Beginnende bloggers vragen vaak: hoe schrijf je een goed blog? Gebruik je een opzet?
Ikzelf toevallig niet. Maar de écht grote bloggers doen niet zomaar wat. Ze gebruiken formules. Opzetten. Want als je een schema invult, scheelt je dat veel tijd.
Dus hoe schrijf je een goed blog? Met een slim schema
Er zijn er een boel. Ik laat er drie zien en ik doe ze meteen even voor.
Allereerst: de beste blogs geven antwoord op vragen. Dus: jij wil een vraag van je klant beantwoorden.
Makkie, zou je zeggen. We verzinnen een vraag:
Wat is de lekkerste Hollandse kaas?
Leerdammer natuurlijk.
Maar ja, ook al kun je élk boek en élke film samenvatten op de achterkant van een visitekaartje, het leven is nou eenmaal geen uittreksel. We willen vermaak. Dus er moet méér tekst bij.
1. De I’ve been there-opzet
Deze opzet gebruikt een oude copywritingtruc: denk mee met je lezer. En vooral: laat merken dat je hem snapt. Ja, zelfs: dat je weet wat hij doormaakt. Zijn ongemak. Zijn wanhoop. Zijn lijden.
Een blog over wat de lekkerste kaas is zou dus zo kunnen beginnen:
‘Proeven?’ zegt de kaasboer.
Je schudt je hoofd. Je bent wel gek: dan raak je nóg meer in de war. Voor je het weet koop je wéér de kaas die je het laatst geproefd hebt. En dat wil je niet. Niet meer. Want jij bent op zoek naar de al-ler-lek-ker-ste Nederlandse kaas.
‘Wat raadt u aan?’, vraag je.
Dat had je beter niet kunnen doen. De kaasboer begint een tirade over de teloorgang van boerenkazen, over oude kazen die helemaal niet oud zijn en over hoe alle smaken steeds meer naar het internationale gemiddelde neigen.
Je sluit je oren. Je zucht. Zachtjes, zodat hij het niet merkt.
Nu heb je je lezer uitgelegd dat je zijn emoties snapt. De volgende stap is: laten zien dat je óók snapt wat hij allemaal al heeft geprobeerd om zijn probleem op te lossen.
Drie weken zoek je nu al naar een simpel antwoord: wat is, objectief gezien, de beste kaas?
Je hebt alle kaasboeken in de bibliotheek gelezen. Je hebt nachten rondgedwaald op kaasblogs en in kaasfora, in de hoop dat iemand het al een keer heeft uitgezocht.
Je vriendin vlucht naar de sauna. Je vrienden vragen niet meer of je iets komt drinken. En zelfs je moeder slaat haar zondagse telefoontje over: begint hij nou alwéér over die kaas?
Het is een obsessie. En je moet er vanaf. Snel. Maar hoe?
Vanaf hier schrijft het blog zich verder vanzelf. Jij, als kaasexpert, legt uit welke stappen nodig zijn om tot de beste keuze te komen. Je schrijft:
Werkt deze opzet? Ja, hij werkt prima. Hier staat een voorbeeld van een blog dat zich flink inleeft.
2. De 3 vragen-opzet
Misschien hou je het liever netjes. Want je wil je lezer niet manipuleren. Onzin natuurlijk, want alle communicatie is manipulatie. Maar vooruit. Het kan ook zonder huichelen.
Bij deze opzet is het handig om je inleiding achteraf te bedenken. Eerst stel je de hoofdvraag:
Waar vind je de lekkerste kaas van Nederland?
Dat wordt je kop. Dan stel je drie vragen die je zelf beantwoordt. Met de antwoorden help je je lezer om zijn eigen conclusie te trekken.
Bijvoorbeeld:
- Hoe kom ik er achter welke smaak het best bij mij past?
- Wat geeft een kaas zijn smaak?
- Waar vind ik een kaas met die ingrediënten?
Waarom drie vragen? Omdat je geen boek schrijft, maar een blog. Meer dan drie punten heb je niet nodig voor een beknopt stuk.
Hoe weet je wélke vragen je moet stellen? Dat weet je, want jij bent de kenner. Jij weet welke dingen je lezers nooit snappen, welke vragen je keer op keer krijgt. En hoe je het stap voor stap uitlegt.
En dan nog de inleiding. Die mag kort zijn. Je kunt humor gebruiken, of feitelijk blijven. Bijvoorbeeld:
Wil je je productiviteit vergroten? Doe het in kleine stapjes. Begin met uit te zoeken welke kaas je het beste bevalt.
