Een zin kun je proeven.
Je rolt hem over je tong en je denkt: pittig genoeg? Moet hij fijner gesneden? Chop-chop? Of liever zacht en plakkerig?
Je smakt met je lippen. Nee, precies goed.
Goed ritme
Herinner je je dat de juf zei: ‘Kinderen, vandaag gaan we iets belangrijks doen. We gaan een opstel schrijven, en we letten op ritme’?
Nee?
Je leraar Nederlands dan? Dat hij in een les over Kaas van Elsschot begon over diens uitgekiende ritme?
Nee?
Onbegrijpelijk.
Dan lees ik Elsschot zelf wel even even voor.
Hoewel de zinslengtes verschillen, lees je de vele zinsdelen hardop als korte zinnen. Die hebben allemaal zo’n beetje dezelfde lengte. Waardoor de nadruk valt op: dommelen, pluizen, dommelen, pluizen.
Mooi.
Elsschot maakte het ritme niet totáál staccato – slaap, pluis, slaap, pluis – maar kabbelend – dommelen, pluizen. Qua klank passend bij het wollige bewustzijn van iemand met dementie. En qua zachtheid bij de weemoed die je voelt bij een ouder die langzaam verdwijnt.
Je denkt misschien: ‘Nou, en? Wat moet ik daarmee in mijn stukkies op Linkedin?’
Think again.
- Is ritme belangrijk in muziek?
- Is ritme belangrijk in dans?
- Is ritme belangrijk in spraak? Denk aan de retorische herhalingen van Martin Luther King’s I have a dream. (King was een whooper: zijn preken en zijn toespraken grenzen aan zang.) Denk aan stotteraars. Denk aan de reporters op Amerikaanse zenders die geen pauzes laten vallen tussen hun zinnen, uit angst dat kijkers afhaken.
- Is ritme visueel belangrijk? Zeg: hoe tekst, witruimtes en tussenkoppen elkaar afwisselen op een pagina?
Daarom.
Jouw stukkies knappen óók op van meer focus op ritme.
Ik geef een voorbeeld
Je kunt schrijven:
Kees wou scheiden. Hij bereidde het maandenlang voor. Marion had er geen erg in. Hij zat uren op Funda, hij betaalde opeens alles van de en/en-rekening, hij nam een abonnement op de sportschool. Hij was zelden meer thuis.
Hij stelde het boeken van het bezoek aan Bob, in Florida, ook steeds uit, terwijl hij normaal altijd zo op voordeeltjes uit was. En Marion zat ondertussen maar in het zwembad, voor het A-diploma van Emma en het B-diploma van Olivier. Tot ze op een dag haar boodschappen bij Albert Heijn niet kon betalen, omdat haar pinpas het niet deed.
Maar je kunt er ook dit van maken, met effect op het einde, dankzij een plotselinge verandering in ritme:
Een goed ritme geeft ook in korte tekstjes meer focus
Een voorbeeld: de Mastodonbio van Wim Aalbers:
Drie keer raden welke identiteit hij het leukste vindt?
De Linkedinbio van Jochum Jarigsma:
Nog eentje?
Eerlijk gezegd past bijna niemand de ritmetruc toe, dus ik zoek me al een uur suf. Mag ik voor één keer een goede tagline nemen, die nog net iets beter kan? Is niemand dan beledigd? (Op mijn teksten mag je ook altijd kritiek leveren. Graag zelfs.)
Een mooie bio voor iemand van 2.01 m.
Maar als Timmers het woordje hè schrapt, is de stelling krachtiger – dat hè is onnodig verontschuldigend. Bovendien valt de nadruk dan echt, en volledig, op het laatste woord. En iedereen snapt sowieso al dat er iets aan de hand is met die aanduiding, als je er letterlijk achter zet. Dus wie meer wil weten moet dan klikken.
En dát wil je.
En nou jij.
Drie keer raden lukt me niet, twee keer wel. Is Wim het liefst opa? Of toch Pianoman?
En belangrijker waarom dan?
Dank voor je leuke blog!
Opa. Bij een lange reeks, en zeker als de woorden ook nog in lengte afnemen, valt de nadruk op het korte, laatste woord. Zie het als een lange uitademing, waar nog een zuchtje achteraan komt. Dat zuchtje valt op.
Alleen al je begin. Precies goed. Ik smul.
Best ongrijpbaar, ritmisch schrijven. Voor mijn gevoel is er een glijdende schaal van staccato naar spoken word. Zit het daar tegenaan?
Hm… dat geloof ik niet. Of bedoel je met spoken word die nieuwe poëzie-voordracht-mode?
Maar nee, elke tekst kan meer of minder ritmisch klinken, al naar gelang de schrijver er zorg aan besteedt. Leg de klemtoon van een tagline maar eens op de laatste lettergreep, of juist niet. En hoor het verschil.
We gaan minderen.
We kopen minder.
We kopen niks.
Dank voor het heerlijke blog met mooie voorbeelden. Je gaf eens de tip om teksten hardop voor te lezen. Dat helpt.
Hey Margriet! Goed om van je te horen! Still going strong, hoop ik?
Ja gaat goed, thanks!
U wilt ritme? Hier is ritme, lol.
WONDERKIND VAN ALLE MENSEN
het moet schreeuwen
om de wil te tonen
gelukkig, aan elke voet vijf teentjes
honger naar melk, honger naar meer
de smaak van alles
een kusje, een krasje
kijk uit! niet teveel!
leren lopen, leren fietsen
zonder handen de heuvel af
stoere jongens ferme knapen
leren schrijven, leren schaken
leren lezen maar begrijpen ho maar
tienduizend gehaaste ontbijtjes
cadeautjes voor de goede sier
een dekentje over de wanhoop
te weinig te laat
dan, uitgewoed de heuvel af
nog één keer dan
met losse handen de diepte in
Ik voel het ritme niet zoals ik het wil voelen, Simon. Sorry. Het voelt te lukraak.
