Je bent net gaan bloggen: hoe krijg je bezoekers?
Een eeuwige discussie:
Eerlijk is eerlijk: ik snapte er óók niks van, in 2011.
Van traffic (bezoek) en hoe je het naar je site kreeg.
Maandenlang deed ik verbeten onderzoek. Ik las alle grote blogs over bloggen.
‘Geduld, geduld’ riepen de oude rotten die al vóór de doorbraak van social media, rond 2007, met hun blog waren begonnen: ‘There is no silver bullet.’
Dat zullen we dan nog weleens zien, dacht ik
En bovendien waren er ook cracks die je wijsmaakten dat het wel dégelijk snel en makkelijk kon.
De Amerikaan Jon Morrow, bijvoorbeeld. Een uitstekende copywriter, en een zo mogelijk nog betere marketer. Hij kreeg bekendheid via Copyblogger en zocht een eigen niche in de Engelstalige blogosphere. Hij bedacht een cursus gastbloggen. In 2012 lanceerde hij ook een blog over snel meer traffic krijgen: Boostblogtraffic.
Ik deed zijn cursus eind 2011. Ik was onder de indruk van zijn adviezen op het snijvlak van bloggen en marketing. En van zijn fenomenale zelfvertrouwen.
En toch.
Gastbloggen bleek in Nederland geen makkie
Waarom niet?
• In de VS heb je hele grote blogs. Over unieke onderwerpen. Kijk maar eens op Alltop.com onder blogging (klik op deze link): – en daar staan alleen nog maar de állergrootste.
• Alltop, een digitale Gouden Gids met een gewogen overzicht van de invloedrijkste websites op elk gerubriceerd gebied: ook al zoiets dat we in Nederland niet hebben. Zo’n gids is onmisbaar als je strategisch wil gastbloggen.
• De meeste grote Nederlandse websites zijn magazine-sites: ze berichten over tal van onderwerpen per dag. Om op te vallen als gastblogger wil je graag als énige een hele dag in de schijnwerpers staan. Kan hier ook al niet.
• De meeste grote Nederlandse websites snappen gastbloggen niet. Ze denken dat de gastblogger in zijn handen mag knijpen dat hij zo’n fijne kans krijgt en maken je credit line onvindbaar tussen al hun eigen reclame. Maar als je een goed gastblog schrijft is het andersom. Je levert populaire content. De gastheersite leeft van content. Daar mag wat goed leesbare reclame voor de blogger tegenover staan. Marketingfacts is één van de sites die dat begrijpt.
• De meeste grote Nederlandse websites hechten weinig belang aan goed schrijven en originele inhoud. Ze staan vol met snel in elkaar gerammeld jatwerk. Het zijn dus geen verzamelplekken voor jouw ideale klanten. Want dat zijn kritische consumenten met oog voor kwaliteit, toch?
• En tenslotte: gaan lezers als ze een succesvolle post van je hebben gelezen nou eigenlijk wel op zoek naar je?
Iemand die dat kan weten is Henneke Duistermaat
Duistermaat is een Nederlandse die in Groot Brittannië woont. Ik ontmoette haar op de cursus van Jon Morrow. Sinds begin 2012 schrijft ze voor reuzen als Copyblogger, Boost Blog Traffic, Kissmetrics en het inmiddels opgeheven Blueglass. Haar eigen website heet Enchanting Marketing.
In de membersite van de Blogacademie gaf Duistermaat onlangs een interview, waar ze vertelde dat een post op Copyblogger haar gemiddeld 70 nieuwe abonnees oplevert (en ongeveer net zoveel comments – plus 2000 shares en tweets).
Een gastblog van mij op Frankwatching, in maart 2013, dat 50 comments kreeg en 650 retweets, leverde me 25 nieuwe abonnees op.
