Leert goede schrijvers de laatste 20%

Een nieuwsbrief, moet dat echt? (Wie leest die krengen nou?)

nieuwsbrief moet dat echt

Op een middag in 1991 kwam Hij Die Niet Genoemd Wil Worden enthousiast de kamer binnen hollen.

‘Schat, we hebben nu toch iets moois op ons werk: het heet e-mail.’

Ik trok een wenkbrauw op: ‘O?’

‘Je kunt er boodschappen van de ene naar de andere computer mee sturen, overal in de wereld.’

Ik had een slechte bui. ‘Maar waarom zou je dat willen? Je kunt toch opbellen? Of een brief schrijven?’

‘Ja, maar snap je het dan niet? E-mail stuurt geschreven boodschappen direct door. Hele artikelen zelfs. Dat gaat het onderzoek on-ge-lo-fe-lijk versnellen.’

Ik knikte sceptisch. ‘U-huh. En had je nog sla gehaald voor het eten?’

Ik voelde weerstand. Het liep allemaal net zo lekker

Ik had geen zin om mijn vredige bestaan te laten verstoren door nieuwe technologie.

En dat zou niet de laatste keer zijn.

Ik had ook weerzin tegen websites, toen ik er voor het eerst van hoorde.
Bloggen leek me niks.
Ik had een hekel aan WordPress.
Ik had helemáál geen behoefte aan een nieuwsbrief.
Laat staan aan een e-book om gratis weg te geven.

Dus je hoeft mij niet te vertellen wat weerstand is.

En toch ga ik je nu uitleggen waarom je een nieuwsbrief nodig hebt voor je online marketing.

Echt? Ik kan me niet voorstellen dat nieuwsbrieven werken. Ik haat ze

We hebben allemáál een hekel aan nieuwsbrieven. Dat komt omdat we de verkeerde binnen krijgen. De pusherige: de nieuwsbrieven die je alleen maar vragen om iets te kopen, en wel nu, hup, meteen, want de prijzen gaan up, up, up.

De nieuwsbrieven van half vergeten vrienden, die je jaar na jaar wegklikt, omdat je te laf bent om ze op te zeggen.

En dan de e-zines die het net niet zijn: de saaie, de leuterige, de borstkloppers: to hell ermee.

Zeg ze op. Nu meteen. Onder elke nieuwsbrief staat een uitschrijflink.

En laten we het nu dan even hebben over wat een nieuwsbrief wél moet zijn

Een goede nieuwsbrief tovert een glimlach op je gezicht.

Zo simpel is het.

Naar een goede nieuwsbrief kijk je uit. De afzender voelt als een vriend. Je wilt hem onmiddellijk lezen.

Elke nieuwsbrief die je opbergt in een mapje nog bekijken is waardeloos.

En wannéér wil je een nieuwsbrief meteen lezen?

Als die iets brengt wat je echt wil hebben. Informatie, misschien, over een onderwerp dat je fascineert. Een geweldig design. Of een geestige schrijfstijl. Prachtige foto’s. Het maakt niet uit wat de reden is, als je er maar naar uitkijkt.

Dus: als je zelf een nieuwsbrief stuurt, zorg dan óók dat je lezers er naar uitkijken.
Heel erg zelfs.

Maar wat levert die nieuwsbrief mij nou op, als afzender?

Je website en je blog zijn openbaar. Je hebt geen idéé wie ze lezen. Je kunt geen contact met je lezers maken.

Maar lezers die zich op je nieuwsbrief abonneren, geven jou toestemming om hen iets te sturen. Die toestemming is de basis van online marketing – ofwel permission marketing.

Je abonnees willen graag mail van je krijgen. Ze willen op de hoogte blijven. Als ze dat niet meer willen, schrijven ze zich uit. En dan hou jij op met dingen sturen.

Permission marketing is een mooie uitvinding. Als iedereen zich netjes aan de regels hield zou dat een boel spam schelen.

reclame en informatie zijn gescheiden bij contentmarketing
Hoe verkoop je online? Informatie en reclame zijn gescheiden stromen. Je lezer schrijft zich in voor meer informatie, en soms zijn dat productaanbiedingen. Klik op het plaatje voor meer uitleg.

Wat zet je in een nieuwsbrief?

Wat jij wilt.

Er zijn geen regels.

Maar je hoeft geen aanbiedigen te sturen. Je kunt je lezers ook nóg betere of nog meer informatie mailen dan op je blog staat (Ryan Holiday doet dat: hij stuurt elke maand een nieuwsbrief met een korte bespreking van alle boeken die hij net gelezen heeft.)

Je kunt een mix sturen van informatieve e-mails en aanbiedingen (de meeste zelfstandigen doet dat).

