Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom je niet te goed moet willen zijn (plus: SEO copywriting)

seo copywriting

Ik wist het niet, maar veel concertmusici staan stijf van angst.

Dat leerde ik deze week van Tiziana Pintus. Ze is Italiaanse, ze is violiste en ze schrijft een fantastisch blog over creativiteit.

We aten appeltaart in Amsterdam.

En dus praatten we over musici, en de taboes in de muziekwereld. ‘Veel musici eisen perfectie van zichzelf.’ Ze zijn doodsbenauwd om fouten te maken. Maar foutloosheid is helemaal niet interessant, zegt Pintus:

‘Interessant is iemands interpretatie’

De muziek bestaat al, legde ze uit, en ze is al vaker uitgevoerd: voor klassieke musici zit alle creatieve speelruimte in hun interpretatie. Geen wonder dat Pintus gruwt van onpersoonlijke uitvoeringen.

Eerder, op Facebook, hadden we het over Laura Bretan. Een Amerikaanse tiener met een prachtige stem:

Ze won dit jaar een Roemeense talentenjacht. Ik verbaasde me erover hoe een meisje van 15 kan klinken als een vrouw van 30.

Tiziana Pintus: It sounds to me, in one word, inauthentic. She is repeating quite well what she has been taught, but that is not how you nourish young musicians in my opinion. Get out what they already have inside of them, and polish it, instead of pouring it into a ready made solution.

Ik: But she is good, isn’t she? No matter what she got taught?

Tiziana Pintus: Mmmm… the good or bad dualism. Not sure that is all that matters.

Nu snap ik wat ze bedoelde.

Waarom we dus niet goed hoeven te zijn

In elk geval: niet alléén maar goed.

Goed zijn is saai. Perfectie is stomvervelend. Wie wil er getrouwd zijn met iemand die altijd gelijk heeft?

Bovendien: alleen als je fouten durft te maken, kun je leren.

Als iemand het kan weten, ben ik het wel. Ik maak al 56 jaar fout op fout. De meeste recente fout is dat ik mijn leeftijd noem op mijn blog. En zojuist kwam Hij Die Niet Genoemd Wil Worden me voor de vierde keer hoofdschuddend verwijten dat ik de kat gisteren tijdens het koken een stukje zalm heb gegeven. Of ik soms nooit van Pavlov heb gehoord.

Ook de hoeveelheid onjuiste beweringen op deze website is niet te tellen.

Zo schreef ik onlangs een stuk over SEO copywriting

Het staat hier.

Kort samengevat beweer ik er drie dingen in:

  1. SEO-tekstschrijven leidt tot onleesbare teksten. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines.
  2. SEO-tekstschrijvers zijn technisch. Hun werk mist een ziel. ‘Schrijven met als enige doel klanten te lokken is de dood in de pot.’
  3. Als je je op SEO baseert, herhaal je wat er al is. Je schrijft alleen over dingen waar mensen al naar googelen.

Die post kreeg veel bijval. Vooral van vrouwen, die niet houden van testen en meten en rekenen. Want laten we wel wezen: SEO is de digitale variant van op je rug aan een auto liggen sleutelen. Je moet er maar lol in hebben. 

Kritiek was er ook

In de comments. Vooral van SEO-ers. Maar niet van de twee beste SEO-ers die ik persoonlijk ken: Ruben Bunskoeke en Roy Ishak. Chris Rommers – die er ook heel niet slecht in is – liet zijn reactie wel in verschillende comments horen.

Ik was natuurlijk teleurgesteld. Dus toen ik laatst een stuk appeltaart kreeg van Roy Ishak, die maar op die post blééf terugkomen, stelde ik voor er een interviewtje van te maken. Ik heb een camera, dus waarom niet.

We spraken anderhalf uur over SEO en copywriting

Roy legde me geduldig uit dat ik een ouderwetse vorm van SEO had beschreven. De SEO van keywordstuffing en linkbuilding. Die heeft terecht een slechte naam. En ja, er zijn nog steeds mensen die hem toepassen.

Maar mijn stuk deed geen recht aan hoe Echt Goede SEO-ers in 2016 hun werk doen. Echt Goede SEO-ers pakken het grondig aan. Die gebruiken zoektermen om wensen en trends te signaleren. Die gebruiken ze om een websitestructuur mee te bouwen. Om de informatie-flow mee te sturen. En om de taal van de doelgroep te spreken.

