Leert goede schrijvers de laatste 20%

3 redenen waarom je je eigen website zo slecht kunt beoordelen. En roze sokken.

je eigen website beoordelenHij heet Larry en hij had al twee zonen.
Gezonde jongens, maar toch.
Toen zijn vrouw op haar 42e opnieuw zwanger bleek maakte hij van vreugde een handstand in de voortuin.

En toen op een zondag hun dochter geboren werd, zwoer hij de rest van zijn leven elke zondag roze sokken te dragen.

En dat doet hij

We checken het steeds als hij voor zijn werk naar Nederland komt.

Yep. Roze sokken op zondag. Weer of geen weer. Belangrijke ontmoeting of niet.

Al 15 jaar lang.

Vinden we schattig

Typisch Larry, zeggen we tegen elkaar. Met zo’n glimlach die eindigt in hoofdschudden.

Want bij Larry vinden we het leuk. Maar zelf zouden we het nooit doen. Wij vinden dat soort dingen overdreven. Voor onszelf dan.

1. Gêne

We schamen ons veel te vaak veel te dood.

Over onszelf, maar ook over onze websites.

Bijvoorbeeld:

Cleavage als websitenaam?

Of TheMiddleFingerProject?

Je moet maar durven.
Denken wij.

Maar niet voor niks zijn dat websites van ervaren copywriters. Die zijn gewend te balanceren op het randje van schaamte, om emotie op te roepen.
Professionele provocateurs
, zullen we maar zeggen.

Welke website valt meer op, denk je?

Cleavage of die van jou?

Nog zo’n fenomeen: Penelope Trunk. Ze blijft me verbazen, elke keer duwt ze de grens weer een stukje vooruit. Of dit nog kan weet ik niet zeker:

Leslie said I’m the best sex writer he’s ever read. So why wasn’t he asking me for sex?

Probably because I’m the master of bad sex. There is no anal penetration that I cannot ruin with a piece of poop at the end of the paragraph.

Maar welke naam blijft hangen bij de lezers, denk je? Die van haar of die van jou?

2. Cognitieve dissonantie: we zien het, maar we kunnen het niet geloven

Jeannie Walters, 360 Connext
Visitekaartje van Jeannie Walters, 360 Connext

Op Sobcon vertelde Jeannie Walters over customer experience. En hoe haar bedrijf die meet.

Ze is hypergespecialiseerd. Ze doet niet anders dan klanttevredenheid meten.

Walters:

  • We kunnen niet in de schoenen van onze klant staan. Nooit. Want de dingen die we zien geloven we niet. De reden: cognitieve dissonantie. Ons brein werkt tegen ons.
  • Bijvoorbeeld: niet jij, maar anderen bepalen de verwachtingen van je klant. Staar je niet zó blind op je eigen website dat je vergeet te kijken naar hoe je concurrenten zich ontwikkelen online. ‘Two guys and a computer can take down a company.’
  • Bijvoorbeeld: jij maakt je ongelofelijk druk over je branding. Staat je ik-maak-houten-vloeren-logo wel netjes op elke pagina, is je merknaam goed leesbaar?
    Maar denk je dat je klanten daar wakker van liggen? ‘Stop obsessing. You might at some point enter their life’. Omdat ze in Google zoeken op How to install hardwood floors. Niet op je merknaam.

(Walters zei nog meer intelligente dingen. Lees haar blog.)

3: We zien onze sites als een deel van onszelf

Het logo moet onze lievelingskleur hebben. (Roze.)

Het lettertype moet ons favoriete font zijn.monotype corsiva

De about-pagina moet onze sfeer uitstralen. (Een beetje anders, maar niet tè.)

Forget it

Vergeet je schaamte, probeer naar je website te kijken als bezoeker en zie je site niet alsof je het zelf bent. Vergeet je lievelingskleur. Verdiep je liever in gebruiksvriendelijkheid.

Je site is je bedrijf.
Pak hem professioneel aan.
Doe wat werkt.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

27 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html