Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom je géén boek moet schrijven voor je bedrijf

Onlangs was ik op een boekpresentatie-event.
Normaal sla ik alle events over, alleen al vanwege die naam.

Maar ik was uitgenodigd. Door iemand die alles kan: spreken in het openbaar (kan ik niks van). Vrolijk blijven lachen als iedereen om je heen dingen zegt waar je het niet mee eens bent (kan ik óók niet). En een boek schrijven voor de marketing van je bedrijf.

Dat laatste kan ik wel, natuurlijk.
Maar ik wil het niet.

boek schrijven voor je website
Website Open Circles

Want zeg nou zelf.

Wat denk je dat er met al die on demand geprinte expertboeken gebeurt?

Precies

Zelf heb ik er momenteel vier in huis.

Eén slingert op een stapel met dingen die weg moeten. Er staan er drie er in de kast. Van die drie heb ik er één gelezen. Omdat ik om een blurbje was gevraagd, en dan wil ik het natuurlijk wel zelf even checken. 

In de andere twee staan interviews met mijzelf. Soms hou ik me niet aan mijn principes, en ik krijg altijd spijt.

Die twee boekjes kunnen eigenlijk ook weg, want er staat niks in over bloggen dat ik nog niet weet.

boek is autoriteit
Internet Marketing Unie

Dat is het probleem

Al die boeken die mensen schrijven om zichzelf als expert te profileren zijn gebaseerd op een verkeerde gedachte. Namelijk: dat het boek de expert maakt. Zelfs al interview je anderen.

Maar kom op, zeg. Een boek maakt je geen autoriteit.

Autoriteit maakt je een autoriteit.

En hoe kom je aan autoriteit? Echte?

Daar kom je helemaal niet aan.

Echte autoriteit kun je niet afdwingen. Of versnellen. Die krijg je. Vanzelf.

Als je maar vaak genoeg dingen zegt waar andere mensen van stil blijven staan. Dingen die ze doen aarzelen, ook al is het maar éven. Zou die spreker gelijk kunnen hebben? Kan het anders zitten dan je altijd dacht?

Een autoriteit weet méér dan jij. Anders was hij geen autoriteit

Dus ja.

Schrijf gerust een boek, als je iets heel erg kwijt moet. Als je oprecht vindt dat wij het allemaal moeten weten. Als je werkelijk denkt dat de wereld er beter van wordt. Als het alleen jou zelf blij maakt – vooruit. Je mag best een hobby.

Maar verwacht niet dat ik het lees

En je vrienden ook niet. Niet echt.

Get real.

We publiceren meer boeken dan ooit tevoren en we lezen er steeds minder. Dus wie houdt wie nou voor de gek?

Ik zou zeggen: de boeken waarvan businesscoaches zeggen dat je ze moet schrijven voor je bedrijf, moet je vooral niet schrijven. Spaar de bomen. 

Schrijf alleen boeken die iets nieuws toevoegen.

En dat event?

Het was precies zoals je verwacht. Met een podium. Met sprekers die roepen: Willen Jullie Meer Verdienen? Met een beschamend laag informatieniveau, hoewel de bitterballen dan wel weer in orde waren.

Ik had gelukkig een boek in mijn tas.
Een boek dat me deed twijfelen.
Er stonden dingen in die ik niet wist. Die ik niet wilde weten. Maar waar ik niet meer onderuit kan: Je hebt wel iets te verbergen, van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Over de gegevensstromen en onze gemeenschappelijke privacy online.

echt expertboek
Een boek dat iedereen moet lezen. Klik op het plaatje voor meer informatie

Het ligt al een week binnen handbereik.
Ik ben nog steeds geschrokken.

Plaatje van een blad. Einde van de post.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

78 comments

  • Dit doet me altijd denken aan de verkopers van Het Wereldtijdschrift, u weet wel uit Lijmen/Het Been van Elsschot.

    E-books en self-published books hebben sowieso al minder status, vooral als ze gratis weggegeven worden, en worden dan inderdaad ongelezen in de kast gezet.
    Maar schrijfcoaches, editors, drukkerijen en ISBN-code stempelaars (lol) verdienen er een boterham aan.

