Leert goede schrijvers de laatste 20%

10 dingen die ik mis had over online ondernemen

Een businessplan?
Moi?

Ben je gek. Gewoon begonnen, een jaar geleden. (NB eind 2011).

Noem het naïef

Als ik alles van tevoren geweten had, had ik het misschien niet gedaan. En ik krab mezelf nóg regelmatig achter de oren.

Mijn man – die niet genoemd mag worden – schudt mismoedig zijn hoofd als hij iets over mijn bedrijfsvoering opvangt.

Maar daar heb ik een oplossing voor:

Ik vertel hem niks.

En dus heb ik ze helemaal alleen verwerkt, alle leermomenten van het afgelopen jaar. Ik zet ze even op een rijtje, alle ideeën die niet bleken te kloppen. Misschien heb je er wat aan.

1. Online ondernemen is minder eng, want het is maar online

Forget it.

Waar: je hebt nauwelijks vaste lasten. Een computer, een mobieltje, een website en je kunt van start. Gewoon, vanuit je eigen studeerkamer.

Klopt.

Maar de beloftes die je doet moet je net zo goed nakomen, de belasting moet je net zo hard betalen en je administratie moet net zo op orde zijn.

En hoewel je koffie kunt zetten in je eigen keuken en nooit in de file staat, maak je net zoveel uren als alle andere kleine ondernemers. Ik zo’n 60 per week.

(Ik heb inmiddels wel een boekhouder.)

2. Alle mensen zijn aardig

Deze is even slikken: een deel van de Nederlanders is Niet Aardig. Hoe groot dat deel is weet ik niet precies. Maar je komt ze nogal eens tegen onder ondernemers.

Ik bedoel de mensen die aardig doen, maar het niet zijn. Die vriendelijke mailtjes sturen en gouden bergen beloven, maar niet thuis geven als het er op aan komt. Die wel zaken willen doen, maar alleen tot voordeel van zichzelf. Die hoge eisen stellen maar zelf bijzonder lange tenen hebben.

Mensen die aanvoelen dat vleien helpt, bij jou. En die dat schaamteloos gebruiken.

Eigen schuld.
Moet ik maar steviger in mijn schoenen staan.

Ik las laatst een blog van John Carlton, copywriter, getiteld: Cynics, Sociopaths & Garden-Variety Azzholes:

So, what do you do to protect yourself? First, don’t get fooled by people with impeccable manners and loads of charm. I’ve run into more than my share of sociopaths in life, and I’ve actually enjoyed being around them (before I realized what I was dealing with)… while we were doing things they liked to do. It took me many painful years to realize that our “friendship” was really a one-way street.

Hij heeft het over narcisten. En hij geeft een gouden tip: als je vermoedt dat iemand alleen maar aardig is om je te manipuleren, vraag hem dan om iets voor jou te doen waarbij hij geen enkel belang heeft.

Lukt ‘m niet. En zeker geen twee keer.

Goed onthouden.

3. Wie goed doet, goed ontmoet

Pay it forward.

Ik geloof er erg in. Het is ook een opgeruimde levenshouding. Onbezorgd.

Maar je moet het geluk toch een beetje sturen, heb ik gemerkt. Bijvoorbeeld:

Op deze site staat al een paar maanden een gratis ebook over Slim Twitteren (NB. Niet langer beschikbaar.) Op de laatste bladzijde schreef ik: ‘Als je dit een handig en nuttig boek vond, doe ons dan een plezier en tweet dat even.’

Right. Hoeveel mensen denk je dat dat deden?

Nee, minder.

Om precies te zijn: niemand.

Nu gebruik ik Pay With A Tweet. Score: 100%. En nauwelijks klachten. (NB. In 2023 werkt dat niet meer. Iedereen is doodmoe van verzoeken om te delen, om feedback te geven enzovoort.)

4. Deel tot je doodvalt

Dat is het content marketing model: geef je expertise gratis weg. Alles, tot de laatste 10%.

Of misschien wel helemaal alles. Want dan nóg krijg je klanten die graag persoonlijke begeleiding van jou willen.

Ook daar ben ik een beetje van teruggekomen.

Tevéél gratis weggeven geeft potentiële klanten de indruk dat je werk niks kost. De verkeerde dingen gratis weggeven levert niks op voor je bedrijf.