En ja, je kunt ook alleen maar dingen sturen om te verkopen. (Etsy doet dat. En Monoqi: een Duits online bedrijf dat wekelijks een fantastische nieuwe selectie design aanbiedt, met korting. Niet op abonneren.)

Maar wat je ook doet, een nieuwsbrief zorgt dat de abonnee aan je denkt bij elke e-mail die hij van je krijgt.
Herhaling is de grondslag van marketing.

Toch wil ik het niet. Ik wil niet dat iedereen denkt dat ik alleen maar iets aan ze wil verkopen

Ik ook niet.

Daarom zien mijn nieuwsbrieven er meestal zo uit:

Waarom je een nieuwsbrief nodig hebt
zo ziet mijn nieuwsbrief er meestal uit

En af en toe krijgen abonnees een uitnodiging om mee te doen aan een gratis minicursus.

Alleen abonnees. Op mijn blog maak ik zelden reclame.

Mijn redenering: wie geen abonnee wil worden, wil ook geen cursus doen. Die ga ik niet lastig vallen met reclame.

Mijn nieuwsbrief is niet méér dan een melding dat er een nieuwe post is. Ik hoop dat het plaatje en de eerste regels genoeg zijn om mijn lezers naar het blog te laten doorklikken. Mijn belangrijkste doel is: lezers naar mijn website leiden.

Er is dus geen ontkomen aan. Maar hoe begin ik? Niemand kent me nog

Dat komt vanzelf.

Staar je niet blind op cijfers: de meeste online bedrijven hebben geen duizenden abonnees nodig. Dat hangt helemaal af van wat je aanbiedt. Misschien hoef je maar 36 cursusplekken per jaar te verkopen, zoals ik. Of misschien draai je prima als je 50 boekhoudprogramma’s verkoopt. Of 100 coachinggesprekken.

Veel belangrijker dan de omvang van je lijst is bovendien hoe trouw je abonnees zijn. Een lijst van 8000 met een open rate van slechts 10% is een lijst van 800. Dus laat je nooit imponeren door de omvang van een lijst. Vraag altijd naar de open rate.

En heb ik nou echt zo’n eh.. gratis weggever  nodig?

Het werkt wél.

Dat wil zeggen: als je eenmaal een gerespecteerde site bent heb je het niet meer nodig. Information Architects, Copyblogger, The Book Of Life: die kunnen zonder.

The Book Of Life heeft geen gratis ebook nodig
The Book Of Life heeft geen gratis ebook nodig (NB. The Book of Life is helaas veranderd in: articles, nu met een doodsaaie vormgeving)

Maar als je nog gewoon jij bent, kan een gratis e-book of een ander downloadable kado iemand net over de streep trekken, als hij twijfelt of hij zal intekenen.

En twijfelen doen we allemaal.

Als je e-book echt bruikbaar is, is de inschrijver je dankbaar. En bovendien snapt ze meer van wat jij nou eigenlijk doet. Zo’n weggever is dus ook een manier om aandacht te krijgen, nu tijd zo schaars is geworden.

En hoe weet jij zo zeker dat het werkt?

Dat weet ik niet. Ik kan het tenminste niet bewijzen. Niet met statistiek.

Toen ik eind 2012, een jaar na het begin van deze site, eindelijk een e-book maakte nam het aantal inschrijvingen niet toe.

Ik heb het nagekeken, en is helemaal geen verschil te zien.

Niks, nada.

Maar ik krijg wél positieve reacties op het e-book over koppen maken. En mijn cursisten hebben het altijd gelezen.

Eén ding is zeker: beter een inschrijfformulier zonder e-book, dan helemáál geen inschrijfformulier.

Dus over nieuwsbrieven:

– Nieuwsbrieven werken, maar vooral als het nieuwsbrieven zijn waar je lezers naar uitkijken
– Je hebt een nieuwsbrief nodig om je lezers aan jou te herinneren. En zodat je ze een aanbod kunt doen: ze hebben je toestemming gegeven
– Een gratis weggever helpt, zolang je nog niet beroemd bent. En het is een goede introductie van je werk

Wat kun je nu meteen doen?

Zet een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief op je website.
Dat gratis e-book komt wel.

 

blad

Dit blog is deel vijf in een korte serie:

1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

72 comments

  • Ik volg sinds kort de nieuwsbrieven van de blog academie.
    Dat komt doordat ik het ebook vond.
    Wat mij verwondert en wat ik leuk vind, is dat de gesprekken on-topic blijven.
    Hoe krijgt u dat voor elkaar?