Halverwege je blog raakte ik afgeleid. Minstens 10 minuten filmpjes van whoopers zitten kijken. Toch de weg weer teruggevonden. Dank je :-)
Maar prachtig hè, die zingzang?
Mooi verhaal en heldere voorbeelden. Ik ga er een maand lang op letten ;-).
Slechts een maand? ;-)
Ja, dan is t wel weer mooi geweest. Of weten we niet meer hoe het was zonder dat ritme 😉.
Okee, als je een maand lang elke dag op ritme let moet het een gewoonte worden.
Het is weer smullen
Dank u.
Hee, ik wou je post over writer’s block lezen, maar krijg een 404?
url begon met een forward slash. Zo irritant. Is nu opgelost.
Dank je. Dat is een goed blog, zeg. Beter dan de meeste dingen die ik heb gelezen over writer’s block. https://www.zekyr.com/artikelen/writersblock Omdat je het zelf hebt gehad en hebt opgelost (overwonnen is te heldhaftig).
Helaas heb je geen comments aanstaan, dus ik reageer even hier.
Ja, er is altijd een oorzaak. Voor je proefschrift: je had geen strak plan. Te grote heuristieke ruimte. Plannen helpt bij grote klussen. (Outline = opzet). Invalshoeken helpen bij grote onderwerpen.
Geen zin: procrastination: ook een reden.
Mijn eigen probleem vorig jaar: na 11 jaar zijn de onderwerpen op. Mijn oplossing nu: minder vaak iets nieuws schrijven en niet te lang over nadenken. Maar ik mis nog wel de echt creatieve onderwerpen buiten het schrijven, die blijven wat ongrijpbaar.
Wel bijzonder, zo’n compliment van Kitty. Even kijken… ja, jij was het echt. Nu wil ik ‘m reposten op LinkedIn en jou even noemen.
Om heel eerlijk te zijn, heb ik vrijwel nooit schrijversblok. Ik schrijf tegenwoordig ook steeds minder over schrijven en ineens heb ik zeeën van onderwerpen waar wat over gezegd moet worden.
Al die marketing kids schrijven al over schrijven. Gigantisch saai. Schrijven moet je gewoon doen.
Behalve wat jij schrijft. Dat is serieus meesterlijk. Heeft impact op mijn eigen schrijven.
Je hoeft natuurlijk niet alleen een block te hebben als je schrijft over schrijven, maar dat bedoel je ook niet denk ik. Vroeger schreef ik over wat er maar in me opkwam: mijn tics, mijn woede op de ggz vanwege mijn overleden zoon, mijn man, soms heel voorzichtig over mijn jongste zoon, gekke vriendinnen – anyway, slices of life. Maar daar heb ik er tegenwoordig weinig meer van, tenminste, ze komen niet in me op. Waarom niet? Omdat de kinderen uit huis zijn, mijn ouders overleden, vriendinnen met pensioen gaan? Omdat er minder gebeurt? Omdat je rond je zestigste merkt dat er al veel mensen om je heen ziek wordemn en doodgaan, omdat het allemaal minder belangrijk wordt? Of omdat de echte wereld zo bedreigend is geworden – oorlogen, klimaat enz? Ik weet het bij god niet, maar ik mis het wel.
Ik wil eigenlijk zeggen: de meeste blogs hebben niet zo’n lange levensduur. Op een gegeven moment is alles gezegd, hetzelfde geldt voor columns in de krant. Dat is eigenlijk geen writer’s block.
Ik kom nog een keer terug. Sorry. Maar wat je schrijft over je overleden zoon, vraagt om een reactie. Geen enkele moeder mag dit meemaken. Toch gebeurt het. Mijn moeder heeft het twee keer meegemaakt. Hoe kom je zoiets te boven? Maar mijn 82-jarige moeder straalt. En jij ook in je woorden.
Ik snap wel wat je bedoelt met dat alles al geschreven is. Blogs, columns. maar essays dan? En boeken? En wat van een wereld die altijd naar z’n eigen ondergang toe holt? Wat mij betreft, zal ik ooit copy van writer – en tekst van schrijver – weg kunnen laten en dan al roepend ten onder gaan.
Ik zal je taggen wanneer ik jouw naam noem bij mijn repost op LinkedIn.
Twee keer! Mijn god. En ja, het leven gaat toch door. Mijn schoonmoeder zei tegen me: ‘Het leven is voor de levenden.’ Die simpele contstatering hielp me enorm.
Schrijven: je bent een echte liefhebber!
Weet je dat ik gisteren pas doorhad dat ik jou allang ken? Waarom staat er geen bio en geen foto op Zekyr?
Een poosje geleden schreef ik op Instagram dat het tragische aan de levenden is dat zij doden herinneren die zichzelf al vergeten zijn. Natuurlijk weet ik dat helemaal niet, maar in deze wereld lijkt het wel zo.
Er staat trouwens wél een foto en een bio van mij op home. Helemaal onderaan. Een glimlachende Jos.
prachtig blog
taal is klank
ritme en ook melodie
Dank u beleefd.
Ik vind dit de moeilijkste schrijftechniek van allemaal. Bij mij wordt het al snel staccato (net als deze tekst 😃).
Nee joh, dat is niet staccato, wat je daar schrijft. Staccato is: tik-tak-tik.