  • Zoveel discussie levert bijna ern boek op. Of was dat nu juist niet debbedoeling?
    En dat terwijl het echt heel leuk is om een boek te schrijven. Maar geen expertboek. Gewoon een boek over mensen die ergens goed in zijn. Zoals schaapherders.

  • Je kunt ook geld verdienen met mensen wijs maken dat ze miljonair kunnen worden door een boek te schrijven. Ik ken iemand die in zo’n sekte (dat vond ik ervan) terecht kwam. Ze gaf vele duizenden euro’s uit aan coaching om het boek te schrijven en aan sekte-achtige bijeenkomsten voor alle schrijvers/miljonairs in spe. Volgens mij is haar relatie er ook door op de klippen gelopen (die ook bij de sekte ging).

  • Helemaal mee eens, Kitty!
    Ik schrijf boeken omdat ik het leuk vind om boeken te schrijven (als klein meisje had ik ooit zo’n droom…) en omdat ik mensen iets wil leren.
    Toen ik op een gegeven moment een boek over Prezi ging schrijven, werd ik door sommige uitgelachen (wel achter mijn rug hoor, hoorde het later pas ha ha) en toen het een succes werd zeiden ze “dat is goeie marketing, Hedwyg!”
    Niet dus! Geen marketing. Ik schreef dat Prezi boek omdat ik er zelf zo enthousiast over was, omdat ik vond dat dat de wereld in moest en omdat ik het leuk vind om zo’n boek te schrijven.
    Achteraf heeft het boek natuurlijk heel goed gewerkt en kwamen er veel mensen in mijn trainingen. Maar voor mij is de juiste reden om een boek te schrijven cruciaal.
    P.S. Het lijkt mij trouwens heel zwaar als je enkel en alleen een boek gaat schrijven voor je bekendheid. Ik moet er niet aan denken.

    • Haha, die reacties, dat zou inderdaad weleens zo gegaan kunnen zijn. We passen ons aan, hè, wij mensen.

      Nee, zonder enthousiasme lijkt het mij ook niks. Maar ja, mij lijken een heleboel dingen niks.

      Hoe gaat het trouwens met Prezi? Ik zit nooit in vergaderingen dus ik heb geen idee. Is het doorgebroken of stagneert het?

      • Prezi wordt meestal ook niet in vergaderingen gebruikt ;-)
        Meer op podia. Of voor trainingen/workshops.
        Of als je even lekker wilt brainstormen (maar dan niet op papier omdat dat toch altijd te klein is voor jouw gedachten).
        Prezi wordt best veel gebruikt, maar PowerPoint is nog steeds favoriet. En dat snap ik dan weer niet. Mensen kiezen voor gemak en niet voor goed. Overigens (om misverstanden te voorkomen), ik heb niets tegen PowerPoint, wel de manier waarop het meestal wordt gebruikt.
        Inmiddels heb ik ook weer nieuwe uitdagingen. Oftewel: ik daag mezelf uit.

        • Ik ga je blog even lezen om uit te vinden welke ;-)
          Hee, je hebt helemaal geen blog. Mooie boel. Hoe kom ik er dan achter?

          En ik lees op je site dat je ACHT boeken hebt geschreven over Prezie en TIEN over webdesign? Waarom zoveel? Wat leverde het je op? Ik weet dat je Mevrouw Prezi bent. En verder?

  • Vroegah kreeg je alleen de kans om een boek schrijven als je een expert was. Toen iemand erop kwam om dit proces om te draaien, ging het mis. Gevalletje: ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn koffer, dus ik pas in mijn koffer…

    En dan zijn er dit soort heerlijke blogs voor nodig om de dingen weer recht te breien.

    Dankjewel, Kitty. Zoals altijd.

    • Ja. In de pre-boekdruk tijd had niemand een monnik kunnen betalen om dat allemaal op perkament te schrijven. Nu kost het bijna niks meer – behalve tijd. En het kan, dus we doen het. Zoals met alles.

  • Iedereen die een boek schrijft heeft ergens verstand van. De meeste mensen hebben een enorme drempel om hun kennis te delen, juist omdat ze het gevoel hebben dat het niet onderscheidend genoeg is. Dáárom is het nuttig om mensen te motiveren om een boek te schrijven. Omdat je mensen dwingt te gaan staan voor wat ze zeggen, vinden en doen.