Kaas? Jazeker. Want reken eens uit hoeveel tijd het je oplevert als je voortaan meteen de juiste kaas grijpt. Als je twee keer per week een stuk kaas koopt, sta je gemiddeld wel 5 minuten per week te twijfelen bij het koelvak. Ofwel 260 minuten per jaar. Op de komende 50 jaar: 13.000 minuten, of 216 uur.
Strak plan. Maar hoe kom ik er achter welke kaas het beste bij mij past?
Enzovoorts.
3 De journalistieke opzet: kop – lead – tekst
Voor informatieve blogs is de journalistieke opzet heel geschikt. Hij werkt zo:
Eerst formuleer je de kop. Je bepaalt dus vóór je gaat schrijven wat de kernvraag van je stuk is. In journalistieke termen: je invalshoek. In dit geval is dat:
Hoe vind je de beste kaas?
In je dikgedrukte inleiding, de lead, noem je vast de hoofdelementen van je stuk:
In de journalistieke opzet hou je niks achter. De belangrijkste informatie zet je meteen voorin je stuk, zodat je lezer precies weet wat je gaat bespreken.
Na de lead werk je de elementen uit de lead rustig uit: elk deelonderwerp krijgt zijn eigen alinea.
- hoe kwam Karel G. op het idee?
- waar begon hij zijn zoektocht?
- waarom was het zo moeilijk om er achter te komen?
- wie sprak hij allemaal?
- wat vond zijn gezin ervan? En, ook belangrijk:
- houdt hij nu écht elke week 5 minuten over?)
There you go: 3 manieren om een goed blog te schrijven
Maak een opzetje en begin.
- Weet je niet waaróver je moet bloggen? Lees dit.
- Weet je niet of het slim is om een blog te beginnen? Overweeg deze strategische keuzes
PS
‘Zeg, wat zijn jullie eigenlijk van plan met mijn kamer?’
Ik kijk mijn zoon verbaasd aan. Hij gaat naar een vakantiehuisje om zijn eindwerkstuk af te maken. ‘Niks’, zeg ik. ‘Over een paar weken ben je er toch weer?’
Hij lacht. ‘Nou. Als het aan mij ligt kom ik niet meer terug. Nee, dít is het moment dat ik emotioneel het huis uit ga.’
Jazeker, ouders van jonge kinderen, zo gaat het. Believe you me.
Dus gebruik die blogopzetten, zou ik zeggen.
Want je hebt geen seconde te verliezen.
Wow dat is heel interessant. Ik denk erover een blog te gaan schrijven. Maar kan behoorlijk uitgebreid zijn met schrijven. Hele kunst om kort en toch duidelijk te schrijven. Ik moet er nog eens over denken.
Blogs schrijven, of posts op social media, werkt goed als je er een doel mee hebt.
Superstrakke tips voor de opzet van je blog. Doorlezen tot ’t eind voor de beloning der beloningen: bolle babywangen… https://t.co/2TqRcsLgqR
Geweldig weer Kitty! Om bij ieder volgend blog er even bij te pakken.
Ik hoop dat het helpt bij jullie goede werk met Taalkanjer.nl!
Handig, over een goede blogopzet. “Hij lacht. ‘Nou. Als het aan mij ligt kom ik niet meer terug. Nee, dit is het mo… https://t.co/bu0I4GJ4lY
“Je vriendin vlucht naar de sauna. Je vrienden vragen niet meer of je iets komt drinken. En zelfs je moeder slaat h… https://t.co/Wk0OzHkuDj
Heerlijk! Zo’n heldere analyse van de Kaaskop, en wat je verder nodig hebt om direct beter te bloggen.
Zie dat je je WP-thema ook hebt opgefrist.
Voelt gelijk een stuk beter. Dat Blogacademie blauw.
En zo’n plaatje vol moederliefde mag in de herhaling.
Omdat jij het bent en ik ooit in een boek over cover-design voor tijdschriften las dat omslagen met baby’s op de foto beter verkopen.
Vanwege de ‘instant’ vertedering.
I say ‘Cheese’!
Ja, baby’s, daar kunnen we niet tegenop! Ik ben ook blij met al dat blauw. Lichter en zonniger.
Lekker rond verhaal Kitty, informatief, grappig én ontroerend. En dat over kaas. Chapeau.