Ik zou dus pakweg 40 geweldige gastblogs moeten schrijven voor 1000 nieuwe abonnees, en Henneke 15. Een hele klus. Henneke verdient haar brood met copywriting, ik met lesgeven. Aan een goede post werken we allebei een dag. Henneke Duistermaat: ‘Of twee. Soms weleens méér. Dus ja, guest bloggen werkt, mits je in het Engels schrijft. Maar de waarheid is dat het bloody hard werken is.’
Na twee jaar elke week bloggen heb ik inmiddels zo’n 2000 abonnees: Henneke, na 1 jaar, 2500.
(PS oktober 2016: inmiddels heeft Henneke een veelvoud aan abonnees, en véél meer dan ik – dankzij haar kwaliteit, uiteraard, en het schaalvoordeel van de Engelstalige markt.)
Waarom belooft Jon Morrow elke cursist dan een makkelijke, snelle oplossing?
Omdat wij mensen allemaal erg van makkelijke, snelle oplossingen houden.
Seth Godin schreef al het ultieme commentaar op onze domheid:
Surgeons don’t sign up for medical school because they’re told that there is a simple, easy way to do open heart surgery.
Maar gáát het eigenlijk wel om abonnees?
Van al je lezers zijn alleen terugkerende lezers belangrijk. Abonnees keren terug. Ze vinden het leuk om post van je te krijgen. Ze zijn misschien eerder geneigd om iets van je te kopen. Om je tweets te retweeten.
Maar meer dan de helft van mijn cursisten komt toevallig op mijn blog. Via Google. Of via een tweet. Bij Duistermaat komen ze via de gastblogs of via Google.
Toevallig verkeer is dus nét zo belangrijk. En dat organische verkeer, zoals Google het noemt, komt vanzelf als je eenmaal een tijdje een actieve site hebt. Als mensen naar je linken, en jij naar hen; als ze over je tweeten en op Linkedin naar je verwijzen. Als je vrienden maakt online, als je met collega’s discussieert, als je actief bent op je vakgebied. Als er over je gepraat wordt omdat je de moeite waard bent. Als vakman, als vakvrouw, als mens.
En als je al dat werk in je blog hebt gestopt en in de promotie ervan… dán vinden je klanten je ‘vanzelf’.
Maar gáát het eigenlijk wel om klanten?
Ja. En nee.
Ja, uiteindelijk doe je al die moeite om in je onderhoud te voorzien.
Nee, toch is dat slechts een deel van het verhaal.
Neem de Blogacademie. Net zo belangrijk is dat dat blog me een boel online vrienden en collega’s heeft bezorgd. Zoals Henneke. Online vrienden die ik soms beter ken dan mijn real life vrienden. Online vrienden met wie ik ga koffiedrinken als ik toevallig in de buurt ben (want ze wonen overal en nergens), voor wie ik omreis op vakantie. Met wie ik direct verder praat waar we gebleven waren, op Twitter.
Natuurlijk.
We kennen elkaar.
De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.
Zonder die online vriendschappen zou het internet een kille plek zijn.
Het zijn de mensen die het de moeite waard maken.
Uiteindelijk gaat het altijd om contact.
Geweldig artikel. Wij werken ook samen met gastbloggers voor citytripguru.com levert goede content op en voor de gastbloggers promotie.
Ja, bij een reisblog ligt dat voor de hand. Is weer een heel ander verhaal.
het lukt me nog steeds niet om bezoekers te trekken naar mijn blog en ik heb redelijk veel artikelen..
hoe trek ik mensen naar instauto.nl ? iemand snelle tips of verbeteringen ?