    Ik heb onlangs enorm out of my comfortzone een e-book geschreven. Zeker weten niet goed genoeg volgens jouw normen. Probeer je eens voor te stellen wat zo’n blog van jou doet met iemand als ik.

    Mijn boek is uitgekauwd voor mensen die er verstand van hebben. Voor mensen voor wie het nieuw is is het leuk, kort, informatief en geen overdaad aan info. (dat is de feedback). Had ik het dan niet moeten schrijven omdat de kwaliteit niet goed genoeg is?

    Jammer dat je alleen maar kijkt naar de negatieve kant van het verhaal, in plaats van dat je nou een blog schrijft over: als je dan toch per sé een boek wil schrijven, doe het dan vooral op deze manier: …. daar hebben wij, schrijvers van expert boeken, tenminste wat aan. Dan lever je tenminste je toegevoegde waarde op jouw gebied. Jij bent tenslotte een expert op dit gebied, ook al roep je de hele tijd van niet. Ga jij verdorie maar eens staan voor je talent. In plaats te roepen dat omdat jij dat niet doet anderen dat vooral ook niet moeten doen.

    En aan alle schrijvers van dit soort boeken dat Kitty verafschuwt: ga zo door, want door te oefenen word je vanzelf beter. En wellicht komt er een tijd dat Kitty ons wil leren hoe dat nog beter kan.

    • Ha Gerdy,

      Ik weet niet of je dat wel of niet had moeten schrijven. Ik weet alleen dat ik veel teveel van dat soort boeken zie, en dat ze meestal regelrecht in de prullenbak belanden.

      Je schrijft: ‘Iedereen die een boek schrijft heeft ergens verstand van.’ Dat is net zoiets als zeggen dat iedereen die een penseel vast kan houden, een kunstenaar is.

      Natuurlijk kun je leren schilderen, en schrijven enzovoorts. Maar soms kun je veel beter iets anders doen. Gewoon achter klanten aan gaan in levenden lijve, of een video maken, of je administratie eerst eens goed regelen. Whatever. Die goeroes roepen ook maar wat.

    • Gerdy, een blog kun je gebruiken om je volgers te laten weten waarvoor je staat. En zo gebruikt Kitty het hier ook.

      Ze legt businessboeken langs haar journalistieke meetlat en dan zijn veel van die boeken gewoon niet goed. Als voormalig journalist bij een dagblad ben ik het daarmee eens.

      Maar ik ben het ook met jou eens, Gerdy: een goede schrijfjuf als Kitty kan zeker een constructieve bijdrage leveren aan het verbeteren van expertboeken.

      En dat doet ze ook.

      Niet omdat ze daar speciale lessen in geeft, maar omdat haar blogcursisten óók expertboeken schrijven. Ik ook. En als je een goed boek wil schrijven, dan kun je dat gewoon met de blogcursus van Kitty leren. De principes van goed zakelijk schrijven zijn namelijk hetzelfde voor een blog èn voor een boek.

      • Dankjewel voor jullie reacties. Mijn punt is vooral dat als een boek niet goed is volgens jouw standaarden, het voor anderen dat nog wel steeds kan zijn. Dus dat je soms ook gewoon wel eens iets moet doen ook al ben je er (nog) niet zo goed in. Of idd les volgen. :)

        “Je schrijft: ‘Iedereen die een boek schrijft heeft ergens verstand van.’ Dat is net zoiets als zeggen dat iedereen die een penseel vast kan houden, een kunstenaar is”. daar wil ik de discussie nog weleens over aan, Kitty:)

  • Heerlijke relativering. De vage gedachte dat ik ook eens zoiets zou moeten schrijven gaat nu meteen van mijn lijstje af. Dat scheelt weer.

  • Ja, je hebt helemaal gelijk – een boek maakt je geen autoriteit, hooguit laat het zien dat je dat al bent.

    Ik probeer de laatste weken het woord “moeten” uit mijn gedachten te bannen. Er moet zo veel, en ik kan het niet allemaal. Dus ik probeer me vaker af te vragen wat ik *wil* ipv wat ik *moet*. Ik begin me een stuk lichter te voelen :-)

    • Ik lees wel eens een expertboek. Hangt van de reputatie van de schrijver af. Sommige ondernemers zijn al goed voordat ze een boek gingen schrijven. Die geloof ik dan nog steeds, ook nadat ze een boek hebben geschreven.

