Ooit had ik een briljant idee.
Voor een reclamefilmpje.
Ik had in die periode een mislukt pr-baantje in het Arnhemse Openluchtmuseum. Toevallig was ik net aan het einde van mijn Latijn.
Maar het museum was dat ook, vond ik. De communicatie was oubollig.
Op een dag hoorde ik dat je er je hond mag meenemen. Ik zag meteen een filmpje:
Een commercial vanuit het standpunt van een hond
In kikvorsperspectief. Je ziet rennende kinderschoenen. Mannenschoenen. Tikkie onhandige, hoge hakken. Misschien een trendy rolstoel. Tussen die shots glimpsen van het museum: een Zaans huisje, de stoomzuivelfabriek, kinderen op vélocipèdes. Onderweg raakt de hond afgeleid door een andere hond, en doet hij onverhoeds een plas.
De tagline: Het Openluchtmuseum. Het enige museum waar de hond mee mag
Het viel niet in goede aarde
Ik had ook helemaal geen positie waarin ik iets mocht inbrengen.
Even vergeten dat je in loondienst alleen maar mag denken over waarvoor je bent aangenomen.
Dom.
Ook nu komt er weleens een reclamefilmpje in mijn gedachten
Drie weken geleden bijvoorbeeld.
Het kwam door een commentaar op een blogpost. Bernard Kuipers schreef:
Bij vriendinnetjes vroeger: als haar benen niet eindigden in een paar stoere schoenen, dan kwam het nooit verder dan praten. Want dan kon ze ook geen bal vangen, vond ik.
Ik knikte terwijl ik het las.
Als ik een man was, dacht ik er net zo over
Ook hij Die Niet Genoemd Wil Worden zou instemmend knikken, als ik hem zou durven opvoeren.
‘Mannen denken heel andere dingen dan vrouwen denken dat ze denken,’ zei ik tegen een vriend. ‘Die flauwekul met make-up en hoge hakken is nergens voor nodig.’
Hij keek bedenkelijk. ‘Ik ken heel wat kerels die daar anders eh… helemaal geen bezwaar tegen hebben.’
Ik zei: ‘Dus ze bestaan echt? Volwassen mannen die kicken op hoge hakken?’
Hij knikte.
‘Op lippenstift?’
Hij knikte.
‘Op parfum?’
Hij knikte.
‘Op slangeleren minirokjes?’
Hij knikte.
‘Op luipaard-leggings?’
Hij knikte: ‘Ligt aan wie ze draagt, wel.’
‘Geblondeerd haar?’
Hij glimlachte en haalde zijn schouders op.
‘Dat zou een goeie commercial zijn’, zei ik
‘In handen van een mooi reclamebureau.
Je interviewt 25 mannen. Echte mannen. Geen acteurs. Je laat ze vertellen wat ze aantrekkelijk vinden aan een vrouw. Aan haar kleding, haar make-up, haar haar, sieraden, parfum, ondergoed – alles.’
Hij wachtte af.
‘Je zet ze voor een zwarte achtergrond. Je houdt diepte-interviews. Je neemt er veel tijd voor. En dan maak je een hoge kwaliteit film – met close ups van minieme reacties in hun mimiek terwijl ze iets beschrijven. Je monteert het dynamisch.’
‘Jaja,’ zei hij ongeduldig; ‘een goed reclamebureau snapt dat allemaal zelf wel.’
‘En dan monteer je al die uitspraken door elkaar heen. Vol contrasten. Echte mannenmeningen.’
Hij begon te knikken.
‘Zo gevarieerd als maar kan. Per commercial kies je er een paar.’
‘Zou het ook goed doen online,’ zei hij
‘Elk kledingbedrijf kan dat zo gebruiken, toch?’ zei ik.
‘Denk Wehkamp. Denk Zalando’ zei hij.
‘Vijf meningen.’
‘En dan zegt zo’n kerel: ik kick op platte schoenen. Dan roept Zalando: Hebben we!’
‘There you go’, zei ik.
‘Op diamanten oorhangers: hebben we! Op leren minirokjes: hebben we!’ , zei hij.
‘En het is onuitputtelijk. Kan net zo lang lopen als Grolsch.’
We keken elkaar tevreden aan.
‘Maar hoe krijgen we dat idee op de juiste plek?’ vroeg ik
Ik ken maar één reclame-hotshot.
Wat doe je met zomaar een goed idee? mailde ik hem.
Er kwam geen antwoord. Hij had het vast druk met hele andere dingen.
En ik realiseerde me iets dat ik vroeger nooit snapte:
Je hebt niks aan een goed idee op een verkeerde plek
Neem de Blogacademie. Dat was een toevalstreffer.