Lees Ruben Bunskoeke: http://000.nl
RT @ErikPlas: RT @sonjavanvuren: De mensen die laatdunkend doen over online comms. hebben er niks van begrepen: taal is energie http://t.co…
RT @sonjavanvuren: “De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWW…
RT @sonjavanvuren: “De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWW…
Wij begrijpen het RT @sonjavanvuren: Mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen http://t.co/3MumehIJYg
RT @sonjavanvuren: “De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWW…
RT @sonjavanvuren: “De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWW…
RT @sonjavanvuren: De mensen die laatdunkend doen over online comms. hebben er niks van begrepen: taal is energie http://t.co/w0NVIBedT4
RT @sonjavanvuren: “De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWW…
“De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/2OWWZzAQw2 @KittyKilian
Mooie blog van @kittykillian. ‘Bloggen: hoe krijg je bezoekers? En wat de meeste beginners niet snappen’ http://t.co/RkPCwE2wmg
Bloggen: hoe krijg je bezoekers? En wat de meeste beginners niet snappen http://t.co/w0MGQlaFbm via @KittyKilian
“Uiteindelijk gaat het altijd om contact.” http://t.co/GEFASRcrXN van@kittykilian. Daar draait alles uiteindelijk om.
“mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” http://t.co/EtHVAUjcO4 @KittyKilian
Bloggen: hoe krijg je bezoekers? (En wat de meeste beginners niet snappen) Nuttig nieuw blog van @KittyKilian http://t.co/QhE7B8igsA
“Maar de waarheid is dat het bloody hard werken is.” @kittyKilian
http://t.co/rTjxYj0IZI
Bloggen: hoe krijg je bezoekers? Of: Hoe krijg je echt contact? http://t.co/YlMDbzKUYX
snel een beetje @KittyKilian: Bloggen: hoe krijg je bezoekers? (En wat de meeste beginners niet snappen). Nieuw blog http://t.co/xTbyfTc78q
“Mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie.” ~ http://t.co/oCyX5yJTfK ~ @KittyKilian
‘Traffic ja, en snel een beetje’. ‘Je bent net gaan bloggen: hoe krijg je bezoekers?’ [Blog] http://t.co/WQqQ1Dn94f @KittyKilian
To Blog or Not To Blog That is the question. Alweer een tijdje. In 2007 schreef Maurits Fondse, musicus en DeDromerDieDoet er een zomerhit over: http://goo.gl/zodkvL
Als ik zou moeten afgaan op mijn statistieken zou ik niet blij worden van mijn inzet, maar over de tijd heen, ik blog sinds maart 2006, heb ik gemerkt dat de resultaten van je weblog helemaal niet af te meten zijn aan bezoekersaantallen.
Vriendschappen, klanten (verbazend genoeg worden die vaak ook een soort vrienden, bij mij althans, door de bijzondere vertrouwensrelatie die je opbouwt) en wisselwerking, energie en inspiratie vind ik de belangrijkste motivatie om door te gaan. Tegen alle regels in.
Deze maand zal ik twee gastblogs publiceren. Niet vanwege de traffic, maar omdat het doel van die sites mijn warme belangstelling heeft. Daar wil je graag aan bijdragen.
Ik denk dat als je teveel gaat calculeren en berekenend wordt de lol er snel van af is. Want bloggen moet vooral leuk zijn. Delen, een weerwoord krijgen, of een pluim op je hoed, maar vooral verbinding maken is voor mij het echte uitgangspunt. Dat daar een klant of abonnee uitkomt is mooi. Echter niet afhankelijk van één posting. Het gaat meer over wat je laat zien, deelt en hoe je bezoekers inspireert over een lange, lange tijd heen. De grote aantallen gaan altijd over blogs die soms al jaren oud zijn, maar mensen blijven oplichten. Bovendien ‘Word-of-Mouth’ staat bij mij op nummer één van de klantenlokkers.
Helemaal zoals in het echt dus! ;-)
Helemaal eens.
‘Taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.’ Wow! @KittyKilian http://t.co/jUEosqm70O
@KittyKilian Hé bedankt voor je RT. Leuke act of kindness. En bedankt voor je waanzinnige nwe post http://t.co/4FudBupBxa Inspirerend!
Oef, al die cijfertjes… Ik ben al blij dat ze stabiliseren waardoor ze minder belangrijk zijn.