  • Bij mij liep het ook niet ineens storm nadat ik een e-book gratis ging weggeven. Vind ik trouwens ook nog eens onhandig ‘adverteren’: wat geef ik nou weg, een e-book met daarna een tweewekelijkse gelukstip of andersom?
    Binnenkort probeer ik een nieuwe variant: ik laat mensen zich aanmelden voor de gelukstip en verras ze in de welkomstmail met het e-book. Lijkt me veel leuker, zo’n onverwachte extra. Benieuwd naar de reacties.

  • RT @DeVideovakvrouw: “We hebben allemáál een hekel aan nieuwsbrieven.” @kittykilian benoemt weer eens wat we denken. En toch anders: http:/…

  • Niet zo lang terug was ik bij een presentatie van een groot, zichzelf érg serieus nemend marketingbureau. Daar presenteerden ze de resultaten die ze voor hun klanten hadden behaald, ook wat betreft open rates en CTR’s van nieuwsbrieven. Trots vertelden ze over open rates van 10-15% en CTR’s van 1-2%… Dat is ruim ónder de gemiddeldes (respectievelijk 17,4% en 4,5%, bron marketingfacts.nl). Prutswerk, dus.

    Ik kan wel raden waar die slechte cijfers vandaan komen: bijna niemand op die mailinglists heeft zich natuurlijk vrijwillig ingeschreven. Zó’n enorme miskleun, die nog zó enorm vaak gemaakt wordt.

    Ook ik heb geen massieve mailinglist: op dit moment ruim 300. Maar iedere persoon op die lijst heeft er zelf voor gekozen om daar te staan. Anders gezegd: ik heb ze verdiend. En dat zie ik dus ook terug in mijn open rate en zo. ;-)

    • Verschilt per industrietak, hè. Mijn gemiddelde open rate – nieuwsbrief – is 46% (industry average 17% volgens Mailchimp) en click rate 20%. 37% leest hem op mobiel, waarvan bijna iedereen iphone (30%).

      • Hé, onze percentages komen nagenoeg overeen. Wat zijn we toch goed, he? ;-)

        Zijn de verschillen per industrietak zó groot? Hoe dan ook: in dit specifieke marketingbureau heb ik weinig vertrouwen. Die percentages bevestigden dat gevoel.

  • RT @DeVideovakvrouw: “We hebben allemáál een hekel aan nieuwsbrieven.” @kittykilian benoemt weer eens wat we denken. En toch anders: http:/…

  • Ik had lange tijd enorme weerstand tegen een gratis weggever (zoals in een andere reactie al staat: meestal niet veel soeps). Enige tijd terug toch maar aan begonnen om het zelf te ervaren en ik merk dus wél een verschil: veel meer inschrijvers. Misschien ook wel door een trigger (iets wat Henneke al aanstipt), op de betreffende pagina heb ik namelijk de inhoudsopgave gezet.

    Verder schrijf ik me zelden voor alleen blogupdates in, omdat ik diegene volg via Social Media en dan zie ik die nieuwe artikelen toch wel. Die feedback kreeg ik ook van anderen wb mijn blogs. Dus probeer ik meer te bieden in m’n nieuwsbrieven (dat is nog volop in ontwikkeling hoor). En dat kun je dan communiceren, wat die extra waarde is die alleen abonnees krijgen. Kan ook als trigger dienen, met of zonder gratis ebook of wat dan ook.

    • Yep. Kan. Maar veel werk. Ik hou het graag simpel: de beste info meteen in de blogs. Inhoudsopgave erbij zetten is een goed idee, zag ik laatst elders ook. Alleen op twitter volgen vind ik een risico, dan mis je vaak wat (hangt af van hoe je je lijsten ordent uiteraard).

      Info moet wel heel goed zijn wil ik me om die reden abonneren – gebruik nieuwsbrieven vooral als updates zelf.

  • Ik zag ook geen verschil in inschrijvingen met of zonder gratis ebook.

    Er worden tegenwoordig zoveel flut boekjes aangeboden. Misschien denkt niemand meer dat zo’n boekje echt nuttig kan zijn?

    • Inderdaad, iedereen ‘moet’ tegenwoordig zo nodig whitepapers, e-books en weet-ik-wat-allemaal aanbieden, maar het meeste is flut, ballast, zonde van de bandbreedte. Die van Kitty vind ik overigens een juweeltje. Maar… hoe maak je die kwaliteit herkenbaar?

      • Misschien een aanbeveling? Of meer details over de inhoud?

        En ik ben het met je eens – het boek van Kitty is wèl goed.

        • Zoiets ja. Een voorproefje misschien.

          Wat bij mij in geval van Kitty’s e-book de doorslag gaf, was de cover (ja, ‘you can’t judge… ‘ enz, maar ik heb ook mijn zwakke momenten).

        • @Henneke: Interessant, jij ook al niet?

          Aanbevelingen werken zeker. Jouw homepage is natuurlijk een schoolvoorbeeld. Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waar ik in Nederland aan vergelijkbare aanbevelingen moest komen! Wie zou mij hier in hemelsnaam moeten aanbevelen?

