Leert goede schrijvers de laatste 20%

Mijn e-mail lijst: waarom ik het héél simpel hou

marketing automation illustratie‘Hee.’
Midden in de zomervakantie keek Hij Die Niet Genoemd Wil Worden zoon aan: ‘Je mag ook best eens de deur uit. En het mooie van onze voordeur is: die geeft toegang tot de hele wereld.’

Zoon keek terug. Hij zweeg. Ik wist wat hij dacht: zoveel keuze heb ik niet nodig.

Met online marketing is het net zo. Er is veel te veel keuze.

Vroeger was alles simpel

Neem e-mail. Je had maar een páár aanbieders – Mailchimp, Aweber en in Nederland: Autorespond. Mailchimp had grappen en mooie sign up forms. Aweber was voor de grote jongens. Het was duurder en de inschrijfformulieren waren lelijk. Autorespond was er vroeg bij: je kon je nieuwsbrief koppelen aan hun betaalsysteem. Handig. Het was alleen wat in elkaar geknutseld, achter de schermen. En de inschrijfformulieren waren nóg lelijker.

Ik heb het over vroeger

2012 dus.

Met die eenvoudige e-mailprogramma’s kon je al heel wat. Je kon zien:

• wie je mail opende en wie niet
• hoe lang iemand je mails al niet geopend had
• wie er op een link klikte
• wannéér iemand op die link klikte en hoe vaak

En je kon mails klaar zetten voor verzending op een later moment. Bijvoorbeeld een dag nadat iemand zich inschreef voor je lijst (een autoresponder). Een hele serie mails versturen kon natuurlijk ook.

Je kon er bovendien meerdere lijsten in maken: voor je bloglezers, of je klanten, of voor kopers van specifieke producten. Je kon iedereen tegelijk mailen of alleen een deel van de lijsten (segmenteren).

En je kreeg overzichten van de open rate en de groei van je lijst.

De grote bedrijven deden het ingewikkelder

Die gebruikten Hubspot of Keap (voorheen Infusionsoft): marketing automation software die je inzage geeft in de hele weg die een bezoeker aflegt. Je kunt er zien op welke pagina iemand binnenkomt, waar hij daarna heen gaat en hoe lang het duurt voor hij een actie uitvoert die jij wilt. Als hij ergens op de weg tussen zijn aankomst op je site en de aankoop afhaakt, kan het programma je waarschuwen. Het kan automatisch een e-mail versturen om de aarzelende consument te nudgen. Of om een medewerker een afspraak laten maken.

(Yep, da’s Big Brother. Een eenvoudig e-mailprogramma is óók al behoorlijk Big Brother. Hoe creepy is het dat ik kan zien dat jij 23 keer mijn vorige nieuwsbrief hebt geopend?)

email automation
Infusionsoft: Rechtsklik op het plaatje voor een grotere weergave in een nieuw tabblad.

Infusionsoft verzamelt al die informatie en alle contacten met de klant – op de site, per email, in social media enzovoorts – op één plek. Het handelt ook je sales af.

Je moet het wel allemaal instellen. Het is geen plug and play. Op een workshop sprak ik een copywriter die Infusionsoft-hulp geeft via TheConfusionClinic. De meeste ondernemers die Infusionsoft kopen werken er nooit echt mee, zei hij, omdat het te moeilijk is.

Een abonnement op Infusionsoft – exclusief instellen en trainen – kost een paar duizend euro per jaar.

Inmiddels zijn er goedkopere marketing automation programma’s

Active Campaign bijvoorbeeld. Of de Nederlandse versie (dus met Nederlandse support en video’s): Mailblue.

mailblue funnel afbeelding
Mailblue mailfunnel

Ook dat brengt de acties van mensen op je site én de contacten die ze met je bedrijf hebben, op social media of via e-mail, allemaal in één overzicht bij elkaar. Data-analyse en actieplan inéén: wie klikt waar, en wanneer moet je iemand even persoonlijk bellen, zeg maar.

