Wat denk jij?
Eerlijk zeggen:
Heeft bloggen zin?
Ik lees marketingblogs voor een antwoord op die vraag.En ik niet alleen. Wij, zelfstandige dienstverleners online, wij lezen allemáál mee met de marketers.
Omdat het een nieuw vak is voor half Nederland, online marketing. Het bestaat pas een jaar of – pff – zes.
Op marketingblogs noemen ze bloggen content marketing.
En het valt niet mee om het onder de knie te krijgen
(Je moet een provider. Een website. Een blog. Een platform. Een elevator pitch. Een nieuwsbrief. Een nieuwsbriefinschrijfformulier. Een e-book. Plaatjes op je blog. Teksten op je site. Een Twitter-account. Op Facebook. Op Linkedin. Weten wie je klanten zijn. Hoe je die aanspreekt. Wat ze willen lezen. Hoe je beter schrijft. Hoe je je site beschermt tegen hackers. Waar je je klanten laat betalen. Of je een webwinkel nodig hebt. Hoe je een plugin installeert. Hoe je comments krijgt op je blog. Hoe belangrijk die nou eigenlijk zijn. Hoeveel lezers je nodig hebt. Hoeveel klanten. Hoezeer je jezelf moet zijn op je blog. Of je over je kinderen zult schrijven. Wat de beste opmaak is. Hoeveel je aan SEO moet doen. Of je wel aan SEO moet doen. Of je je webbouwer wel kunt vertrouwen. En niet in die volgorde, maar alles door elkaar.)
Het is niet moeilijk, maar het is véél
En het verandert de hele tijd.
Logisch dus dat je geïntimideerd raakt. Iederéén die iets nieuws leert voelt zich klein.
Logisch ook dat je te rade gaat bij de mensen die het altijd al snapten. De marketers. (Eén e, ja. Spreken we dat meteen ook even af?)
Denk je.
Maar de marketers snappen het dus niet
Ik leg het uit.
Het begon op 6 januari 2014 met een post van Mark Schaefer op Grow.
Om goed te begrijpen waar hij het over heeft moet je ook zijn podcast over dit onderwerp beluisteren.
Ik vat het even samen
Schaefer is zelf een zelfstandige dienstverlener, zij het met grote klanten.
Hij begon zijn blog vroeg, in 2007. Hij is origineel, hij heeft goede contacten, hij experimenteert, hij denkt na, hij komt regelmatig met nieuwe inzichten: Schaefer heeft invloed.
In zijn laatste podcasts merkt hij op dat bloggen duur is geworden. In plaats van alleen zelf te schrijven betaalt hij nu meerdere gastauteurs per week. Hij besteedt geld aan vormgevers, aan cartoons, aan geluidstechnici enzovoorts. Content marketing kost hem steeds méér. En nóg merkt hij dat hij niet op kan tegen kapitaalkrachtige bedrijven als Hubspot, die dag in dag uit eersteklas blogs en ebooks online zetten.
Tegen de content overwhelm.
Hij merkt dat bloggen harder werken is geworden.
En als dat voor hem al zo is, hoe moet het dan voor beginnende bloggers zijn?
Zo kwam hij tot de theorie dat het succes van content marketing eindig is.
Hij ziet drie gevolgen
1. De rijkste bedrijven winnen
2. Het wordt moeilijker om succes te krijgen met een nieuw blog
3. We moeten andere tactieken bedenken om onder de ogen van lezers te komen:
Er kwam al snel kritiek
‘Niks nieuws’, zegt Jay Bear van Convince & Convert:
Certainly, more content being created will make it more difficult to succeed as a content marketer. That’s axiomatic, and is 100% about economics and 0% about content marketing per se.
When competition increases for ANYTHING (customers, attention, pizza sales, bird seed, real estate) smart players adapt and survive, and less-astute players continue to embrace the status quo and slowly dig their own graves.
Maar ho. Waar Schaefer ook schreef vanuit zijn eigen positie als blogger en content marketer, bekijkt Bear het internet puur als adviseur van grote bedrijven.
Waarom doen die bedrijven volgens hem aan content marketing?
– omdat de oude marketing minder goed werkt
– omdat content marketing wel werkt
– omdat content marketing zo goedkoop is (vergeleken met de ouderwetse televisiereclames en billboards) dat ze wel gek zouden zijn om het niet te proberen
Voor de grote bedrijven ziet Bear 3 oplossingen:
– wees anders dan de anderen (in inhoud, techniek of whatever)
– wees beter dan de anderen (in inhoud, techniek of whatever)
– of – en hier schrok ik me dood – bedelf het net onder automatisch aangemaakte content. Scale.
