Gauw dan.
`t Is vakantie, nu kan het wel even.
Iedereen is weg.
Niemand luistert.
Mooi zo.
Even over vriendschap.
Beetje klef onderwerp voor een bloggersblog
namelijk.
Maar ook bloggers zijn niks zonder vrienden
We begonnen in november 2011, met zijn drieën.
Janneke Romijn, Karim Moumen en ik.
Janneke Romijn
Lang, met achttiende-eeuws haar.
Online marketeer en SEO-kenner.
`Als WordPress een man was, was ik met hem getrouwd.´
Ik ontmoette haar op Twitter.
`Eens zien of jij mij nog wat kan leren over online marketing´, blufte ik.
Drie dagen later mailde ze, met een verrassend rapportje.
Een week later schreef ik een gastpost op haar blog.
We werden dikke maatjes. Kon ook niet anders: Janneke is scherp, bescheiden, met veel humor.
Belangrijker nog: hoe moeilijk het ook is, Janneke blijft lichtvoetig.
Bewonderenswaardig.
En we lazen dezelfde Amerikaanse blogs.
Ze schreef een paar van onze succesvolste posts, zoals Hoe ik zonder enige moeite op pagina 1 van Google terecht kwam, en hoe jij dat ook kunt.
Janneke heeft onlangs twee hele leuke banen tegelijk aangenomen en heeft geen tijd meer voor de Blogstylers.
Vinden we vreselijk.
Ze blijft natuurlijk adviseur.
Maar we missen haar nu al.
Karim Moumen
Ook Karim gaat ermee stoppen.
Teveel werkzaamheden.
En hij wil geen hagiografie.
Maar Karim was een bron van inspiratie, met een feilloos oog voor kwaliteit en stijl. Zonder Karim had ik dit blog nooit durven beginnen.
Of ik dat oog zal missen?
Heel erg.
Ja, hier laat ik het bij, Karim.
Bedankt.
Ch- ch- ch- changes
In de negen maanden sinds november is er al heel wat veranderd.
De naam
Van 18e eeuwse Blogsalon naar Blogstylers.
We begonnen als Blogsalon, met een vaag idee dat de kwaliteit van Het Nederlandse Blog weleens wat omhoog mocht.
En dat er een plek moest zijn voor goed geschreven gastblogs. Literaire blogs, maar dan pakkend. Commercieel geschreven, maar dan stijlvol. Zoals er in de VS zoveel zijn.
We dachten dat wij vast wel les in het één of ander konden geven. Of workshops. Ofzo.
En we schrokken toen we alleen maar copywriters en tekstschrijvers als lezers kregen.
• Les 1: online marketing is minder verwarrend met een plan vooraf
Als Blogstylers konden we blogs ook op andere manieren stylen.
Dachten we.
We gaven workshops in Beter Branden met een Blog, in Powerbloggen en SEO Made Simple.
We leerden wat wel en niet werkte.
En wat het moest kosten. En waar je het bekend moest maken.
Kostte een boel tijd. Tenslotte zitten wij ZZP-ers elk voor ons het wiel steeds opnieuw uit te vinden. Terug naar de pre-industriële samenleving zonder arbeidsdeling. Moet toch efficiënter kunnen zou je zeggen.
Journalistiek
Naast de Blogstylers gaf ik ook cursussen journalistiek.
Wie-wat-waar-wanneer-waarom-en-hoe.
Zulke cursussen zijn vooral trainingen in effectief schrijven.
Copywriting
Een jaar geleden wilde ik uitvinden hoe je kunst kunt verkopen online. Ik begon me te verdiepen in online marketing. Maar ik raakte steeds meer gefascineerd door online copywriting.
Al jaren las ik het Amerikaanse copywriting blog Copyblogger, voor mijn plezier. Ik deed een paar Amerikaanse blogcursussen en langzaam werd één ding me duidelijk:
Effectief bloggen is copywriting
Gewóón schrijven is niet genoeg op een blog.
Daarvoor zijn er teveel.