      Over een tijdje werkt het hebben van je eigen expertboek misschien wel tegen je. Heb je er weer één, zo’n volstrekt ongeloofwaardig type.

  • E-books volgens een formule staan mij ook tegen.
    Al kan iets van jezelf weggeven wel een goede aanleiding zijn voor een goed gesprek of contact. Indien het echter zo’n ‘formule’ boek is heeft dat op mij een negatieve weerslag op de autoriteit die de weggever wenst uit te stralen. Dan maak je met je boek meer kapot dan je lief is.

  • Gek is dat. Ik heb 11 boeken geschreven. Allemaal expertboeken en ik wist het niet eens. Jammer: ik begrijp pas sinds een jaar of zo, dat met 2 boeken tegelijkertijd in de intermediar top tien staan, bijvoorbeeld, marketingwaarde heeft. Toen 17 jaar geleden mijn 1e boek uitkwam, zei het me allemaal niets, al die media aandacht en m’n ranking op top tien lijsten. Het hoorde erbij. Verder geen aandacht aan besteden en doorgaan met wat ik aan het doen was leek me geheel vanzelfsprekend. Nooit begrepen dat ik daar heel veel meer uit had kunnen halen als het gaat om het laten groeien van mijn lijst, bijvoorbeeld. Wist ik veel. Druk met centjes verdienen om mijn kroost te voeden.

    Ik schrijf boeken omdat ik op die manier meer greep op de materie krijg en het me daardoor nog meer eigen maak. Ik schrijf alleen over de onderwerpen die ik in mijn ondernemersbestaan tegenkom en die me bij mn kladden grijpen.

    Enerzijds zijn mijn boeken inderdaad de beste marketingtool die ik me als ondernemer kan wensen. Nog steeds word ik gebeld door tijdschriften, kranten en radio omdat ik te boek sta als expert. Weliswaar over een onderwerp waar ik geen zak meer mee heb, maar elke keer zwicht ik weer als er tegen me gezegd wordt: ‘Ik bel jou even, want uiteindelijk ben jij toch de expert in Nederland.’ Ik heb een ego, dus. Er komt een tijd waarin ik iedere vraag resoluut zal doorsturen naar mijn concurrent. Zodra mijn bedrijf verkocht is hang ik mijn expertstatus in de wilgen.

    Anderzijds: als je eenmaal als expert te boek staat, blijkt het inspanningen te vragen om uit de boeken geschrapt te worden, of beter gezegd, van internet te verdwijnen. Dat duurt even. Duurzaam is zo’n expertstatus dus wel, mits een beetje gevoed op z’n tijd. Erg nuttig voor ondernemers die zichtbaar willen zijn en blijven.

    En als iemand een expertboek wil schrijven, ook goed. Ik help daar graag bij, als expert in het schrijven van expertboeken. In deze op hol geslagen expertboekenrace op internet is het lastig om me niet mee te laten sleuren met de hysterie die ontstaan is over het hebben van een expertstatus. Soms stink ik erin en laat me op sleeptouw nemen door mijn eigen verlangen om binnen drie maanden moeiteloos 5 ton te verdienen. Ik word gelukkig wel steeds op tijd wakker.

    • Expertboek is geen vakterm ofzo, ik moest gisteren een kort woord verzinnen voor in de quote bij de foto, want een-boek-schrijven-voor-je-bedrijf paste er niet in. Dus toen dacht ik: het is natuurlijk een expertboek. Blijkt dat ik dat woord al veel vaker had gezien de laatste tijd, maar als bedrijfsnaam. Het was totaal langs me heen gegaan. Niettemin, dat is wel een goeie term voor een boek dat iemand puur schrijft met het doel om een ‘expert’ te worden.
      Hoe goed zo’n expert is, is dan een tweede. Kan heel goed zijn, natuurlijk.

      Als je eenmaal in de journalistieke kaartenbakken zit, kom je er niet zo gauw meer uit.

  • Als je dit doortrekt zou het advies ook moeten gelden voor een blog. ;-)

    Maar je hebt wel gelijk over de reden voor een boek schrijven. Kwam laatst zo iemand tegen. Was helemaal opgegaan in het idee dat hij door een boek passief inkomen kon verwerven. Uiteraard aangeraden door een coach. Had ook een onderwerp. Alleen wist hij over dat onderwerp werkelijk niets. Ging dan maar mensen interviewen die iets wisten over dat onderwerp.