Een kleiner broertje is Convertkit

Sja - Convertkit
Convertkit

Begin dit jaar las ik er iets over. Ik was niet op zoek naar een marketing automation systeem. Maar Convertkit kon dingen die ik graag wou:

• een pop up slider zo instellen dat hij niet meer verschijnt bij mensen die zich al hebben ingeschreven
• in de autoresponderseries kun je alle mails heel makkelijk doorlopen en openen. Je kunt de e-mails gewoon naar een andere plek slepen. Een verademing vergeleken met wat ik bij Mailchimp gewend was
• je betaalt niet per lijst maar per inschrijver. Dat kan voordelig zijn als je grote lijsten hebt die elkaar overlappen

Ik was ontevreden met Mailchimp. En omdat ik het leuk vind om nieuwe programma’s uit te proberen, nam ik een abonnement.

Converkit viel ook tegen

• De pop up-slider was niet mooi vorm te geven
• De slider bleef verschijnen bij mensen die al op mijn lijst stonden. Waarschijnlijk bedoelde Convertkit: hij verschijnt alleen niet meer bij mensen die via ons op je lijst komen
• De statistieken gingen niet verder dan een paar weken terug
• Dat Convertkit rekent in mensen in plaats van in lijsten bleek erg lastig als ik na wou gaan of nieuwe cursisten mijn e-mailreeksen wel ontvingen. In plaats van snel even de statistieken voor één lijst te bekijken moest ik elke persoon apart opzoeken
• Ja, het is super handig dat je alle afzonderlijk emails in een e-mailreeks snel kunt doorbladeren en dat je ze kunt slepen, maar uiteindelijk woog dat voordeel niet op tegen het ongemak
• De programmeerfunctie – als iemand deze link opent in een nieuwsbrief krijgt hij die e-mail – gebruikte ik nauwelijks

Kortom: het was vooral goed in dingen die ik niet nodig had. Terwijl ik alleen nog maar snakte naar eenvoud.

Eenvoud

Ik besloot om dat mijn nieuwe eis te maken voor alles. Waarom moeilijk doen als het simpel kan?

Enter: Mailer Lite

Bij iemand anders had ik een simpel mailprogramma gezien. Mooi. Makkelijk in het gebruik. Niet duur. En je kon er in een handomdraai fatsoenlijke inschrijfformulieren mee maken: MailerLite.

Snel een inschrijfbox maken in MailerLite
Snel een inschrijfbox maken in MailerLite

MailerLite is een slimme nieuwkomer die de bestaande e-mailprogramma’s goed heeft geanalyseerd en die heeft geluisterd naar gebruikers als ik.

Mensen die al genoeg aan hun hoofd hebben.
Mensen die de hele dag online zijn, en die gebruiksgemak voorop stellen.

Ik doe niet mee

Hoewel ik andere online marketers enthousiast hoor praten over marketing automation programma’s als ActiveCampaign, ben ik opgelucht. Ik hoef niet. Ik wil niet zoveel weten over mijn bezoekers. Wat ik vooral wil weten is of een klein groepje gebruikers – mijn cursisten – hun mails openen. Anders zitten die mails in hun spambox, en dan moet ik ze even waarschuwen.

En soms schoon ik mijn emaillijst op. Mensen die hun mails al een jaar niet openen gooi ik er af.

Verder wil ik niet eens weten wie zich in- en uitschrijven. Alle meldingen staan uit. Als een vriendin of een collega zich uitschrijft heeft ze vast een goede reden: het is beter voor mijn gemoedsrust om dat niet te zien.

Iedereen gebruikt zijn e-maillijst anders

Dus wat ik doe kan onverstandig zijn voor jou.

Ik heb de luxe dat ik maar weinig klanten nodig heb. En ik stuur enkel blog updates en af en toe een melding dat er nog plaatsen vrij zijn voor een cursus. Niks ingewikkelds.