• Marketing Les 2: Je moet verdomd goed schrijven om op te vallen.
En omdat ik in mijn journalistiek cursussen steeds meer reclame begon te maken voor bloggen, en dat eigenlijk ook een veel leuker onderwerp vond om over te praten…
… bedacht ik afgelopen voorjaar een nieuwe online cursus, de Blogacademie.
Na 20 jaar lesgeven in journalistiek voor beginners en gevorderden, voor HBO-ers en academici, voor beta’s en alfa’s en gamma’s, voor filosofen, bosecologen, dierenartsen en medejournalisten, wist ik het wel:
Self-publishing, wat is er nou mooier? Niet alleen voor mij als voormalig journalist – maar voor elke blogger-ondernemer die moet laten zien dat hij verstand van zaken heeft.
Trouwens, hoewel de meeste journalistiekstudenten het nog niet beseffen: de kranten zijn bijna dood. En ook de ouderwetse uitgevers houden het niet bij.
Online heeft de toekomst.
Ook voor journalisten.
Dit, dacht ik, is er nodig:
Een effectieve, intensieve, korte online blogcursus voor mensen die al goed schrijven, maar die willen leren om ook nog pakkend en professioneel te schrijven. Wervend. Met humor.
Voor mensen die houden van tempo. En die snel een vaardigheid willen aanleren, om daarna weer verder te kunnen met hun echte werk.
Voor mensen die kunnen relativeren. Leergierig. Zelfstuurders.
Die hun eigen tijdstip kiezen om te werken.
Ik maakte een cursus met online video’s en artikelen op pdf. De cursisten mailen hun huiswerk en we bespreken het welke week samen. Of we praten over andere dingen. Soms over de opbouw van een site. Soms over hoe je Twitter nou gebruikt. Maar meestal over schrijven. Waarom deze kop beter is dan die. En of je ook langere zinnen mag maken dan ik doe ;-)
We houden wekelijks groepswebinars voor wie behoefte heeft aan nog meer steun en tips, ook van medecursisten.
En als het nodig is bedenken we een persoonlijke aanpak die afwijkt van de cursusopzet, maar die beter werkt. Zonder persoonlijke gesprekken, maar met meer emailcontact. Met meer mondelinge uitleg dan schriftelijk. Met een ander begin. Met een ander einde.
En met 100% garantie dat je het als cursist binnen 4 weken leert, professioneel schrijven. Dat kan, omdat we van tevoren uitgebreid overleggen.
En het werkt
Tot nu toe komen alle verwachtingen uit.
Voor de cursisten en voor mij. Deze intensieve en persoonlijke begeleiding leidt tot veel sneller resultaat dan een groepscursus.
De Blogacademie
Vandaar deze nieuwe naam.
Als focus van het blog en van mijn nieuwe werkzaamheden.
Meer weten? Stuur me een mailtje.
Maar verder verandert er niks
Aan het begin van elke week een nieuwe blogpost.
En veel informatie en e-books.
In de toekomst, hoop ik, ook af en toe een mooie gastpost.
En dus
• Marketing les 3 (alternatief voor les 1): Begin gewoon waar je bent en pas je formule gaandeweg aan. Net zo lang tot je gevonden hebt wat je zocht.
Werkt het niet meer?
Pas aan.
En herhaal.
Sterk! Pecies daarom ben ik fervent aanhanger van de wetenschap. Iets uitproberen en kijken of het werkt. Is ook geen foutloos systeem, maar altijd beter dan achteraf concluderen dat Madonna beroemd werd omdat ze vingerloze handschoenen droeg. Ofzo. Trouwens, juist wat bekend voorkomt, heeft de beste kans op succes. Wisten wij natuurlijk wel en die arme man niet. Had ‘ie maar een plan moeten hebben en enige research moeten doen.
Ik schrijf nog even verder en ga lekker de goede kant uit, ookal ben ik mijn vingerloze handschoenen al jaren kwijt. Komt goed.