SEO = copywriting = usability

Top-SEO-ers richten zich niet op Google, maar rechtstreeks op de klanten. De hele Google-omweg kun je vergeten, zegt Ishak. Geef mensen nou eerst maar eens echt wat ze zoeken. Ja, en dan moet je vervolgens óók een goed product hebben. Maar dat moet je sowieso.

Ik was zo enthousiast dat ik hinderlijk door hem heen praatte

Want ik snapte het eindelijk. Of in elk geval een beetje.

Copywriting en SEO staan niet per sé tegenover elkaar. Ze kunnen ook hand in hand gaan.

Duh.

Dat kwartje deed er lang over om te vallen

Soms bleken Roy en ik zelfs dezelfde strategie toe te passen: sommige posts schrijven we puur voor de lol, bij andere geven we antwoord op vragen van lezers. Alleen bedenk ik die onderwerpen met de natte vinger, en kijkt hij eerst naar zoekresultaten.

En we waren het er over eens dat Google niet helpt als je over iets heel nieuws schrijft.

Maar ja, het interview was niet perfect

De gemonteerde video ook niet.

Dat kwam door mij. Omdat ik Roy geen enkele zin liet afmaken moest ik er veel in snijden. Zo was het een soort VPRO-interview geworden: je wist niet precies waar het eindigde, waar het begon of waar het heen ging, maar je stak er toevallig toch wat van op.

Ondanks de imperfecties vond ik het een fascinerend gesprek. Ik kreeg een les gelezen. En Roy vertelde allerlei inside-trucs.

Persoonlijk vond ik dat hij er als grote winnaar uit kwam.

Maar het is niet publikabel

Ik heb het gedelete.

 

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

57 comments

  • Hi hi

    We staan veel meer aan dezelfde kant dan je je misschien realiseert.

    Voor vele ( en blijkbaar bij jouw ook ) staat SEO gelijk aan zwarte magie en aan trucs Google te misleiden.
    Dat maakt Google inderdaad ( en maar goed ook) steeds meer onmogelijk.

    Als je SEO echter ziet als Google / de juiste klant helpen om jouw goed te vinden is er niets aan de hand.
    Daarbij ga ik er dan van uit dat je iets goeds te bieden hebt voor die klanten die je jouw info wilt laten vinden.
    Misschien zorg je er dan ook wel voor dat andere (waar je geen waarde voor hebt) je juist niet gaan vinden

    Dit onderscheid wordt net als bij hackers wel eens black hat SEO versus white hat SEO genoemd.

    Met white hat SEO heeft Google geen enkele moeite. Ze propageren het juist.

    Zaken als:
    Je titel goed opzetten
    Je H1 keurig gebruiken
    Je meta omschrijving maken
    Je inhoud klopt met wat je belooft in de titel en meta etc
    Je website goed leesbaar maken voor Google
    En alle andere Google richtlijnen

    Ja een gedeelte is technische webkennis. Maar niet zodanig moeilijk dat het alleen voor techneuten is.
    Juist iets waar Yoast je bij helpt.

    Er is ook niets mis met het beantwoorden van de vragen die klanten hebben. Dat is juist wat Google wil.
    Hoe je aan de vragen komt maakt Google niet uit.
    Of je dat al precies weet door je vakkennis of door onderzoek, who cares.

    Maar het afwijzen van onderzoek als je het niet precies weet of het nog eens onderzoeken om te zien of het klopt ( je weet wel de curse of knowledge) is in mijn ogen te kortzichtig.

    • Ja, wat je hier aangeeft is gewoon basishygiëne voor je website en je blog. Daar ben ik het mee eens. Maar er is nog steeds heel veel meer mogelijk en daar had ik het over. Oh well.

  • Voor iedereen die moeite heeft of blijft houden met SEO nog maar een teaser.

    SEO is meer dan slinkse trucs om hoog in Google te komen terwijl je daar eigenlijk niets hebt te zoeken.

    Covey zei het al in zijn boek de 7 eigenschappen van effectief leiderschap: “Eerst begrijpen en dan begrepen worden”.

    Of te wel: als je een gesprek aangaat met een potentiele klanten probeer je toch ook te begrijpen wat hij wil en wat hij zoekt. Pas daarna leg je uit wat jij kunt doen om dat voor hem op te lossen.

    Of begin je bij iedereen maar je gewone standaardverhaal af te raffelen.

    Waarom zou je dat bij Internet dan niet doen.
    ( gebruik SEO /zoekwoorden onderzoek om de klant te begrijpen)

    We klagen graag over ongevraagde reclamemail en telefonische verkoop maar een beetje moeite om potentiele klanten te begrijpen voordat we het internet vol schrijven vinden we “moeilijk”.

