vertellen dat de mensen voor wie jij schrijft hoogopgeleide nerds zijn – programmeurs in loondienst, die voor hun werk al de hele dag zitten te puzzelen op de PC.

      De vragen die je niet loslaten: dat zijn natuurlijk de interessantste onderwerpen dan.

  • Het gaat inderdaad hard, wij zijn nog maar net begonnen maar wat een hoop dingen heb je om aan te denken.
    Dat er nog e.e.a. te professionaliseren is ben ik helemaal met je eens. Op sommige blogs lijkt kwantiteit stukken belangrijker dan kwaliteit. Dan zijn die Amerikanen zo af en toe zo gek nog niet..;)

    • Die Amerikanen doen net zo hard mee aan het overspoelen- of bedoel je dat er meer echte goede blogs zijn?

      Maar wat ik zeg klopt ook niet helemáál – zolang er electriciteit is, is de hoeveelheid platforms oneindig. Wat je waarschijnlijk zult zien is een verdere versnippering van het aantal platforms. En ja, dus toch uiteindelijk de noodzaak om je content op veel plekken te plaatsen. Of we nou willen of niet.

      Ofwel we krijgen hele goede filters. Die het zoekwerk voor ons gaan doen. Maar dan geven we weer controle uit handen (in theorie tenminste. Want echte controle is er niet over een schier oneindige hoeveelheid informatie).

      Bloggen wordt niet lastiger. Reclame ervoor maken wel.

  • Ongelofelijk, die ontwikkelingen. Online marketing is een wervelstorm inderdaad, en ik probeer in het kalme oog te blijven: ik kijk om me heen wat er gebeurt, pik (hopelijk) de juiste dingen op, en blijf ondertussen vooral doen wat ik doe. Tot nu toe oogst ik daar heel aardig mee, en ik heb er plezier in.

    Ondertussen blijven de meeste ondernemers jáááren achterlopen, en ik vraag me af of ze ooit een beetje mee kunnen komen. Volgens mij wordt de achterstand alleen maar groter. Je kunt het ze ook niet kwalijk nemen; ook wij als ‘experts’ hebben moeite alles bij te houden. Pfff…

    • Ja, er zijn grote niveauverschillen. Maar het is nog steeds te leren, hoor. Niewelingen hoeven een heleboel dingen niet te leren die wij inmiddels alweer vergeten zijn. Toch? Zoals WordPerfct 4.2 ;-) Mooi was dat.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html