We betreden aldus de wereld van de low effort content
[Hartgrondige vloek.]
Natuurlijk. Hoe kon ik zo naief zijn?
Bad money drives out good money.
Bad content drives out good content.
Tot op zekere hoogte, tenminste.
Terug naar onszelf
Wij, zelfstandigen, hebben online marketing omarmd omdat het efficiënt is. Omdat de economie online is gegaan. Omdat we een groot bereik hebben en weinig kosten. Omdat we het in ons eentje kunnen doen. Omdat onze lezers ons al leren kennen vóór ze ons in het echt ontmoeten (‘the Twitter handshake‘). En, voor de creativo’s onder ons: omdat het leuk is. Schrijven, tekenen, ontwerpen, fotograferen, filmen.
Maar het klopt. Tegen automatisch aangemaakte inhoud kunnen we niet op.
Kleine zelfstandigen hebben echter andere voordelen:
– We streven niet naar marktleiderschap – zoals de Coca-Cola’s van de wereld.
– We streven niet naar een wereldwijd bereik – vaak is plaatselijk al genoeg.
– We denken niet vanuit de techniek – zoals de corporate marketers. We snappen dat het om inhoud gaat.
– We gaan onze potentiële klanten niet agressief achtervolgen – zoals Dixons, Mycom en Icentre. We zijn geen black hat marketers.
– We hebben maar weinig klanten nodig – ikzelf, bijvoorbeeld, maar 12 per kwartaal.
En, wat een groot bedrijf nooit kan leveren, hoeveel whitepapers het ook de wereld in spuugt: we zijn echte mensen.
Je kunt ons leren kennen.
En als we ons werk goed doen, en jij vertrouwt ons, en je leest onze blogs en tweets en alle andere updates regelmatig, dan hebben we nog een andere functie:
We zijn zelf content filters
Eén van de oplossingen voor de overdaad aan content is om steeds minder te gaan lezen. En om meer te vertrouwen op wat je binnen krijgt van mensen die je al kent.
Ik volg bijvoorbeeld al het nieuws over de Jeugdwet via mijn Twittercontacten. Ik weet op wie ik moet letten om goed op de hoogte te blijven. Voor nieuws over de journalistiek heb ik ook mijn Twittermannetjes en -vrouwtjes, net als voor Facebooktips, recepten, breipatronen, privacywetgeving, kritische kanttekeningen bij de voedselindustrie, Afrikaanse muziek en copywriting. Ik ken mijn online contacten en ik kan ze vragen stellen als dat nodig is.
Super handig.
Voor al die onderwerpen volg ik mensen die ik vertrouw. Nooit grote bedrijven.
En als ik diensten nodig heb op hun gebied weet ik wel waar ik die ga halen.
Daarom ga ik er van uit dat content marketing voor zelfstandige dienstverleners nog wel een tijd effectief zal blijven.
Marketers denken aan grote bedrijven. Aan big data, tactieken en conversie
Niet aan inhoud.
Wij, zelfstandige dienstverleners, hebben daarom niet zoveel aan hun blogs.
PS. In een follow-up post weerlegt Schaefer overtuigend een aantal bezwaren tegen zijn theorie over Content Shock
“Op marketingblogs noemen ze bloggen content marketing. Maar de marketers snappen het niet.” http://t.co/ffUXldEKng – @KittyKilian blog
RT @sonjavanvuren: “Wat denk jij? Eerlijk zeggen: Heeft bloggen zin?” vraagt @KittyKilian: http://t.co/ffUXldEKng
“Wat denk jij? Eerlijk zeggen: Heeft bloggen zin?” vraagt @KittyKilian: http://t.co/ffUXldEKng
Bruikbare blogtips bij KittyKilian voor kleine bedrijven. Lezen. http://t.co/xZX9HVwzVJ
Conventionele bedrijven kunnen vaak niet eerlijk zijn over hun gehele proces. Van oorsprong tot product.
Als slachthuizen glazen wanden hadden, zouden de meesten vegetarier zijn, bij wijze van spreken.
De kleine verantwoordelijke zelfstandige kan vaak wel eerlijk zijn. Eerlijkheid is troef voor langdurige relaties en dus ook bij bloggen.