    Maar je kan niet ontkennen dat het gedeeltelijk wel werkt. Zet op een boek “bestseller” en het verkoopt meer. ( Oke. zelf een keer ingetrapt op Schiphol). Zet op een boek of website “zoals gezien op TV” en mensen geven je een hogere status. ( Dat het een betaalde advertorial was zoekt niemand op)

  • Alles wat je dus denkt te moeten doen, moet je dus niet doen. Wat blijft er dan nog over?

    • Als je het hebt over welke dingen je moet doen om klanten te krijgen – dat hangt er maar helemaal vanaf bij wie je te rade gaat, wat ze zeggen dat je moet doen. Maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je zelf wilt en wat bij jou past.

      En van mij mag je best een boek schrijven, maar dan wel een goed boek.

  • Ha, een blog over vriendschap en wat je daar allemaal voor over hebt: een middag naar een boekpresentatie-event bijvoorbeeld.

    Is een boek schrijven voor je marketing werkelijk zo heel veel anders dan zakelijk bloggen? Ik vond het een uitdaging om te doen en daarbij toe te passen wat ik van jou heb geleerd over boeiend schrijven.

    En zo’n boek levert echt dingen op die met bloggen niet zo gemakkelijk zijn: uitnodigingen als spreker, interviews in de krant en een column in een vakblad bijvoorbeeld.

    Er zijn inderdaad maar weinig heel goede businessboeken. Maar, ondanks jouw geweldige cursussen, zijn er helaas ook maar heel weinig belachelijke goede zakelijke blogs.

  • Inderdaad. Niks expert. Of autoriteit. Ze vertellen allemaal hetzelfde. En dat wat ze vertellen, vind ik overal al gratis op het net. Zottigheid. Wel jammer dat het ‘werkt’.

  • Vraag me af of je twijfelt of je nieuwe informatie hebt (lijkt mij van wel) of dat je gewoon geen zin/behoefte hebt om een fysiek boek uit te brengen. Vriendin van me heeft onlangs boek gepubliceerd en is door vakbladen vervolgens benaderd. Levert haar direct veel nieuwe klanten op.

    Lijkt mij, dat jij aan de hand van een aantal cases heel wat interessants en informatiefs te delen hebt met mensen die willen leren verdomd goed te schrijven.

    • Ha Elise, deze post gaat over de rare hype dat iedereen een boek moet schrijven voor zijn bedrijf. Natuurlijk schrijven sommige mensen wel goede en nuttige boeken.

      Ik heb zelf op dit moment geen verlangens naar een studieboek. Ik geloof sowieso niet dat je kunt leren schrijven uit een boek. Vaardigheden leer je door oefening – en feedback. Theorie helpt wel een beetje, maar feedback helpt veel meer.

  • Als je een goede trainer bent, kan ik best een paar redenen bedenken om een goed gewaardeerde training wel uit te werken in boekvorm. Ik deed het al in 1996 en gaf dat boek daarna bij elke training weg. De uitgever was enthousiast toen ik vooraf zei direct 250 boeken af te nemen. Het heeft me veel gebracht en tot mijn eigen verbazing is het tot een achtste druk gekomen. Ik werk nu aan de vierde druk van mijn vijfde boek. Als je trainer bent, dat ben je Kitty…. Als je een unieke waardevolle, goed gewaardeerde training hebt, die heb je Kitty……, zou ik er nog eens goed over nadenken.

    • Daar zit toch een klein verschil tussen jou en mij, want ik geef nooit live trainingen. Ik heb ook weinig te vertellen over schrijven, in abstracto, en wat ik wel te vertellen heb doe ik hier op mijn blog of in mijn cursus. En in een paar gratis e-boekjes.

      Eigenlijk is het gratis e-boekje dat je krijgt als je op mijn mailinglijst springt al mijn training in zakformaat. Dus ik heb wel boeken. Maar hele kleine en alleen gratis. Ik geloof er niet zo in dat papieren boeken aanzien verschaffen. Behalve als ze echt goede, nieuwe informatie bieden. Maar wat ik meestal te zien krijg aan zulke boeken kan direct in de prullenbak. Commerciële troep.