Eenvoud, dus

En nu moet ik eindelijk eens serieus gaan segmenteren. Zodat iemand die cursus A al heeft gedaan geen mails meer krijgt dat daar nog plaats is.

Want ja, daar ben ik eigenlijk in al die jaren nog niet eens aan toe gekomen.

Kun je nagaan.

blad

Meer over nieuwsbrieven: Een nieuwsbrief, moet dat echt? (Wie leest die krengen nou?)

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

36 comments

    • Nee. Ik doe alle inschrijvingen met de hand. Het kan ongetwijfeld, als je een programmeur inschakelt. Maar in mijn geval gaat het om weinig handelingen, die doe ikzelf wel even. Als je honderden cursisten of producten per maand hebt kan dat natuurlijk niet.

  • Dank! Ik ben ook altijd op zoek naar: kan het eenvoudiger? Dus een blog als deze: heerlijk.

    Voor mijn website is het gelukt (Ik wilde af van WordPress en slaakte een zucht van verlichting toen ik uitkwam bij Squarespace, zó makkelijk!)
    Ik heb MailChimp nu aardig onder de knie. Net nog een aanmeldformulier op mijn Facebook-pagina weten te zetten, dat is dan weer een kleine overwinning. Eerder vandaag mijn lijst opgeschoond. Dus MailChimp hou ik voorlopig. Al herken ik dat het gesleep met e-mails niet makkelijk is. Nou ja. Dat overleef ik voorlopig wel.

  • Je blog begint zo leuk. Ik lees door in de hoop meer te horen over Zoon en of hij er nog op uit gegaan is… Maar wat krijg ik, informatie over allerlei programma’s. Ik was al halverwege voordat ik door had dat er niks meer kwam, alleen informatie en ervaringen met programma’s. Ik scrolde hoopvol naar beneden, maar nee hoor..
    Even voor de duidelijkheid: dit is een compliment. Je trekt me het verhaal in…
    groet
    agaath

  • In het testen van programma’s ben ik precies het tegenovergestelde … ik vind het zonde van mijn tijd; andere dingen vind ik leuker om te doen.

    Ik hoor trouwens ook veel goede verhalen over Drip (ook een redelijk nieuw email programma).

    Maar ik hou het voorlopig op AWeber – nu ze campaigns hebben is het systeem een stuk flexibeler. En hun customer service is erg goed. Dat vind ik ook belangrijk.

  • Hoera voor Kitty en een verhaal over terug naar de eenvoud van digitale systemen.

    Vanmorgen wakker met onrust in mijn lijf over al die dingen die ik nog MOET implementeren om bij te blijven en zichtbaar te blijven.

    De reden waarom ik vaak niet eens kijk aan de achterkant van mijn website, mijn Mailchimp en andere statistieken is dat ik het allemaal niet meer kan bijhouden. En alles uitbesteden is ook geen optie.

    Vandaag zit ik met papier en stiften aan mijn tekentafel om weer overzicht te creëren. Wat wel en wat niet.

    Je blog was net het laatste zetje om radicaal keuzes te maken. Mailchimp blijft voorlopig (net overgestapt) en ik ga weer consequenter bloggen en statistieken bijhouden van de website en social media.

    • Wil je eenvoud? Kies voor het best lopende social media kanaal en laat de anderen even op een zacht pitje doorsudderen. Optimaliseer de posts die het meeste bezoek krijgen (SEO). Blog elke week, of om de week. Kijk na een tijdje of er een stijgende lijn in je bezoek zit en vooral: in je bedrijf.

  • Ja, big brother.

    Naar idee idd.

    Merk dat t mij wel eens tegenhoudt me ergens voor in te schrijven of mail te openen.

    En over webinarsoftware… Poe. Ook aan t zoeken geweest. Wat een enorm aanbod en zo lastig te vergelijken.

    Dank voor je info weer!

