Nee.
Echt.
Kom me niet aan met tone of voice.
Brrr. Alsof je een Birkin Bag van Hermès over de stoep sleept.
Gistermiddag riep iemand er weer wat over, en ik maakte spontaan een filmpje. Ik gooide het nog op Twitter en Linkedin ook:
Het is een beleefd filmpje.
Ik zeg er heel beleefd in dat persona’s trouwens óók onzin zijn
En natuurlijk riep iemand toen dat ze écht wel werken. En dat klopt. Ze werken voor grote teams, in grote bedrijven, waar de werknemers ver verwijderd zijn geraakt van de klant.
Maar niet voor jou. Niet voor zelfstandige dienstverleners.
Eerst even over het begrip.
Waar komt dat begrip persona vandaan?
Het is bedacht voor webdesign. Alan Cooper, een Amerikaanse ontwerper en programmeur, introduceerde het in 1998 in zijn boek The Inmates Are Running the Asylum: Why High Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity. (Korte samenvatting hier). De marketingwereld nam de term over.
Een persona is bedoeld voor gebruik in een vroeg ontwerpstadium van een product
Bijvoorbeeld: Siemens wil een nieuw espressoapparaat maken.
Ze interviewen mensen, ze organiseren paneldiscussies, ze bestuderen alle concurrerende espressomachines, en met die hele berg gegevens vergadert een team van ontwerpers en marketeers over het plan van eisen.
25 man, en allemaal met hun eigen expertise.
De marketingafdeling heeft dan, op basis van die gegevens, allang bepaald aan welke marktsegmenten ze het meest kunnen verdienen.
Om makkelijk te kunnen overleggen stoppen ze hun marketingdata in verzonnen mensen:
- Hannelore is 70, weduwe, welgesteld, ze houdt van design en ze wil gebruiksgemak
- Günther is 42, heeft twee kleine kinderen, werkt in de creatieve branche, verdient acht keer modaal, is impulsief, koopt alle nieuwe gadgets mits ze mooi ontworpen zijn en heeft verder nergens tijd voor
- Angelika is 28, heeft net haar eerste baan op een kantoor, ze heeft geen man, geen kind, geen duur huis, en ze koopt alleen state of the art design, om haar vrienden te imponeren
Drie snobs, dus
En als de ontwerpers het in de vergadering alleen maar over het design hebben, roept Heinrich van Marketing: ‘Vergeet Hannelore niet. Als de knoppen niet groot genoeg zijn, koopt ze hem niet.’
Nuttig.
Na de eerste overlegrondes kunnen de persona’s in de prullenbak.
Maar persona’s zijn een eigen leven gaan leiden
Google maar eens.
In elke marketingopleiding leer je dat je ze nodig hebt, net zoals je ab-so-luut een business plan nodig schijnt te hebben.
En wij, zelfstandige dienstverleners die bij gebrek aan beter meelezen met de marketeers, denken dat dat voor ons ook geldt.
Dus als ik, bijvoorbeeld in een cursus, vraag: wie zijn je klanten? dan krijg ik twee van de drie keer een schets van een persona
Een tekstschrijver zegt dan:
Mijn klant heet Olivier. Hij is 36, en hij is de founder van een Nederlandse electronics startup. Hij heeft groene ogen, donker haar en een krachtige kin. Hij squasht elke zaterdagmiddag om half vier in Heemstede met dispuutgenoten van het ASC. Hij heeft drie kinderen – twee zonen en een dochter – en een labradoodle. Zijn vrouw werkt niet, gelooft in astrologie en bestelt al haar kleding online. Ze zijn van plan om verre reizen te gaan maken, maar hij wil voor zijn veertigste binnen zijn, dus dat moet nog even wachten.
Olivier wéét dat webteksten een groot verschil maken voor zijn bedrijf. Hij is daarom bereid om fors te investeren in goede copy. Hij zoekt een tekstschrijver van academisch niveau, die gespecialiseerd is in copy voor de electronicabranche.
Oftewel: de betreffende tekstschrijver.
I kid you not.
De waarde van dat persona is natuurlijk nul
En de cirkelredenering achter de persona is: ik wil graag klanten met veel geld, dus mijn persona heeft veel geld en zoekt iemand als ik.
Maar daarmee is dat nog geen realiteit.
Wat kun je beter doen?
1. Je bestudeert je huidige klantenbestand. Zijn dat mensen en bedrijven die je ziet zitten? Verdien je genoeg? Mooi, niks aan de hand, lekker doorgaan met wat je al doet.
Je hebt geen persona’s nodig. En trouwens ook geen businessplan.
2. Ben je niet tevreden en heb je nog geen idéé voor wie je liever wil werken? Dan kun je onderzoek doen.
Reken uit hoeveel je aan je diensten moet verdienen en wie dat kunnen betalen. Interview mensen uit die groep om te vragen wat ze van je dienst vinden, of ze hem ooit zouden kopen, en waarom en wanneer. Vraag ze het hemd van het lijf (maar vraag ze niet hoeveel ze voor je dienst over hebben. Dat weten ze niet. Dus jij bepaalt je prijs).
Heb je nu nog een persona nodig?
Ik dacht het ook niet, nee.
Heb jij ook zulk onderzoek gedaan, KK?