Een voorbeeld: de web reviews die wij (de Blogacademie begon met 3 mensen) het eerste jaar deden waren vooral nuttig voor de eigenaars van de besproken blogs. Verder leverden ze geen extra bezoek op. Waarschijnlijk was het voor lezers gewoon te veel moeite om eerst de besproken blogs te lezen en dan nog eens onze recensies. Daar zijn we dus mee gestopt.

Mijn huidige stelregel is: ik geef gratis expertise tot op het niveau waar mijn cursus begint.

5. Je klanten vertellen je wel wat ze nodig hebben

Dat zou nog eens handig zijn.

Het tegendeel blijkt waar. Mijn cursisten hebben vaak meer nodig dan een schrijfcursus, maar realiseren zich dat niet.

Om succesvol te bloggen moet je vrienden maken. Je moet je laten zien op social media. En dan ook nog op de goede manier.

Je website moet er betrouwbaar uit zien. En aantrekkelijk. Wat zeg ik: je kunt nog zo mooi bloggen, als je pagina-layout niet deugt leest niemand het.

Dus als ik niet uitkijk geef ik straks advies op tien verschillende gebieden. Of begin ik ook een website-adviesbureau. Dat is niet de bedoeling. Focus is het toverwoord.

6. Hou je concurrenten goed in de gaten

Een slecht idee.

Wij met zijn allen zijn het online ondernemerschap nog aan het uitvinden. Veel ondernemers hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. En online verandert ook nog eens de hele tijd.

In plaats van je concurrenten op de voet te volgen, kun je beter nieuwe dingen uitproberen.

7. The money is in the list

Bij mij niet. Bijna alle klanten zijn nieuwkomers. Ik bedoel: ze worden cursist vlak nadat ze de Blogacademie ontdekt hebben.

Het is mogelijk dat ik meer uit de lijst zou halen als ik mijn business model aanpaste. Als ik een brede range aan producten zou verzinnen.

Maar nee. Ik probeer juist gefocused te blijven.

(Notitie 2023: dat was een beginnerservaring. 10 jaar later is het overduidelijk dat het veel meer oplevert als je de mensen op je lijst attendeert op een nieuwe dienst of een nieuwe cursus, dan wanneer je dat zomaar een keer op Linkedin roept. Logisch ook.)

8. Niemand vindt goed schrijven belangrijk

Dat leek even zo. Toen ik begon.

Als je googelt op goed bloggen vind je haast niks. En mijn workshops raakten maar met moeite vol. Tot ik mijn online cursus opzette.

Tot de bezoekcijfers van de Blogacademie begonnen op te lopen (december/januari 2012: 8000 unieke bezoekers per maand). Tot de Blogacademie goed ging scoren op zoektermen. En vooral: tot mensen op Twitter mijn posts begonnen te retweeten (dank, dank!) (NB. Deze post is uit 2012. Inmiddels is Twitter veranderd. Retweets zijn zeldzaam. Organisch verkeer is wat je nu moet hebben. Of adverteren. Hoewel je je in 2023 door ellenlange rijen advertenties moet worstelen in Google. Dus ja, het internet verandert nog steeds.)

In feite gaat de Blogpro cursus over copywriting.

Dat weten de cursisten niet. Ze weten alleen dat de stukken hier lekker lezen. En dat ze dat ook willen.

9. De klant is koning

Ik dacht het niet.

Ik bedoel: als de regels veranderen, veranderen ze ook voor iedereen. Zijn consumenten mondiger? Is de markt transparanter? Maken ze gebruik van de ongekende zoekkracht van het internet om precies te vinden wat ze nodig hebben?

Dan doen wij, online ondernemers, dat ook. Wij kiezen precies welke klanten we willen hebben. Klanten die ons waarderen.

Online ondernemen is bij uitstek geschikt voor nichemarketing.

10. Alles is al uitgevonden online, ik ben te laat

Nee hoor.

Watch me.

 

Meer website tips?
10 kenmerken van een blogamateur
10 technieken die elke blogger moet beheersen
Online marketing? Waar begin ik in hemelsnaam?
Bloggen: 10 tips voor timide online ondernemers
10 kenmerken van een uitzonderlijk goed blog

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

79 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html