Een marketingblog dat ik erg waardevol vind, is marketingforhippies.com – van Tad Hargrave. Hij is ook fan van geweldloze communicatie :-)
En hij ligt nu in het ziekenhuis met hartklachten. Hij schrijft mooie teksten, maar ik ben het lang niet altijd met hem eens.
Hartklachten, wat naar.
Hij is wel radicaal in zijn aanpak. ’t Is ook niet voor iedereen toepasbaar. Sommige artikelen vind ik ieder geval verfrissend, maar dat vind ik ook van jouw artikelen ;-)
ja, hij is anders. Maar ik ben geen marketingadviseur. Ik zou niet durven. Enne.. dank je!
Waarom je geen marketingblogs moet lezen van @KittyKilian. De moeite waard om te lezen. http://t.co/GMwKXwRkVm
‘Maar de marketers snappen het dus niet’ @kittykilian http://t.co/ZKqiTGBxll
Mooi verhaal. Fijn geschreven.
Ik denk, dat grote bedrijven vol zitten met zelfstandige professionals. Zeker binnen de B2B dienstverlening. Deze mensen mogen binnen hun eigen niche waardevolle content gaan verspreiden. Content die ze verzamelen en verrijken door er een eigen visie aan toe te voegen of te vertellen waarom deze content zo relevant is voor hun doelgroep. Of content die ze zelf maken of gemaakt hebben.
Een markete(e)r kan hen adviseren over hoe ze die content op zo’n aantrekkelijk mogelijke manier kunnen presenteren. De rol van de markete(e)r verandert dus van meer uitvoerend naar meer adviserend.
Hm. We rekken de definities aan alle kanten op, he?
SEO-ers noemen zichzelf ook al marketers. En in jouw definitie ben ik er dan ook één.
Toch denk ik dat anderen adviseren over hoe je content leuk in de markt zet iets anders is dan zelf dingen maken. En dat ook andere mensentypen dat doen. De meeste marketers die ik ken zijn nauwelijks echt in de inhoud geïnteresseerd.
Ik weet niet eens of dit helemaal jouw opmerking raakt, maar het zit me nogal hoog ;-)
RT @Pinaatje: ‘Waarom je geen marketingblogs moet lezen.’ blog van @KittyKilian | http://t.co/qCZfLcuoRU
‘Waarom je geen marketingblogs moet lezen.’ blog van @KittyKilian | http://t.co/qCZfLcuoRU
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/eBRLxD1wfF Erg fijn blog :-)
Waarom je geen marketingblogs moet lezen : ) http://t.co/JS8taBDhrP #contentmarketing
Voor de broodnodige relativering: @KittyKilian http://t.co/4iTY6SZRfo #bloggen #content
RT @sonjavanvuren: Steengoed artikel van @KittyKilian. Absolute marketing #mustread voor zzp’ers en kleine MKB’ers! http://t.co/aneZDyE2gz …
RT @KittyKilian: “We betreden aldus de wereld van de low effort content [Hartgrondige vloek.]” http://t.co/UbAKBRiYHW
RT @KittyKilian: “We betreden aldus de wereld van de low effort content [Hartgrondige vloek.]” http://t.co/qQi2ZshtEI
RT @paulinelerutte: “Heeft bloggen zin?” http://t.co/6jo6x3DLJ1 en hebben marketers daar het juiste antwoord op? @KittyKilian
“Heeft bloggen zin?” http://t.co/6jo6x3DLJ1 en hebben marketers daar het juiste antwoord op? @KittyKilian
Niet proberen een robot of truc van een marketer te imiteren, maar juist je menselijkheid durven tonen.
Echte mensen, daar hou ik van.
Wie niet? ;-)
Haha! Ik hou gauw weer op met rollen hoor. Volgende week weer iets anders.
RT @OffenbergNicole: “Voor al die onderwerpen volg ik mensen die ik vertrouw. Nooit grote bedrijven.” http://t.co/e6bXP8OTWL Goed blog van …
Hoi Kitty, You’re on a roll!
Waarom je geen marketingblogs moet lezen ;) http://t.co/90kqKxmey4
“Voor al die onderwerpen volg ik mensen die ik vertrouw. Nooit grote bedrijven.” http://t.co/e6bXP8OTWL Goed blog van @KittyKilian
Heerlijk! Wat een fijne relativering weer. Je hebt helemaal gelijk en ik ga vanaf nu berichten die ik lees eerst maar eens onderstrooien met korrels zout.
