Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom iedereen houdt van Dr. Seuss (en 5 dingen die bloggers van hem kunnen leren)

Dr. Seuss is in Amerika beroemder dan Annie M.G. Schmidt bij ons. Alle kinderen groeien met hem op.

Schrijf als Dr. Seuss - tekening van een trots en vrolijk fantasiehert in een bos met rood-wit-gestreepte bomen. 'Oh, the thinks you can think!'
Uit het boek: Oh the thinks you can think!

Waarom?

Omdat hij niet echt voor kinderen schreef, maar voor alle leeftijden. Over dingen die iedereen bezighouden. Van klein tot groot.

How did it get so late so soon?
It’s night before it’s afternoon.
December is here before it’s June.
My goodness how the time has flewn.

How did it get so late so soon?

Voor wie hem nog niet kent:

Dr. Seuss (Theodor Seuss Geisel, 1904-1991) is beroemd sinds hij in 1957 The Cat In The Hat schreef, en tekende.

Cover van The cat in the hat van Dr Seus - toont een getekende kat met een rood-wit-gestreepte hoge hoed
The Cat in the Hat, het eerste leesboekje van Dr. Seuss

Een boek met slechts 236 verschillende woorden voor beginnende lezertjes, waarin een ADHD-kat met een gestreepte hoed een ravage aanricht en weer opruimt terwijl moeder een boodschapje doet. Een nachtmerrie voor de twee brave kinderen in het verhaal – maar juist de dark side maakt Geisels werk aantrekkelijk.

Hij is optimistisch, zonder naief te zijn. Dingen gaan soms mis, is zijn boodschap. Maar creativiteit helpt bij alles.

The Cat in the Hat was slechts één van tientallen kinderboeken. Honderdduizenden kinderen leerden lezen met Dr. Seuss.

Geisel was ook reclametekenaar, copywriter en cartoonist. Hij maakte campagnes voor Standard Oil, General Electric en tal van andere bedrijven.

5 dingen die bloggers van Dr Seuss kunnen leren:

1. Ook in weinig woorden kun je veel zeggen

You have brains in your head.
You have feet in your shoes.
You can steer yourself
any direction you choose.

2. Maak je lezer aan het lachen

With your head full of brains and your shoes full of feet,
you’re too smart to go down any not-so-good street.

3. Moedig je lezer aan

Think left and think right
and think low and think high
Oh, the thinks you can think up
if only you try!

4. Schrijf niet alleen over koetjes en kalfjes

Het leven is geen peulenschil. Toch is het not done om problemen in het openbaar te bespreken. Op een enkele gerichte tearjerker na zijn onze timelines op Instagram en Linkedin oogverblindend vrolijk.

Begrijpelijk. En toch roept enkel positivisme wrevel op. Dus ga twijfel en problemen niet altijd uit de weg. Schrijf als dr. Seuss:

I’m afraid that some times
you’ll play lonely games too.
Games you can’t win
‘cause you’ll play against you.

5. Afbeeldingen zijn superrr belangrijk

Zijn light verse is sterk. Maar zijn eigenzinnige en humoristische tekenstijl ook. De kracht zit hem in de combinatie.

Lezers kijken eerst naar een plaatje. Daarna naar de kop. En dan beginnen ze pas te lezen.

Een post zonder afbeelding is niet aantrekkelijk.
Een goede post met een lelijke afbeelding leest niemand.

Tekening bij de tekst Kid You'll Move Mountains: jongen die een vrolijke groene berg op wielen achter zich aan trekt
Kid You’ll Move Mountains.

PS. Zijn estate bewaakt zijn erfenis met straffe hand, maar ik heb een filmpje gevonden dat niet meteen verwijderd wordt. Het is een geanimeerde versie van zijn populaire levensadvies-als-kinderboek Oh, the places you’ll go. Een populair cadeau bij het college-eindexamen:

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

34 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html