Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe begin je slim een zakelijk blog? (Strategische keuzes)

Je loopt met een brede grijns de afdeling af. Adieu, confrères.

Vanaf maandag heb je je éigen koperen naamplaat, je éigen ficus en je éigen Nespresso-apparaat.

Je website is al in de lucht. Nu ontkom ik er niet meer aan, denk je. Nu móét ik wel gaan bloggen.

Maar hoe begin je een zakelijk blog – zo strategisch mogelijk?

Stap 1: Móét je wel een blog beginnen?

Bloggen voor je zaak
Moet jij wel bloggen?

Heb je wel een blog nodig?

Sommige mensen kunnen best zonder. Want laten we wel wezen, bloggen is werk. Een boel werk. Je blogt niet voor de lol: je wil er klanten mee krijgen. En als je agenda al helemaal vol zit zou ik zeggen: lekker zo doorgaan. Ga liever zwemmen met je kinderen.

Dit zijn redenen om te bloggen:

• Je verkoopt een onzichtbare dienst: blogs helpen je klanten om te snappen wat je nou precies doet.

Wat is een slimme opzet voor een zakelijke website?


• Je verkoopt een product dat veel vragen oproept:
blogs helpen om vast een boel van die vragen te beantwoorden

Waar moet je aan denken als je een blog begint dat meteen goed moet scoren in Google?


• Je persoonlijkheid is belangrijk bij jouw soort werk:
Je bent een coach, een mediator, een docent aquarelleren: je wéét dat iedereen je website checkt om te zien wat voor mens je bent. Je blog geeft je de kans om je persoonlijkheid vast te laten zien.

Zakelijk bloggen hoe begin je daarmee


• Je krijgt veel klanten online:
het is nodig dat je website goed scoort in Google. Blogs helpen daar bij, omdat Google houdt van doorlopend verse inhoud

begin meteen met seo voor je nieuwe blog


• Je blogs zijn juweeltjes:
je hebt razend interessante dingen te vertellen over je werk, of je weet ze heel mooi te vertellen, of je werk is prachtig om te zien. Mensen genieten van je blogs. En als ze iemand nodig hebben op jouw vakgebied komen ze naar jou, puur om die reden. Dat kan zelfs als je een vak hebt waar normaliter niemand over blogt. Riooltechniek, om maar wat te noemen.

ook zakelijke blogs kunnen pure literatuur zijn

Dit zijn redenen om niet te bloggen:

• Je verkoopt eenvoudige producten – koffiezetapparaten, kiezelstenen – die het moeten hebben van prijsconcurrentie

Tuurlijk. Mensen vinden je via prijsvergelijkingssites.

• Je verkoopt een tastbare dienst – je bent een kapper,of een stoffeerder – en je orderportefeuille zit barstensvol

Je hebt wel wat beters te doen, dus. Hup, zet Netflix aan.

• Je hebt er totaal geen zin in, je haat schrijven, je piekert er niet over om met je hoofd op een video te gaan staan, online vind je sowieso stom, en je gaat er echt geen dagen of weken tijd in investeren om WordPress te leren, social media accounts aan te maken, SEO te leren en elke week te bloggen

Nou, vooral niet doen, dan. Er zijn andere manieren om aandacht te krijgen.

Stap 2: Hoe bouw je een slim blog, waar je beste informatie steeds vindbaar blijft?

zorg dat je blogs vindbaar zijn
Zo zorg je dat je beste blogs vindbaar blijven

Ik bedoel niet: moet je een WordPress website maken of iets anders – lees dit blog over welk platform je kiest en waar je op moet letten – maar ik heb het over de structuur van je inhoud. Over pillar content, cornerstone content, flagship content, evergreen content.

Schema voor blogstructuur met cornerstone content
Zo bouw je een doeltreffende website. Rechtsklik voor een grotere afbeelding in een nieuw tabblad.

Wat is het probleem met blogs?

Je beste stukken schrijf je voor een website die nieuw is. Dan ben je enthousiast, je hebt veel energie en je legt alles voor het eerst uit.