Ja. Toen ik begon met de Blogacademie heb ik een paar mensen uit mijn beoogde doelgroep geïnterviewd over wat voor schrijfcursus ze zouden willen. Het leverde me quotes op voor mijn webteksten.
Verder niks.
Uiteindelijk heb ik gewoon gedaan waar ik zin in had. En gaandeweg heb ik mijn aanbod en mijn prijzen bijgesteld.
PS. Verschillende mensen zeggen als commentaar: het helpt ook kleine bedrijven enzovoorts als ze in gedachten schrijven voor één mens.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Uit mijn filmarchief:
En toch zie ik het wel werken bij kleine zelfstandigen. Ze gaan beter schrijven als ze voor één persoon schrijven — hun ideale klant. Maar dat is dan niet zo’n gladde marketing beschrijving. Meestal gaat het om hun favoriete klant (iemand die ze al kennen), een mengelmoesje van een paar favoriete klanten, of ze schrijven voor hun jongere zelf (dat werkt vooral voor coaches).
Ja, zeker werkt dat. Maar dat is geen persona in de hier gedefinieerde zin. Daar zit geen stapel gegevens achter, die inzichtelijk moeten worden gemaakt door ze aan marktsegmenten te koppelen die dan een mensennaam krijgen en een beknopt karakter.
Ik mocht ooit aanschuiven bij de board van engergiereus Eneco. Naast me zat een sip kijkende etalagepop Theo.
Bij elk onderwerp vroegen ze met oprechte belangstelling aan Theo wat hij ervan vond.
Hahaha! Echt???
Dan is het grappig dat je toch ook bij business coaches voor kleine zelfstandigen regelmatig zo’n persona-opdracht tegenkomt :-)
Ja. Natuurlijk verwarren veel mensen het gewoon met ‘doelgroep’ of ‘je ideale klant’. Maar als je iemand naar een ideale klant vraagt krijg je meestal ook een wensdroom terug.
Hear hear, ik kan nu voortaan naar KK verwijzen als ik roep dat persona’s onzin zijn.
Voor andere dingen dan voor… zie blog, hè? ;-)
Na de geweldige introductie van Olivier hierzo (Olivier of Olivjee? het zit ‘m in de details hè) ga ik toch maar eens een persona destilleren uit al m’n favoriete opdrachtgevers. Gewoon, Spielerei.
Gewoon Olivier. Vermoed ik.
Leuk idee, van die Spielerei. Die wil ik dan wel weer lezen!
Haha, een tussenkopje ‘Drie snobs, dus‘ noemen is briljant.
Ik, ehm wij mag ik zeggen sinds ik voor t eerst in 10 jaar weer in loondienst ben, gebruiken ze. Persona’s.
Ben nog aan t ontdekken wat hun functie is in mijn rol als marketeer. Voorlopig zie ik ze vooral in externe communicatie terugkomen en daar hun nut bewijzen.
Klanten zien door t expliciete gebruik van een persona-symbooltje of de handleiding/whitepaper/factsheet voor hen van waarde kan zijn.
Geloof dat ik er wel over te spreken ben (al hebben ze ook allemaal een beetje stereotype namen en die bevallen me nog niet zo ?)
Dus de klant kan zien of hij het whitepaper voor de juiste doelgroep downloadt? En is daar een persona voor nodig dan?
Haha, daar heb je een punt ?
Nooit gezocht ben ik ontwikkelaar van een muziekspeler geworden.
Mijn leidraad was en is “ask the people who do the job”
Met deze input is de muziekspeler gebouwd.
Moeilijk? Nee. Maar dan gaan anderen zich ermee bemoeien. Dit moet erop, zo moet het.
Maar dat wilden de gebruikers helemaal niet.
Ik blijf trouw aan de specialisten en ga een niet-sexy muziekspeler bouwen.
Naast alle goede adviezen van Kitty. Wil je voor je zelf starten?
Begin! Doe wat je kan met de huidige mogelijkheden. Niet wachten tot……..
Want dan komt er misschien nooit iets van.
Als de gebruikers mee-ontwerpen zit je natuurlijk helemaal goed!
Amen.
Haha! Ja!!! ❤️
Lekker weer. Zeker nu ik op een hotelkamer mijn tijd zit te doden. Even een Kitty-tje.
Ik denk altijd maar: ‘Rot toch op met die marketing flauwekul. Ga lekker ergens anders poppenkast verhalen maken. Dan bouw ik ondertussen aan mijn bedrijf.’
Ja, dat ken ik. En zolang je gewoon één enkel mens bent, kan dat ook.
Haaa, dank je wel, deze fijne bevestiging van wat ik al jaren denk en doe.
Ik ben benieuwd of er nog marketeers gaan meepraten ;-)
Bullshit-jobs, ook een leuk blogonderwerp…
Ja, maar dat heeft Graeber (God hebbe zijn ziel) zelf al prima uitgewerkt.
Haha. Helemaal mee eens, Kittty.
Die verzonnen persona’s hebben 9 van de 10 keer alleen waarde voor het bureau dat wordt betaald om ze uit te werken.
Als je perse zo’n persona wilt, kun je beter een echte klant gebruiken. Gaat veel sneller. En als je het een keer oneens bent over wat je klant zou willen, kan je hem of haar gewoon bellen.
En je klant vertellen dattie zich verdorie niet moet aanstellen? ?