          • Ha yesss! Jij bent al een prominente autoriteit op het gebied van bloggen.

            Je hoeft toch geen aanbeveling van een autoriteit te hebben? Jij verkoopt je cursus ook met fantastische aanbevelingen van je studenten.

              • Of een aanbeveling werkt, hangt (lijkt mij) erg af van het beeld dat de lezer heeft van degene die aanbeveelt. Kent de lezer hem (m/v), vindt -ie ‘m een autoriteit, vertrouwt -ie ‘m? Ik weet dat ik nu heel dom overkom, maar een aanbeveling van Brian Clark zou mij om die reden weinig zeggen.

                • Ja, dat is wel erg, dat je die niet kent ;-) De oprichter van Copyblogger. Hoewel ik Copyblogger niet erg interessant meer vind was het jarenlang erg goed. (De goede stukken zijn nog steeds beschikbaar maar nu in archieven. Ze doen op het moment vooral veel podcasts, de laatste rage in online marketingland.)

                  En Henneke heeft aanbevelingen van allemaal grote goden uit het Angelsaksische blogwereldje op haar site, omdat ze voor al die blogs geschreven heeft.

  • Ik lees je blog en voel me ineens nog blijer met de nieuwsbrief van Stichting Leven Met Autisme, dat een heel magazine is geworden. We krijgen op de dag dat ie verschijnt allerlei berichtjes met vragen of hij al online staat enz. Berichtjes en tweets van mensen die uitkijken naar het magazine. Het magazine komt eerst binnen in de mailbox van de abonnees, die zich aan kunnen melden via de website, en komt daarna online voor de anderen. Het mooiste is nog dat we zelf het magazine met ontzettend veel passie en toewijding maken en dat straalt hopelijk uit naar de lezer.

      • Dank je! Het magazine is wel als een nieuwsbrief begonnen en werd vanuit enthousiasme steeds groter en mooier :-)
        De nieuwsbrief van Dwang is zeker mooi! Ik ga even zorgen dat ik die ook vanzelf ontvang.

  • Heerlijk om een nieuwsbrief te krijgen van Kitty. Speciale aandacht, zo voelt een nieuwsbrief die met zorg gemaakt is. Zo probeer ik ze zelf ook te maken.
    Extra leuk is dat je kunt zien wie er echt meeleest…

        • O ja, als je in de stats duikt. Ik snap hem. Doe ik nooit. Ik kreeg ooit de tip om mezelf geen notificaties te laten sturen van wie er in- en uitschrijft. Inderdaad, dat is veel rustiger.

          • Goede tip. Ga ‘m gelijk uitzetten die melding. Wordt er erg onrustig van. Zeker als na 2 minuten na het verzenden van een nieuwsbrief al een afmelding komt. Die ene afmelding kan dan zomaar de hoeveelheid aanmeldingen overschaduwen.

            • Ja. En soms meld jij je af voor een nieuwsbrief en dan krijg je per kerende mail een uitschrijving van die ander voor jouw nieuwsbrief, haha. Dat wil ik allemaal niet weten. Ik wil me vrij voelen. Was een hele goede tip.

  • Zó waar: “Naar een goede nieuwsbrief kijk je uit. De afzender voelt als een vriend. Je wilt hem onmiddellijk lezen.” Het is 01:00 uur geweest, ik wil eigenlijk slapen, maar ik lees en schrijf. Wow, dank!

  • Ha Kitty.
    Je blog zet me erg aan het denken. Ik heb een blog die ik als email (via mailchimp) verstuur aan mijn abonnees en ik zet hem daarna ook op mijn website. Maar ik leid mijn abonnees dus niet naar mijn website. Ben ik heel dom bezig?

  • Prachtig stuk weer en ik kan het ook aanbevelen.
    Nieuwsbrieven sturen.
    En jeetje wat een gedoe vond ik dat en nog wel eens. Dan twijfel ik of het wel goed is en of mensen er wel belang bij hebben en of ‘ze’ er iets naars van vinden. Maar door fijne reacties heb ik nu wel vertrouwen, maar vooral beleef ik veel plezier aan het delen van wat ik gaaf vind. Ik heb er echt lol in gekregen.
    Wanneer iemand twijfelt over nieuwsbrieven, gewoon een jaartje doen en kijken wat je ervan vind
    Uitschrijven kan altijd ;-)

  • Het blijft een haat-liefde verhouding, hoor. Om te schrijven dan. Om te lezen ben ik heel streng geworden. De meuk gaat er uit. Maar die van jou zijn (bijna) altijd leuk. Ik wacht zelden tot mijn zaterdagontbijtje voor het openen. Nah!

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html