• Ik had een achtergrond in journalistiek en lesgeven
• Het instituut waar ik lesgaf ging ingrijpend reorganiseren
• Online lesgeven was in 2011 net begonnen: de infrastructuur was er
• Ik had me al verdiept in websites, bloggen, Photoshop, WordPress en online marketing
Ik stelde een cursus bloggen voor
aan de man die het instituut ging reorganiseren. Hij keek me smalend aan. Ik moest eerst maar eens een lesplan ontwikkelen en dan mocht ik solliciteren op een freelance positie voor mijn eigen plan.
Foute plek, dacht ik:
dan doen we het maar zelf.
Dat lukte nog ook.
En nu realiseer ik me: al die eerdere ideeën, die mislukten, waren evenmin verkeerd. In elk geval niet allemáál.
De ideeën waren goed, maar ze kwamen niet op de juiste plek.
Je hebt zelfvertrouwen nodig om dat te snappen
Maar dat zelfvertrouwen kríjg je pas als je ideeën lukken.
Lees ook: Hoe schrijf je een mannengesprek?
Een goed idee op de verkeerde plek? http://t.co/CvZMKQMrGp
Mee eens, een idee zonder uitvoering is niks.
You nailed it Kitty! Potverdrie. Had ik willen bedenken;-))
Mijn dochter van zes vroeg me vorige week nog: ‘Hoe kan je nu weten of iemand een man of een vrouw is als je enkel naar het gezicht kijkt?’ Dus los van kleding, kapsel enzo. Ik moest er even over nadenken. Grappig hoe je in dit bericht er eigenlijk ook over schrijft.
En dat van die goede ideeën: helemaal mee eens! Eigenlijk is een goed idee bijna niets waard, tenzij in handen van iemand die er iets mee kan. Een Belgische psycholoog die een belangrijke prijs had gewonnen erkende onlangs dat heel wat zaken in zijn loopbaan een gevolg zijn van geluk, maar je moet het geluk ook een beetje helpen, zei hij: ‘Louis Pasteur heeft ooit gesteld dat ‘chance’ weggelegd is voor wie goed voorbereid is’. Hetzelfde met die goede ideeën. Je moet erop voorbereid zijn.
Er gaan meer goede ideeën verloren dan er bij komen, schat ik zo. En voor kennis geldt denk ik hetzelfde.
Ja, daarom is het zo lekker om voor onszelf te werken. Dan hoeven we niet zoveel energie te stoppen in het overtuigen van mensen die denken dat ze ergens verstand van hebben ;-)
Een reclamefilmpje met een hond doet het toch altijd goed? Dom hoor dat zo’n museum daar geen zin in had!
“Ik stelde een cursus bloggen voor” http://t.co/7b0Quzt2H0 Waarom vlg @KittyKilian ideeën niet altijd lukken en wanneer je dat pas snapt.
“Foute plek, dacht ik: dan doen we het maar zelf. Dat lukte nog ook.” Wijsheid met een knipoog van @KittyKilian ~ http://t.co/TH4keDKFwD
RT @wilmavantuyl: Briljant @kittykilian Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje) https://t.co/2GRVJf4iAp
Briljant @kittykilian Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje) https://t.co/2GRVJf4iAp
Je hebt niks aan een goed idee op een verkeerde plek, maar . . . https://t.co/2dUxPEkXz3
RT @KittyKilian: Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje)
http://t.co/SCnF88Tijl http://t.co/sxJoeS6dsd
Daar draait het hele blog-gebeuren toch om: dat de juiste mensen even opletten?
Eigenlijk wel, ja.
Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje) https://t.co/n6jEFPf241
Over goede ideeën op een verkeerde plek, we’ve all been there – https://t.co/huUS8WwlPo
Geweldig idee van die hond! Jammer dat ze dat niet zagen. Even een blokje om naar het OL museum :).
Hier krijgen gesneuvelde ideeën een tweede kans: http://www.adformatie.nl/nieuws/creatie-makers-lanceren-nieuw-platform
Grappig initiatief. Ik zit niet echt in de reclamewereld, geen idee of dat een kans maakt.
Location, location, location. Een blog lijkt de locatie te zijn om een briljant idee de wereld in te helpen.
Daar moest ik ook steeds aan denken. Makelaars. beter een slechte hoop stenen op een goeie plek dan een goeie hoop stenen op een slechte plek, is de Nederlandse vertaling.
Inderdaad, location, location, location. En tijdigheid, zoals Sonja zegt. En dan moeten de juiste mensen voorbij lopen. En die moeten net opletten.
Kortom: het leven is één groot net van toevallige vondsten en gemiste kansen.
Hier word ik blij van. Ik voel dat het klopt! Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje) https://t.co/zwRFZPq8pF
Massa’s mislukte ideeën herinnerde ik me toevallig vandaag. Bevangen door de hitte waarschijnlijk. Na jouw blog blijken dat best goede herinneringen te zijn. Ik ga gewoon maar weer verder met nieuwe plannen. Nu nog even de juiste plaats vinden. Dank!