Dat neem ik mezelf ook elke keer voor ;-)
“Het is niet moeilijk, maar het is véél En het verandert de hele tijd.” http://t.co/wJ0LswYC2x
ZZP’er of kleine MKB’er? Beetje moe van al dat #ContentMarketing gedoe? Lees dan ff deze blog van @KittyKilian: http://t.co/aneZDyE2gz
RT @EllenFaxion: Uitstekende marketingblog! RT Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/YzdLmFMBAY
RT @KittyKilian: “Zo kwam hij tot de theorie dat het succes van content marketing eindig is.” http://t.co/a7esGkgRcT
“Waarom zelfstandigen geen marketingblogs hoeven te lezen”, door @KittyKilian > http://t.co/acpzHKzPyp
Wow. Kan je niet omheen visie van @KittyKilian Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/tbbQ2rjyJV
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/PTwecJNzST
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/noHyeSqRKI
RT @EllenFaxion: Uitstekende marketingblog! RT Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/YzdLmFMBAY
RT @gernijkamp: Leuke, goede en triggerende blogpost: “Waarom je geen marketingblogs moet lezen”: http://t.co/wR9cO5iUFv #marketing
Leuke, goede en triggerende blogpost: “Waarom je geen marketingblogs moet lezen”: http://t.co/wR9cO5iUFv #marketing
@ChantalVerhulst @KittyKilian Jammer natuurlijk dat er ook echte mensen bij grote bedrijven werken… http://t.co/uZUkQOQMHo
RT @ChantalVerhulst: ‘Waarom je geen marketingblogs moet lezen.’ Geniale blog van @KittyKilian http://t.co/TvjnyU7kty
‘Waarom je geen marketingblogs moet lezen.’ Geniale blog van @KittyKilian http://t.co/TvjnyU7kty
Hoe je ervoor zorgt dat jouw blog niet in de internetsoep verdwijnt. http://t.co/5SLHrHoEGM via @KittyKilian
Geen reden tot zorg voor de ZZP’er, denk ik. Kies je niche en richt je met je blogartikelen op de mensen die het probleem hebben waar jij bij kunt helpen. Wees authentiek en behulpzaam. Zo bouw je een publiek op en mensen geven je naam aan elkaar door. Je bekendheid online komt voor een groot deel nog steeds via mond-tot-mondreclame. En natuurlijk ga je ook offline marketen, via presentaties, netwerken e.d.
Marketingblogs voor grote bedrijven las ik al sowieso niet. Ik ben toch hun doelgroep niet?
Je tijd besteden aan de juiste dingen is een belangrijke succesfactor;-)
Yep.
RT @sonjavanvuren: Steengoed artikel van @KittyKilian. Absolute marketing #mustread voor zzp’ers en kleine MKB’ers! http://t.co/aneZDyE2gz …
Steengoed artikel van @KittyKilian. Absolute marketing #mustread voor zzp’ers en kleine MKB’ers! http://t.co/aneZDyE2gz #ContentMarketing
‘Eén van de oplossingen voor de overdaad aan content is om steeds minder te gaan lezen.En om meer te vertrouwen op..’
http://t.co/2Qd5PhFXMT
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/qBlLVgcixx Om je dood te schrikken.
“Wat een groot bedrijf nooit kan leveren: we zijn echte mensen. Je kunt ons leren kennen.” ~ http://t.co/rRn5f7KWp2 ~ @KittyKilian
Hopelijk heeft Google snel een ‘kiloknaller’-filter.
Ja, daar is Google misschien ook op uit met al die aanpassingen om steeds meer op kwaliteit en persoonlijkheid te filteren, hè?