My kingdom for a piece of cheese ;-)
Dankje Kitty, precies wat ik nodig had.
… Alhoewel ik verdomd lang blijf hangen bij jouw zoon. X
Bij die babyfoto, neem ik aan. Wat een snoepie was ‘ie. Gelukkig leest hij geen blogs.
… ja dat ook, maar ik bedoelde jouw intro.
O, ja. Ja, ik bleef er zelf ook even aan haken ;-)
Kitty, wat een geweldig inkijkje in jouw leven van lang voordat ik je digitaal kende. Prachtfoto! En dankjewel voor de waardevolle tips. Ze hebben me direct losgetrokken uit mijn ‘writers block’ van gisteravond.
Een artikel voor het Friesch Dagblad waarin ik bleef hangen in te veel informatie willen geven en niet kunnen selecteren. Ik heb de drie vragen-formule er op losgelaten en kon zo alle overbodige info uit het artikel kieperen. Nu past het weer in 750 woorden.
Ja, dat is een superidee om vast te houden. Alle sprekers doen het ook: 3 dingen behandelen. Heb je meer ruimte nodig? Dan nog een blog, nog een spreekbeurt. Of een heel boek ;-)
Wat een heerlijke blog. Terwijl ik helemáál niet van kaas hou. Fijn die opzetjes op een rij. Om weer eens te variëren.
En wat een zoete foto. Ik zit midden in de aanloop naar het empty nest….
Tijd vliegt niet, tijd… zucht ofzo. Een troost bij dat nestvlieden: je went er gauw aan.
Dankjewel voor de opfrisser, Kitty. Wat leuk om een foto van jullie uit de vorige eeuw te zien. En ik houd niet eens van kaas, alleen als hij gesmolten is. Of frans.
Ja, verdomd, de vorige eeuw. Shit, nu je het zegt..
Hoe je een belegen onderwerp interessant kan maken. Goed stuk, Kitty. As always. Vooral die bijschriftjes (kaas) bij de foto’s (kaas) vind ik hilarisch.
O ja, kaas bedoel je ?. Jongenskaas, verlegen kaas…
De lekkerste kaas is Maaslander, vinnik.
En wat een fijn, relaxed, mooi, strak nieuw web design. Top!
Dank je. Het is zonniger dan het vorige, he? En het fijne is: het kleurt zo lekker bij kaas ;-)
Amen.
Niet voor het kaas-deel, maar voor het zoon-deel.
Die komt aan.
Ja, hier kwam het ook aan ;-)
La Kilian, je bent de beste. Ik hou van je! En je blogs. Oh ja. De kaas van de Albert Heijn is net rubber?
Je moet op de markt wez’n. Boerenkaas. Toch?
Ik hou zo van kaas. Van m’n kind. En van Kitty. Weer retegoeie tips voor tijdwinst en tiptop bloggen tegelijk.
Love you too!
Oude kaas dat is de lekkerste kaas bij blogtips https://t.co/4iSkXeX9Re
Wat een mooie foto van jullie twee. En bedankt voor weer een super blog.
Ja.. zucht.. 20 jaar geleden..
Jeez. wat ben je goed als je een pakkend blog kunt schrijven over wat de lekkerste kaas is. Wat leerdammer overigens echt niet is.
:)
Ha. En wat dan wel?
Tip: blogopzet is één woord, net als kaasboer.
Ik weet het, Nicole. Maar Nederland weet het niet. Check maar als je het intypt in Google: blog opzet is oneindig veel vaker ingetypt dan blogopzet.
Yep. SEO.
Ik leg Kitty’s antwoord hierover aan mijn man voor, verbaasd. Ik kan als schrijver toch geen fouten in mijn blogs zetten vanwege Google? Reageert hij (ook schrijver) droog: “Dat doe ik ook altijd, meerdere spellingsversies van een woord in een tekst zetten afhankelijk van waar op wordt gezocht.” En mijn mans site wordt heel goed gevonden… Hier moet ik over nadenken. Maar weer een mooi blog Kitty! En dank voor de reminder, tijd vliegt inderdaad. Ik ga die twee van mij knuffelen.
Standaard SEO. Ik schrijf voor de lezer, maar ik doe wel een paar aanpassingen.
Ja, SEO, niet mijn sterkste kant. Mooi gezegd: voor de lezer schrijven, maar met wat aanpassingen. Ga ik mee aan de slag. :)