DOOR JANNEKE ROMIJN
Heb je eindelijk inspiratie voor een blogartikel, moet je van de ‘experts’ nog SEO toepassen.
De term alleen al.
Zoekmachine-optimalisatie.
Niet veel beter.
Toen ik net kwam kijken in online marketing land wist ik:
1. Ik wil bloggen
2. Ik wil WordPress gebruiken
Dat leek me wel genoeg om eeuwige roem te vergaren.
Bewust SEO toepassen?
Dat had ik niet nodig om rijk en beroemd te worden met mijn blog
Ik maakte me meer zorgen of mijn artikel goed geschreven was, en interessant, of mensen het graag wilden lezen.
En dat is nog steeds het belangrijkste.
En toen stond ik op opeens op pagina 1
Ik had het nota bene zelf niet eens door.
Een vriend wees me erop: “Hee, ik kwam jou tegen op Google.”
Ik had onbewust heel goede SEO toegepast.
En ontdekte het verrassende effect daarvan.
[quote]Vanaf het moment dat mijn blog op pagina 1 van Google stond zou mijn leven nooit meer hetzelfde zijn.[/quote]
Ineens was ik Facebook expert.
Ik kreeg van wildvreemden vragen over social media in m’n mailbox.
Mensen schreven zich in op m’n e-zine: m’n emaillijst begon eindelijk te groeien.
Ik krabde eens achter m’n oren. Holy crap.
Zoekmachine-marketing werkt!
Later, veel later pas, was ik ver genoeg om te analyseren hoe ik op pagina 1 belandde.
Ik reconstrueer het hier voor jou EN geef je tips om dezelfde tactiek toe te passen, maar nu bewust. Zodat ook jij snel rijk en beroemd kunt worden ;-)
Het viel me destijds al een tijdje op. In mijn Twitter timeline zag ik veel berichten van ondernemers in de trant van ‘Ik snap niks van Facebook’.
Nou had ik mezelf net verdiept in Facebook bedrijfspagina’s en er een opgezet. Ik vond het reuze interessant en was er volop mee aan de slag.
Op zoek naar een blogonderwerp leek het me daarom een goed idee een post te wijden aan het opzetten van een Facebook bedrijfspagina.
Tip voor jou: Ga eerst na aan welke informatie jouw doelgroep dringend behoefte heeft.
Voor zover ik me herinner dacht ik niet eens zo goed na over welke zoekwoorden ik zou gebruiken voor die post. Waar gaat de post over? Nou gewoon, over hoe je een Facebook bedrijfspagina opzet. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet:
• Dat op de woordcombinatie Facebook bedrijfspagina zo’n 600 keer per maand wordt gezocht, en toen ik die post schreef nog veel vaker, omdat een bedrijfspagina nieuw was.
Tip voor jou: zoek met de Google Keyword Tool uit welke woorden mensen gebruiken om te zoeken.
• Dat Facebook bedrijfspagina niet alleen vaak werd ingetypt op Google, maar ook dat nog niet veel van mijn concurrenten de zoekterm hadden gebruikt.
Tip voor jou: kies een nog weinig gebruikte zoekwoordcombinatie om hoog te komen in Google. Ook dit kun je nagaan in de Keyword Tool. Die geeft naast het aantal maandelijkse zoekopdrachten aan hoeveel concurrentie er is op je zoekwoorden.
• Dat ik de zoekwoorden in de titel van mijn artikel had verwerkt.
Tip voor jou: zet je zoekwoorden in de titel.
• Dat ik de woorden Facebook, bedrijf en pagina in de post zelf gebruikte.
Tip voor jou: Zet je zoekwoorden ook in je tekst, vooral aan het begin van je stuk. Maar niet overdrijven. Je stuk moet lekker lezen voor echte mensen. En te vaak je zoekwoord gebruiken levert je strafpunten van Google op.
• Dat mijn url structuur in orde was.
Tip voor jou: Zorg dat je url (webadres) er zo uitziet: http://www.naambedrijf.nl/titel-van-blogartikel. En niet zo: http://www.naambedrijf.nl/page-134. Dus dat er geen tekens of cijfers inzitten die niets met het onderwerp van je post te maken hebben.