Ik denk dat ik zelf niet op twitter zou zitten als ik geen blog had. Maar dan had ik inderdaad ook al die leuke contacten gemist. Online zijn mensen beter op de hoogte van wat ik doe dan IRL.
Maar even snel een trouw netwerk opbouwen? Ik geloof er niet in. Geautomatiseerde berichten (of wat erop lijkt) vind ik vreselijk en mensen die alleen maar zenden ook.
Online is dus een beetje als in het echt: geven, nemen en sympathie voor iemand voelen. Dat helpt allemaal.
Helemaal zoals in het echt, toch?
“De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie” http://t.co/rdCcBeVkzS – @KittyKilian
RT @EefHermans: “Ik snapte er óók niks van in 2011” http://t.co/3hZ1MJ0tT7 bezoekers krijgen blog (+ beginners niet snappen) @KittyKilian
RT @EefHermans: “Ik snapte er óók niks van in 2011” http://t.co/YfxUKNj2er bezoekers krijgen blog (+ beginners niet snappen) @KittyKilian
“Ik snapte er óók niks van in 2011” http://t.co/sFTTce1dCQ Over bezoekers krijgen op je blog (+ wat beginners niet snappen) @KittyKilian
RT @PatrickMundus: “Taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.” ~ http://t.co/nWIDi7…
“Taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.” ~ http://t.co/nWIDi7b6N4 ~ @KittyKilian
RT @KittyKilian: Bloggen: hoe krijg je bezoekers? (En wat de meeste beginners niet snappen). Nieuw blog http://t.co/mZnVo5h9bb
Lol, jij met je cijfertjes. Aantal shares, aantal comments, aantal abonnees (dat zijn mensen die je nieuwsbrief ontvangen? roflol) wat stelt dat nou helemaal voor? Niet alles valt in cijfertjes te vangen.
Bloggen is communiceren, in contact blijven met, je verhaal kwijt kunnen, laten zien wie je bent. Zoiets?
Dat bedoel ik.
Bedankt voor die prachtige woorden, Kitty:
“taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.”
Zou dat zijn omdat we zonder direct fysiek contact minder bang zijn voor het oordeel van de ander? Dat zou dan in ieder geval ook verklaren waarom sommige mensen online vreselijk brutaal en platvloers zijn. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Aan ons de keuze…
Ja, er zit iets raars in. Grenzen vallen weg als je de ander niet kunt zien. Positief en soms ook negatief. Zelf heb ik van het laatste nooit last, ik kom gewoon niet op sites waar iedereen elkaar de huid volscheldt. Dat is ook weer het fijne van online zijn. Je selecteert met wie je omgaat.
Hallo Kitty,
daar waar je schrijft “taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel” daar blijk jij dus ook op mensen in te kunnen tunen, zodat je mensen kunt raken zonder ze pijn te doen.
Respect voor de mooie blogs die je steeds weer schrijft!
Maarten
Of wel. Mensen zijn ook weleens boos, hoor ;-)
Wat is het doel van bloggen dan precies geworden?
Cursisten trekken voor je lessen of nieuwe mensen leren kennen of leuk contact met mensen die he al kent? Of misschien wel van alles een beetje?
Duidelijk is dat nl taalgebied te klein lijkt voor grote c
Van alles een beetje.
Laat ik het zo zeggen: niemand werkt alleen maar voor het werk, toch? Je wil ook gezelligheid, kameraadschap, inspiratie, kritiek, kortom interactie. En voor mijzelf geldt dat creativiteit een belangrijke rol speelt.
RT @SpringCoach: Beter vind je t niet. “@KittyKilian: Bloggen: hoe krijg je bezoekers? (En wat de meeste beginners niet snappen). http://t.…
en over die andere waarde van het bloggen schreef ik deze:
http://jacobjanvoerman.nl/hoe-bloggen-mij-schatrijk-heeft-gemaakt/
Net even een (zeer groffe) analyse gemaakt.