Maar een blog is geen boek: oudere content zakt gestaag naar de bodem. En je bezoekers bladeren zelden verder terug dan een paar posts. De natuurlijke ordening van een blog is chronologisch.

Wat is de oplossing voor het verlies van krachtige oude inhoud?

• Stel vóór je met je blog begint je hoofdonderwerp vast. Wees streng voor jezelf: beperk je tot de kern.
• Stel je doelgroep vast. Bepaal waar je doelgroep over wil lezen. Vang dat in een aantal subonderwerpen (categorieën). Hoe minder, hoe beter.

orden je inhoud in subcategorieën
Voorbeeld: De Blogacademie heeft 7 categorieën

• Schrijf over elk subonderwerp allereerst een goede en uitgebreide post. Verrijk hem met informatie waar je lezers (en Google) dol op zijn: links naar andere goede websites, plaatjes en nuttige video’s. Dat worden je pillar posts.

Schrijf pillar posts voor elk subonderwerp: posts die actueel blijven en die goed zijn voor je Google ranking

• De pillar posts zet je in een opvallende inhoudsopgave in de navigatiebalk of de zijbalk en eventueel ook in je footer. Link naar ze op een startpagina voor nieuwe lezers – begin hier. Kortom: wijs je bezoekers met nadruk, en voortdurend, op je beste blogs.
• Pas ze voortdurend aan aan de actualiteit.
• Blijf voortdurend naar ze linken. Zo blijft de inhoud steeds bereikbaar, zet Google ze steeds hoger in de zoekresultaten en vinden nieuwe lezers ook na jaren nog je belangrijkste blogs.
• Breng de links naar je corner content posts met de hand aan. Plugins als Contextual related posts of de linksuggesties van de Yoast SEO plugin zijn onbruikbaar voor dit doel, omdat die slechts op overeenkomstige termen zoeken: jijzelf kunt beter beoordelen welke posts je aan de oppervlakte wil houden.

​​Een voorbeeld

Wat is het doel van je blog?

Je leert teams problemen oplossen met behulp van spel. Je doel is: trainingen verkopen.

Wat is het hoofdonderwerp van je blog?

Het hoofdonderwerp is niet wat jij kunt, of hoe je het doet, of hoe je het hebt geleerd: het hoofdonderwerp is wat je klant aan jouw dienst heeft. Stel: je klanten zijn teammanagers. Ze willen dat er iets verandert in hun team: dat het beter samenwerkt, dat er minder ruzie is, of minder ziekteverzuim. Het hoofdonderwerp van je blog is dus: hoe kan speltraining teams veranderen.

Wat zijn de belangrijkste deelonderwerpen?

Bijvoorbeeld: hoe werkt een speltraining, waarom werkt het, wat zijn voorbeelden van geslaagde trainingen.

Voorbeelden uit de praktijk kun je niet genoeg geven, want zo krijgen je klanten een beeld van wat je nou eigenlijk doet.

Stap 3: Hoe schrijf je een lekker leesbaar blog? 3 basisregels

hoe schrijf je een pakkend blog
Weg met de lijdende vorm

1. Verzin een pakkende kop die aangeeft waar je blog over gaat, én wat je lezer er aan heeft

Over koppen maken heb ik een gratis e-boekje geschreven, dat je hier kunt downloaden.

2. Vermijd de lijdende vorm

De lijdende vorm vertraagt het leestempo van je lezer. Werd het ijsje door hem gegeten? WelneeHij at gewoon een ijsje.

3. Schrijf niet abstract

Betrok hij het pand? Nee. Hij sjouwde 58 verhuisdozen naar driehoog achter op de Albert Cuyp.

Lees voor meer stijltips mijn weggever.

Stap 4: En hoe zorg je nou dat mensen je blog ook echt vínden?

Hoe krijg je bezoek op je zakelijke blog?
Hoe zorg je voor bezoek?

Besteed je veel tijd aan je blog maar laat je de marketing sloffen? Doodzonde. Je lezers vinden je blog echt niet vanzelf: je moet actief naar ze toe om ze te vertellen dat het er is.