    • Het zou mij tegenhouden om zo’n programma te gebruiken. Als ondernemer of zelfstandige. Convertkit registreert alleen kliks in je nieuwsbrieven en stuurt eventuele vervolgacties. Minder vergaand. En daar nam ik het eigenlijk niet voor. Het biedt de mogelijkheid om fijnmazig te segmenteren.

      Er is nog n aanbieder met handige dingen voor video.. Ik duik even in mijn emailarchief zo meteen

    • Webinarninja. Dat is een goed programma voor gebruik met video, heb ik begrepen. Ik heb het zelf even geprobeerd, maar Zoom vond ik handiger voor mijn doeleinden.

      Het mooie van Webinarninja is onder meer dat je gewoon OP JE EIGEN COMPUTER kunt testen of alles werkt in je webinar. Dat hebik nog nooit eerder gezien. En een verrukkelijk grote chatbox.

      https://webinarninja.co/

      • Ja, top!

        Heb webinarninja pas getest. Was overzichtelijk idd.

        Het opstarten van het webinar ging iig heel eenvoudig. Zit even te denken, want er was wel iets mee… Weet al niet meer wat.

        Nou goed, ik heb n overzichtje gemaakt met wat me handig lijkt en waarom. Zal ik binnenkort eens delen in n blogje.

        Thanks!

  • Wat heerlijk helder allemaal. Welkome info (ik blijf vaak hangen in een stadium ervoor ‘ik moet wat, maar wat’?). Thnx. En de 1e 2 alinea’s ken ik al uit mijn hoofd. Geweldig.

  • He-he… fijn dat je het even op een rijtje zet. Dan heb ik het ook weer op een rijtje. Nu nog de twijfels en weifelachtige keuzemogelijkheden killen en dan…
    eenvoud.

    Poeh. Hoe moeilijk kan het zijn. Ondernemen? Bloggen? Leven?
    Focusssssss :-D

    Dank je, Kitty, je hebt het (wéér) strak verteld.

    Liefs @LindaMiriam

    • Wat voor mij klopt, hoeft in jouw situatie niet te kloppen. Ik ben eigenwijs en ongeduldig: Adobeconnect bijvoorbeeld kan echt prachtige dingen. Als ik wel een instructiecursus had gedaan was mijn manier van lesgeven misschien wel veel beter geworden. Moet ik toch even zeggen.

  • Ik vind je blog weer geweldig. Je neemt mij echt mee in je verhaal, maar vooral waardevolle content.
    Leerzaam hoe je je ervaring deelt van al die programma’s. Dat blijft mij nu dus mooi bespaard, thanks!
    Je eindigt dat je wil segmenteren zodat klant A die de cursus al heeft gedaan geen email krijgt dat er nog plek is.
    Maar kan het niet zo zijn dat juist als klant A weet dat er nog plek is, het als ambassadeur door gaat geven aan mensen waarvan hij/zij denkt dat het iets is?
    Anders weet hij niet dat er plek is, toch?

    • Nou, dat is wel een érg idealistische visie op de medemens. Mensen geven anderen weleens een tip, maar ik denk niet dat ze anderen gaan waarschuwen omdat er nog maar een paar plaatsen zijn.

      En het is niet gezegd dat andere mensen niet heel veel baat kunnen hebben bij zo’n programma. Als ze er geen ethische bezwaren tegen hebben.

      • Ik heb vertrouwen in een ander. En idealen.
        Bevalt prima.
        Ik geef het wel door als ik denk het iets kan zijn.
        Van de zomer nog gedaan. De kans dat het past is wellicht niet zo groot. Maar toch.

  • Hoera! Wat een opluchting. Ook niks voor mij, al die keuzes. ActiveCampaign en ConvertKit heb ik ook geprobeerd deze zomer, ik vond het niks. Ben weer terug bij MailChimp. Maar wie weet. Ik ontdekte dat korte, persoonlijke mails zonder blabla het beste worden gelezen.
    PS Ik las MillerLite.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html