Leert goede schrijvers de laatste 20%

Het mysterie van de bulletpoints (en wat je dan wél op je homepage moet zetten)

Je komt je beste vriend tegen in de stad. Hij slaat je op je schouder: ‘Biertje? Hoe is ‘ie?

Jij zegt: ‘Paul, herken je dit?

  • Je hebt het altijd druk
  • je hebt het idee dat je werk nooit af is
  • je ziet je vrouw en je kinderen te weinig
  • je hebt het gevoel dat je collega’s je niet waarderen
  • je zou wel ontslag willen nemen, maar je hebt geen idee wat je dán moet gaan doen.’

Komt je bekend voor? Bulletpoints?

Dan ken je dit vast ook:

Je man belt dat hij in de file staat. ‘Sorry schat, die laatste klantafspraak liep óók al uit.’

Jij zegt: ‘Joris, herken je dit?

  • Je bent een dertiger met een goede baan
  • Je hebt een fantastische relatie, een mooi huis en prachtige kinderen
  • Je hebt net promotie gemaakt
  • En tóch heb je het gevoel dat er iets ontbreekt.’

Wat, praat jij niet in bulletpoints tegen je vrienden? En waarom dan wél tegen je lezer?

Er is een vreemd misverstand over webteksten schrijven

Dat misverstand is: dat je lezers zich graag gedragen als doelgroep. En dat ze dus niks fijner vinden dan zichzelf omschreven te zien in categorieën. En als jij je homepage nou maar begint met een omschrijving van je gemiddelde klant, dan snapt die klant wel dat hij bij jou moet zijn.

Zoiets.
Denk ik.
Helemaal zeker weet ik het niet. Het kan ook zijn dat er cursussen zijn waarop je leert dat je je homepage met bulletpoints moet beginnen.

Maar gelukkig is het allemaal veel eenvoudiger

Je lezer is geen doelgroep, je lezer is je vriend.

Het leven bestaat niet uit verkopers en klanten: het leven bestaat uit een plakkerige zoen van je zoontje, een knipoog van je buurman, die jou ziet ruziemaken met je vrouw, een e-mail van je zus, dat ze niet meer boos op je is. Het bestaat uit een collega die zonder iets te vragen koffie voor je haalt. Uit zomaar een leuk gesprek met een vrouw in Spakenburgse dracht, in de bus. Uit een bioscoopje pikken met je broer.

Kortom: het leven bestaat uit vriendschap.

Dus schrijf ook je webteksten en je blogs alsof je praat tegen een vriend. Doe op je website niets wat je niet óók bij een vriend zou doen.

Super makkelijk

Je hoeft er nooit meer bij na te denken: je bent altijd eerlijk, je bent altijd jezelf, je doet altijd je best. En je praat, als vanzelf, nóóit meer in bulletpointPlaatje van een blad. Einde van de post.

Lees ook: Het raadsel van de blogs met de vetgedrukte woorden

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

19 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html