  • Nou eh, kweetniet… toen ik dan eindelijk mijn boek schreef (omdat ik werd gevraagd door een uitgever, dat dan weer wel), verkocht ik er 15.000 en zat ik ineens bij Humberto Tan aan tafel.

    En (leuker) werd ik ineens niet meer alleen door mijn eigen volgers gezien als expert, maar ook door allerlei andere belangrijke mensen. Die me dan weer gingen vragen voor van alles (van tv-programma’s tot lezingen tot samenwerkingen).

    Dus kweetniet. Ik ben er best blij mee, met dat boek ;-) (De Poepdokter – Gezond van mond tot kont)

    • Het kan werken. Zeker als je jezelf poepdokter noemt ;-) Jounalisten zijn net mensen, ze kicken op waar wij op kicken. Hoe maffer, hoe verrassender, hoe meer taboe enzovoorts, hoe eerder je aandacht krijgt.

      Ik heb je boek niet gelezen dus ik kan er niks over zeggen, het is misschien fantastisch. Maar dan is ook het hele bezwaar dat ik in deze post noem weggenomen: dan was het geen flutboek dat je alleen maar schreef voor je marketing. Dan had je echt wat te melden.

  • Ben weer helemaal aan boord met deze laatste blogs. Wat een rust. Wat een prettig ritme. Wat een oase. Nu graag gracieus of meedogenloos de ‘7-keer mythe’ om zeep graag.

    ‘Je hebt wel iets te verbergen,’ kan niet genoeg geprezen worden.

    • Welke 7 keer? Heb ik wat gemist?

      Goh, heb jij dat boek óók al gelezen? Het is een succes. Ik hoop dat alle mensen die online verantwoordelijkheden hebben het lezen. Ik ben bezig minder gegevens door te spelen aan Google maar het valt niet mee.

      • Zeven keer mailings versturen. Over hetzelfde uiteraard. Iets ‘moet’ zeven keer voorbij komen voordat de klant voor ‘kopen’ kiest. Gruwel.

        Niet echt een ‘koop dit alleen als je het echt nodig hebt’ filosofie.

        • O, dat!
          Info, info, pitch, info, pitch, info, info, pitch, info pitch (= recept onvoorspelbare afwisseling van informatieve emails en sales emails ;-)

          Nee, zeven keer is zomaar een getal. En vooral zeven keer hetzelfde mailtje of dezelfde info sturen is dodelijk. Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf aan de andere kant nog steeds te weínig mail. En als een cursus niet helemaal vol zit vergeet ik vaak dat ik nog wel een mailtje of een extra vermelding in de nieuwsbrief kan doen. En dat helpt dan wel degelijk.

          Het is wel zo dat mensen de kans moeten krijgen om de informatie te zien. Een paar keer. Maar ze ermee dood gooien is super irritant.

          Hangt ook weer af van wat je te verkopen hebt. Al die dingen zijn lastig, het is een balans tussen service bieden en je lezers ergeren. En als je iemand aardig vindt vergeef je hem veel meer reclame dan iemand anders. Echte fans zijn zelfs blij met reclame.

  • Waar.

    Van de bomen.
    Van t misverstand dat je met n boek opeens iemand bent (dat was je al)
    En van t boek ‘je hebt wel iets te verbergen’. Om n zorgelijke reden erg de moeite waard.

  • Ah, dus ik ben niet de enige die steeds meer kippenvel krijgt van dat eenheidsworsterige: schrijf een e-book (wel gedaan overigens, samenraapsel van blogs) en een heus papieren boek want dan bén je wat. En doe zoals al die anderen en bied ook dezelfde on-line diensten aan.

    Weet je wat?
    Ik werk met vlees-en-bloed mensen, ‘in het eggie’. Mensen die in een stoel bij me zitten en aan een bakske koffie of thee nippen terwijl ze hun ding zeggen en ik ze liefdevol onder stroom zet. Wat ze lekker vinden, omdat het energie geeft. Want dáár komen ze voor. Om een fysieke boost te krijgen.

    En dat kan niet on-line.
    En ook écht niet via een boek. En dat ik best wel goed ben weet ik al, dat ik nóg beter ga worden ook.
    Ik hoef geen autoriteit te zijn. Brrrrr, eng woord eigenlijk…

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html