60% van mijn blogposts (categorie: onder de 30 clicks) maakt nog niet eens een deuk in het totale bezoekersaantal. Komt niet voor op het grafiekje dat ik maakte.
De Categorieën tussen de 30 en 1000 bezoekers vormen samen de helft van het totaal bezoek. (met de meeste posts tussen de 50 en de 100 bezoekers)
Helemaal bovenin, de 3 posts die boven de 1000 zitten (Waarvan er eentje alleen maar bezoek trekt omdat ik daar een plaatje van een poppetje op heb staan, met de boodschap om die NIET te gebruiken. Daar wordt dus flink op gegoogeld om die WEL te gebruiken) …
…nou ja, de populairste posts zijn met z’n drieën 25% waard.
Mijn homepage en inhoudsopgave zijn samen ook nog eens 25%.
RT @KittyKilian: Bloggen: hoe krijg je bezoekers? (En wat de meeste beginners niet snappen). Nieuw blog http://t.co/mZnVo5h9bb
Ja, het gaat om het contact. Mooi gezegd. Door in het Engels te schrijven is heb ik contact met mensen over de hele wereld – dat is enorm leuk.
En die fixatie op nummers is maar vermoeiend. Liever 100 mensen die enthousiast zijn over mijn blog posten en er wat aan hebben dan 1000 mensen die zelden mijn email openen.
Het is geen wedstrijdje ;-)
Nee. En een klein beetje ook weer wel, natuurlijk. Wij mensen. Daar ontkomen we niet aan.
Kitty, voor mij is dit je prachtigste post ooit. Jij snapt de essentie van online communicatie. En deelt ‘m nog ook. Thnx…
eehh 2000. (ipv 200) zo erg is het nu ook weer niet.
(En toch september oktober waren beide boven de 6000, dat is wel 3 x zoveel als nu)
Oh, OK. Dan is het wel begrijpelijk. Want een groot deel van je bezoekers komen gewoon vaak terug. Dus als je in plaats van 30 keer maar 4 keer post is zo’n terugloop normaal. Dan blijf je nog erg mooi op peil, eigenlijk, met maar 4 posts.
Ga ik weer een abonnement nemen. Want elke week vind ik fijn, maar elke dag hou ik niet bij als lezer.
RT @JessieBaron: Bloggen: hoe krijg je bezoekers? En wat de meeste beginners niet snappen http://t.co/IoK7JgCmWp via @kittykillian
Toch blijft het raar, bezoekersaantallen.
Ik schreef elke dag, geen rode draad, ratjetoe, lang niet elke post even goed. Dat leverde de laatste maanden 4500 bezoekers per maand op.
Nu roer omgegooid.
Eén keer per week. Dichter op een thema. Betere redactie op mijn blogposts. In plaats van een kwartiertje en weg blog, nu langer laten inweken, meerde keren terugkomen bij een blogpost, veranderen, verbeteren, voor ik hem post.
Resultaat: Meer RT’s per post, maar minder bezoekers (ondanks die RT’s en reacties)
200 bezoekers de eerste maand ipv 4500
Misschien moet ik weer helemaal vanaf scratch beginnen, met bezoekers opbouwen.
Hm.. als je normaal 30 posts schreef dan kreeg je per post dus 150 lezers? En nu bij 4 posts maar 50? Dat is wel vreemd.
Nou heb jij weer geen echt zakelijk blog. Meer een inspiratieblog. Een kunstblog. Hoe heet het. Ik kan me indenken dat mensen daar elke dag komen voor een oppepper ;-)
De eerste post in de nieuwe serie: totaal 138 bezoekers
de tweede: 200
de derde, die van gisteren: 55
Als ik echt per post kijk dan schommelde de andere blogs ook tussen dit aantal.
Dus niet minder, maar ook niet neer bezoekers.
Misschien zijn al die extra bezoekers (want per maand was het dus duidelijk wel meer) wel mijn homepage bezoekers geweest ivm mijn optredens.