‘Waarom je geen marketingblogs moet lezen’ en de voordelen van kleine zelfstandigen, via @kittykilian http://t.co/EJPbq0xdTS
RT @JeeWeeWeb: ‘ Waarom je geen marketingblogs moet lezen’ of filter gewoon – http://t.co/6PrHEPJnDt #content
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/QToUTnxXIT
RT @KittyKilian: Waarom je geen marketingblogs moet lezen. http://t.co/z3y6RthvQl (nieuw blog)
‘ Waarom je geen marketingblogs moet lezen’ of filter gewoon – http://t.co/6PrHEPJnDt #content
RT @jjvoerman: over the bad guys: RT @KittyKilian: Waarom je geen marketingblogs moet lezen. http://t.co/kayOWh0B8O
Juist! RT “@KittyKilian: Waarom je geen marketingblogs moet lezen. http://t.co/GrVOvcNHXt (nieuw blog)”
over the bad guys: RT @KittyKilian: Waarom je geen marketingblogs moet lezen. http://t.co/kayOWh0B8O
Voor de mensen die zich afvragen of bloggen wel nuttig is: http://t.co/lvDJ2LNluL Blog van @KittyKilian
RT @EllenFaxion: Uitstekende marketingblog! RT Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/YzdLmFMBAY
Uitstekende marketingblog! RT Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/YzdLmFMBAY
Helemaal eens. Focus niet blind op grote aantallen en smakeloze inwisselbare content (waar al die A-merken zo goed in zijn). Maar blijf lekker je eigen topcontent maken voor jouw fans. Dan is bloggen of contentmarketing altijd de moeite waard. En leuk!
Een goede blog is als een topwijn, die je inderdaad nooit bij de grootgrutters zult vinden.
Je vindt ze pas bij AH als iedereen heel goede inhoud heeft en heel goed schrijft en vlogt en plogt. Zo ver komt het niet. Maar dat maakt ook niet eens uit, want je hebt geen oneindig aantal lezers nodig om genoeg klanten te krijgen.
Wel als mondiaal A-merk, niet als zelfstandig dienstverlener.
Daarnaast: oude content zinkt naar de bodem. Er is altijd weer nieuwe nodig.
Plus: mensen leren nu via internet. Lesgeven blijft ook altijd nodig.
Maar inderdaad, voor de bloggers die 8 jaar geleden met weinig moeite veel lezers krijgen ziet de zaak er nu heel anders uit.
We hebben natuurlijk met zijn allen geen idee waar het echt heen gaat. Raken we de vrijheid op het net kwijt? Wordt het puur commercieel? Of is het niet te temmen?
Ha Kitty,
Prachtige blog. Bloggen is niet gratis en wordt steeds duurder en er is veel te veel content. Laten we met z’n allen streven naar inhoudelijk, goede content. Want dat is hoe je opvalt. Met kwaliteit. Sophie
Ja, dat is de eenvoudige oplossing.
Als er steeds meer generieke content komt, om het maar eens in jargon uit te drukken, valt de specifieke content meer op.
Ik denk zelf dat het probleem met de overload zich wel oplost. Je wordt als lezer steeds kritischer. En je gaat steeds meer op filters vertrouwen – niet alleen programma’s of portals, zoals ik soms naar Medium ga voor goed geschreven blogs, maar ook op mensen die goed filteren.
Heeel goede blog over bloggen!! van de #blogacademie http://t.co/DC1L9dBLSX
Moet, moeten, moest, moesten: http://t.co/PKW4k8JEd8
Maar Kitty, je bent zelf eigenlijk ook een marketer :)
Ha! Leuk om je hier te zien, Ruben.
Ben ik een marketer? Hm… Even denken…
1. Ik doe mijn eigen marketing
2. Ik geef in mijn blogs en mijn cursus adviezen over marketing voor zelfstandige dienstverleners, omdat bloggen zelf marketing is
3. Marketing is: bekendheid proberen te geven aan
4. In deze post bedoel ik met marketing: al die geautomatiseerde programma’s om de funnel te vullen, de hele technische kant van leads verzamelen, al het schieten met hagel op een bos omdat je altijd wel een konijn treft als je maar genoeg schiet. Meer wat grote bedrijven doen. Zie ik het verkeerd? Een goed blog schrijven zie ik meer als een kwalitatief soort marketing. De grote jongens houden zich meer bezig met kwantiteit.
Corrigeer me gerust.
Waarom je geen marketingblogs moet lezen http://t.co/tbbQ2rjyJV
Waarom je geen marketingblogs moet lezen, behalve die van @MooveNL natuurlijk! :-) http://t.co/Bj0tdIFfOb
Deze lijst ik digitaal in Kitty! Voor al die klanten die klakkeloos de marketing blogs nakwaken. Thanks!
Ik moet bekennen dat ik het zelf ook nog niet zo lang doorheb.
Marketers denken aan grote bedrijven. Wij hebben daarom niet zoveel aan hun blogs. via @KittyKilian http://t.co/jgYFupnVGq
Amen! “Waarom je geen marketingblogs moet lezen” http://t.co/BShCJGwF1o @KittyKilian slaat WEER de spijker op z’n kop!