In werkelijkheid is het nog veel erger… de meeste goede ideeën vergeten we weer binnen een paar minuten. Als je ze niet opschrijft waaien ze weg.
Lekker idee, leuk blog, grappige conversatie en de conclusie is meesterlijk. Je hebt niets aan een goed idee op een verkeerde plek. Overigens, voor het omgekeerde geldt precies hetzelfde.
Ja, maar een verkeerd idee op de goede plek is minder zielig ;-)
Misschien had een betere tagline geholpen. ‘Het museum waar zelfs de hond dol op is’? ;-)
RT @KittyKilian: Waarom een slecht idee een goed idee kan zijn (reclamefilmpje)
http://t.co/SCnF88Tijl http://t.co/sxJoeS6dsd
Wat een goed idee !!
Ik zag het filmpje vanuit het hondenperspectief ook onmiddellijk voor me trouwens.
zomerhumor of geniale marketingtruc?
Voor je eigen blog het schaarsheidprincipe hanteren en dan lekker gaan blogjacken.
Marketers hè.
Jaaaa Sonja! Tijd en plaats, dat laat ik hier voor het gemak even samenvallen. Tijd en plaats en het zelfvertrouwen om te snappen waar je moet zijn.
De ideeën waren goed, maar ze kwamen niet op de juiste plek. https://t.co/fq4AyFAB0z
De allerbelangrijkste reden waarom startups of ideeën lukken: timing >> https://www.ted.com/talks/bill_gross_the_single_biggest_reason_why_startups_succeed
“Je hebt niks aan een goed idee op een verkeerde plek.” https://t.co/g3mSsGUAs2 – nieuwe @KittyKilian blog
RT @CorienOenema: ‘Even vergeten dat je in loondienst alleen maar mag denken over waarvoor je bent aangenomen.’ door @KittyKilian http://t.…
Briljant.
Briljant.
Briljant.
Had ik al gezegd dat ik bovenstaand blog heel briljant vind?
Niet?
Nee, doe nog es? ;-)
Ik vond beiden zeer goed. Dankjewel Kitty en Chris!
Mooie boel!
Jah, jij maakt het zelf zo bont (af en toe) ;)
‘Even vergeten dat je in loondienst alleen maar mag denken over waarvoor je bent aangenomen.’ door @KittyKilian http://t.co/webDCErbFD
Aan alle reclamejongens: idee voor commercial > http://t.co/tf5dXnVIPx Wel ff copyrights aftikken bij @KittyKilian
.@kittykilian: ‘Toevallig was ik net aan het einde van mijn Latijn’ https://t.co/fo1EHkg0FN – over goede ideeën op de verkeerde plek
:-D
Geestig, ik zag de schoenen en hondjes helemaal voorbijvliegen. Hoe zou zo’n filmpje over de Blogacademie eruitzien? Een spelletje Quidditch met woorden, leestekens en indianen?
Nee man. De Blogacademie is niks. Alleen maar gedachten.
Over goede ideeen op de verkeerde plek en een briljante eerste commentaar. Nieuwste #blog van @KittyKilian http://t.co/mFsdDeyVUL
Kitty en Chris,
Wat is beter vandaag? Het blog of de eerste reactie erop? Ik kan niet kiezen. Briljant. :-)
We wachten gewoon Chris’ volgende blog af ;-)
Kitty,
Een blog/comment-challenge? ;-)
Volgens mij heb ik om Chris nét iets harder gelachen! ;-)
Christianus Wilhelmus Rommers, geboren te Bergen op Zoom op 26 oktober 1968, hierna te noemen “getuige”, verklaart bij deze:
— Getuige heeft voor het eerst schriftelijk kennis genomen van het commercial-idee “Hoe mannen vrouwen écht zien” (werktitel) op de online internetwebsite blogacademie.nl op 3 juli 2015.
— Getuige heeft als bedenkster geïdentificeerd Kitty Kilian, hierna te noemen “bedenkster”.
— Getuige houdt zich beschikbaar zulks ten overstane van een rechtbank te verklaren en te beamen, teneinde geschillen inzake auteurs- en intellectuele rechten in het voordeel van bedenkster te beslechten.
— Getuige zal bij het zien van vermoedelijk of waarschijnlijk van dit commercieel afgeleide commercials, alsmede vermoedelijk of waarschijnlijk anderszins afgeleide reclame-uitingen, onverwijld bedenkster in kennis stellen.
— Zulks geldt tevens voor het commercial-idee “Museum door de ogen van een hond” (werktitel), alsmede de slogan dan wel tagline “Het enige museum waar de hond mee mag”.
Aldus verklarend,
Chris Rommers
Utrecht, 3 juli 2015, 19:46 uur, 38 graden
Want je weet maar nooit.
Ha! It’s out in the open now. Maar als iemand een lampie wint met deze ideeën – en dat moet haast wel – ga ik op de eerst rij zitten.