En als je net bent begonnen telt elke bezoeker en elk commentaar. Al was het maar voor jou, om de moed er in te houden.

Begin met Google:

SEO

Installeer de SEO-plugin van Yoast, bestudeer de uitlegvideo’s, en vul je keyword en de snippet in. Zo help je mensen die in Google naar jouw onderwerp zoeken om je blog te vinden. (Vergeet trouwens de leesbaarheidstips van de Yoast-plugin. Die slaan nergens op).

Nieuwsbrief

Geef je bezoekers vanaf dag één de kans om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Neem een abonnement op Mailchimp of Mailerlite – de eerste 1000 of nog meer abonnees zijn gratis, dus je kunt een paar jaar vooruit – en zet een inschrijfbox op je website.

Stuur je inschrijvers bij elk nieuw blog een kort mailtje met een pakkende beschrijving en een link naar het blog. Ook al heb je maar twee abonnees: wees dankbaar. Een emaillijst groeit langzaam maar zeker.

Als je iets wil verkopen kun je dat ook via je nieuwsbrief doen.

Social media

Social media zijn minder krachtig voor de verspreiding van je blogs dan pakweg in 2012. We zijn overvoerd, we zijn blasé, er is teveel reclame. Bovendien moet je eerst volgers krijgen, vóór iemand je blogs kan delen.

Toch wérken Twitter, Linkedin en Facebook nog wel, als je maar goede, of nuttige, of bijzondere blogs schrijft. Kondig ze wel zó aan dat je lezers snappen waar je blog over gaat.

Deel je volledige blogs als je dat méér lezers oplevert (Op Linkedin, op Twitter, op Insta). Hou de cijfers in de gaten – de situatie verandert voortdurend voor elk medium. Linkedin posts, bijvoorbeeld – berichtjes over je blog met een link naar je website – worden op het moment beter gelezen dan Linkedin blogs of articles.

Gastbloggen

Mij heeft het nooit wat opgeleverd, maar als je nog weinig bezoek hebt kan gastbloggen een manier zijn om lezers naar je eigen site te leiden. Schrijf blogs die zó goed zijn dat de lezers méér van je willen weten.

Zorg voor een link vanuit het gastblog naar jouw website, of minstens vanuit de authorbox onder het blog. Nederlandse gastblogplatforms doen vaak moeilijk over links naar jouw website, maar je hoeft geen medelijden met ze te hebben. Dat is hoe ze betalen voor jouw gratis schrijfwerk.

En link niet zomaar naar je homepage, maar kies een pagina of een blogpost die je wil promoten. De gastbloglink helpt ook voor je Google-ranking. Hou bij of je gastblogs genoeg bezoek opleveren.

Voor gevorderde gastbloggers: bouw je gastblog op rond de link naar je eigen websitetekst, die je wil promoten. Plaats de link op een cruciale plek: zorg dat het moeilijk is voor je lezer om er niet op te klikken.

Vrienden

Zeker als je blog nog klein is, heb je je vrienden nodig om je aan te moedigen. Ze kunnen commentaar geven onder je blog en ze kunnen je blog delen op social media.

Oók je online vrienden doen dat. Dat doe jij natuurlijk net zo graag voor hen: vriendschappen zijn wederzijds.

Daarom moet je tijd steken in het maken van vrienden op social media, anders werken ze niet. Social media zijn plekken waar je contacten legt. Als je alleen maar wil zenden, kun je beter adverteren.

Adverteren

Het schijnt te werken. Ik heb er weinig ervaring mee: een Google Adwords campagne heb ik een paar jaar geleden uitgeprobeerd en halsoverkop afgebroken omdat hij het verkeerde type klanten aantrok.

Wil je meer lezen over een zakelijk blog beginnen?
Hoe maak je snel een WordPress blog? (De techniek)
Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
Wat is een goede naam voor je website?
Hoe plan je een website?
Waarom zou ik bloggen?
Moet ik echt een nieuwsbrief?
Hoe kan ik makkelijk verkopen?
Wat moet ik met social media?

Of wil je meer weten over de opmaak van je blogs en je website?

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

25 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html