Wat zeg je dat weer on-na-volg-baar en prachtig… Je wordt er nog eens beroemd mee, net als ik. Haha! Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. En het is meteen een handige manier om jezelf boven de ander te stellen en ‘m op zijn plaats te houden: ‘Sufferd, je moet ook eerst een Plan maken!’
Ja. Ook. Kijk, iedereen voelt zich superieur aan iedereen, in het geheim. In elk geval zijn veel successen niet te herhalen en veel geslaagde mensen die proberen andere tips te geven over hoe zo’n zelfde positie te bereiken weten dat ook best. Heb ik eens over geschreven hier, als t je interessert, omdat ik boos was op iemand die dat deed – maar misschien deed hij het wel met de beste bedoelingen: http://kittykilian.nl/ignore-everybody-a-review/
Hé Kitty,
Goed om de laatste ontwikkelingen te horen. Vooral les 3 heb ik intussen ook geleerd. Al die mensen die stellen dat je planmatig te werk moet gaan, zijn vergeten hoe ze ooit zelf gestart zijn. Tja. Komen ze wel weer achter als ze iets nieuws gaan doen. Als ze dat nog durven.
Veel succes met je nieuwe start!
Nancy
Ja, heeft allemaal te maken met onze behoefte om onszelf verhalen te vertellen volgens mij. Ofwel interne mythevorming ;-)
Kitty viel me op toen ze Jon Morrow – een van de grote namen achter Copyblogger – een veeg uit de pan gaf. Hij begon iets nieuws en daar gaf Kitty een pittige reactie op. Een 1. Nederlandse op Copyblogger die 2. kunstenares was en 3. Jon Morrow op z’n sodemieter gaf. Hmmm, dat was interessant. Ik ging Kitty volgen op Twitter. Dat had ik beter niet kunnen doen, want al gauw kreeg ik net zo’n venijnige opmerking ;).
Als je eenmaal aan de scherpe smaak die Kitty Kilian heet gewend bent, wil je niet meer zonder. Dan smaken dingen al gauw slap, saai, eentonig. Kitty zorgt voor reuring. Is tegendraads. Als iedereen naar rechts gaat, gaat zij naar links.
Nou ja, je ziet het wel als je haar stukken leest. Ik ken niemand die beter schrijft dan zij. Die me door haar schrijfwijze van begin tot eind weet te boeien.
De Blogstylers was te gek. De Blogacademie wordt ongetwijfeld ook een succes. Ik ga een andere kant op. Dat gebeurt soms. Dat moet soms. Maar ik kom regelmatig binnenvallen.
Koffie drinken.
Houdoe!
x
Janneke
Haha Janneke, oei, au!
Was ik venijnig in mijn tweet? Nee toch hoop ik?
Ik moemde het bluf in de post.. Ik zou hem weleens terug willen zoeken..
Hoe moet ik me nou toch ooit eens goed gaan gedragen?
Over de kracht van vriendschap,<br /> en veranderingen op dit blog http://t.co/6ItcvAOp via @blogstylers
Mooie ontwikkelingen. Veel succes met de Blogacademie!
Goh, wat een spannende ontwikkelingen. Heel veel succes voor jullie alledrie!
Ik kijk al uit naar de post van 24 juli over filmpjes voor je blog/website. Dat is namelijk een thema waar ik zelf graag eens mee aan de slag wil.
Groetjes uit Duitsland
Alex
…intensieve en persoonlijke begeleiding leidt tot veel sneller resultaat dan een groepscursus @KittyKilian http://t.co/7YNGkQbF #mee #eens
Helemaal mee eens Kitty: … intensieve en persoonlijke begeleiding leidt tot veel sneller resultaat dan een groepscur(s)us.
Doe jij ook he? Laten we maar eens koffie drinken, kunnen we ervaringen uitwisselen ;-)
Goed idee! Kom je wel eens in Rotterdam?
mooi stuk, Kitty en een goeie naam: de Blogacademie. Veel succes ermee!!
Dank je Nelleke!