Hoe doe je dat?
In WordPress ga je naar ‘Instellingen’ en dan naar ‘Permalinks’. Daar vink je de optie berichtnaam aan.
Voorbeeld:
• Dat ik een aantrekkelijke meta-description had. De meta-omschrijving zijn de regels onder de titel van je stuk, die Google laat zien in de lijst met zoekresultaten. (Dat had ik wel bewust gedaan, maar alleen omdat mijn webbouwer me dat geadviseerd had, ik had nog geen idee waarom het moest.)
Tip voor jou: Een meta-omschrijving invullen helpt niet voor vindbaarheid, maar zorgt wel dat mensen geïnteresseerd raken en dus sneller doorklikken naar je site.
Hier zie je een voorbeeld in Google:
In je WordPress opmaakscherm vul je hem hier in:
• Dat ik – door een serie van drie posts over hetzelfde onderwerp te maken – veel interne links had aangemaakt. Die helpen Google om je artikelen beter te vinden.
Tip voor jou: Link in je blogposts naar je andere artikelen. En gebruik in die links woorden die het artikel beschrijven.
Zeker een goed artikel! Ik heb paar tips uit kunnen halen. Dank je wel!
Goed artikel vond het leuk om te lezen en begrijpelijke taal , ik ga het snel toepassen
Groeten Lucy
Hoi Janneke,
Ik ga vandaag nog beginnen met de tips uit dit artikel. Kijken of ik ook snel bovenaan kom:)
Hi!
Ik ben de hele dag bezig geweest om een mooi bedrijfspagina op facebook te maken onder de naam ‘voedings-en gewichtsconsulent Kim Janson”. En nu ik hem heb gepuliceerd kan ik hem niet terugvinden op google?
Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen :-)
Alvast bedankt!
Liefs Kim
Hallo Kitty,
als je je suggesties samenvat kom je uit op deze fantastische plug-in van Yoast: http://bit.ly/w8JTdP, geheel volgens jouw richtlijn.
Veel plezier met bloggen, CU Maarten
O ja, inderdaad. Die gebruiken we ook, natuurlijk ;-)
Dank je wel Janneke!
Wat een handig artikel. Ik ga de maand april eens bewust gebruik maken van de google keyword tool. Kijken wat voor effect dit heeft op mijn bezoekersaantallen.
Hee Danielle,
dank voor je reactie. Let op, de keyword tool is geen magisch middel om je bezoekersaantallen te verhogen :) Je kunt er wel de juiste zoekwoorden mee selecteren en die gebruiken op je site. Samen met genoeg links kan dit zorgen dat meer mensen je site vinden.
Succes!
Ja, mooi tip hoor. “kies een nog weinig gebruikte zoekwoordcombinatie om hoog te komen in Google.”
Zo kan iedereen hoog in Google komen. Schrijf een stuk tekst over een paarse stekkerdoos en je staat op nummer 1. Zoekmachine marketing zit hem juist in het genereren van zoekverkeer en het winnen van de concurrentie. Je zult ook hoog moeten kunnen scoren in Google op zwaar concurrerende termen.
Je beschrijft hierboven de basale stappen om een WordPress site intern te optimaliseren. Zodra je concurrentie hebt, zul je meer moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan het scoren van links.
Hoi Derk Jan,
Tuurlijk zijn links belangrijk, maar wat ik hier beschrijf is hoe het mij met dat artikel is vergaan. Ik heb toendertijd niet bewust aan linkbuilding gedaan.
Ik had de tip ‘kies een weinig gebruikte zoekwoordcombinatie’ uitgebreider kunnen beschrijven. Meestal adviseer ik de long-tail, om gerichtere bezoekers te krijgen.
Maar soms heeft de concurrentie wat laten liggen op interne optimalisatie, en dan is het natuurlijk de moeite waard om achter concurrerende termen aan te gaan.
Ha Janneke,
Erg goed artikel. Eindelijk een SEO ‘checklist’ die klopt, begrijpelijk én uitvoerbaar is voor elke blogger!
Hartelijke groet,
Annet Talsma
Dank je Annet!