    • Hoho, hier ga je nou net weer een beetje kort door de bocht, Gerard. Ook zonder kennis van SEO kunnen blogs en websites goed ranken. Google probeert de SEO-ers uit te schakelen, en alle trucs onmogelijk te maken. Dat is niet voor niks: die slinkse trucs gebruiken erg veel mensen wel degelijk.

      Ik luister goed naar mijn klanten, en daar heb ik geen SEO voor nodig. Goed lezen en goed luisteren volstaat.

      Ik doe ook enigszins aan SEO. Ik huur soms iemand in. Ik moet wel, zou ik haast zeggen. Omdat er teveel slimme SEO-ers zijn om puur op mijn inhoud te kunnen vertrouwen.

  • Misschien hoor ik bij de minderheid, maar ik hou helemaal niet zo van video’s… Dus ik ben blij met je samenvatting :-) Bij tekst heb je de vrijheid om het te scannen en die stukken te lezen die je aanspreken (of gewoon alles).

    En, SEO blijf ik lastig vinden.

  • Ja, dat vind ik wel een mooie samenvatting. Doe jij er eigenlijk veel aan, aan SEO? Of alleen het hoognodige, net als ik? Wat je er verder ook van mag zeggen, ik haat zulk werk. Laat mij maar lekker schrijven.

    • Niet heel veel. Ik weiger aan “blogger outreach” te doen, want dat vind ik spammen. Ik doe er ook niet aan om extra lange artikelen te schrijven omdat dat beter zou zijn voor SEO.

      Ik doe wel een beetje keyword research, probeer wel goed intern te linken en let ook wel op wat voor links ik in gast artikelen plaats (maar gastbloggen doe ik tegenwoordig bijna niet meer). Ik richt me voornamelijk op het beantwoorden van specifieke vragen – vaak geinspireerd door lezersvragen, soms door dingen die ik in keyword research tegenkom. Ik probeer ook te vermijden dat ik over hezelfde onderwerp meerdere artikelen schrijf zodat ik niet met mezelf ga concurreren.

      En in sommige artikelen trek ik me helemaal niks van SEO aan.

      Dat is het wel zo’n beetje. Het levert me voldoende zoekverkeer op. Dat vind ik tenminste.

      • Ja, jij doet het zoals ik dus. En dat kan ook. Ik ben er over aan het denken… wanneer het wel en niet zo kan… Wat is blogger outreach? Zal zo even Googelen ;-)

      • Ah, mensen een berichtje sturen als je ze genoemd hebt in een post. Nee, getsie, doe ik ook nooit. Bedelen om linkjes, contraproductief. Eigenlijk wil je nooit om dingen vragen. Het moet vanzelf gaan, of niet. Dat is eigenlijk wat ik ook een beetje tegen heb op SEO: hoewel de meeste SEO-ers (ook de Echt Goede, en misschien juist die wel) het zelden in het openbaar zullen toegeven, passen ze ook randje-toelaatbare technieken toe. Ze bespelen het systeem. Het hele zoekmachinebeinvloedingsverhaal staat haaks op de dingen sportief spelen. Winnen op kwaliteit van je inhoud.

        Maar ja, dat is weer zo’n naieve notie. Hoezo zouden we sportief zijn? En wie is de scheidsrechter?

        (Het antwoord: iedereen is zijn eigen scheidsrechter.)

  • Ik ben het eens met Roy. SEO is een onderdeel van marketing. Dat betekent een goed product tegen de juiste prijs maar ook promotie.

    Gevonden worden in Google kan leiden tot een aankoop of een nieuwsbrief inschrijving. Het gaat er on dat een prospect je leert kennen en vertrouwen en uiteindelijk dat je ook de gunfactor hebt.

    Een zoekwoord onderzoek is een soort marktonderzoek wat moet resulteren in hoge kwaliteit content gebaseerd op een topic.

    Doordat Google veel meer doet met user metrics kom je steeds minder weg met keyword stuffing.

    • “Een zoekwoordenonderzoek is een soort marktonderzoek …”

      100% mee eens. En in mijn optiek een stuk betrouwbaarder dan enquêtes, panels en interviews. Er is tenslotte vaak een verschil tussen wat mensen zeggen tijdens een interview en doen tijdens hun koopproces.

  • Kitty, wat een schat ben je toch ook! Je vergeet erbij te vermelden dat ik die concertmusicus ben. Of gewoon een zeurkous die lijdt aan perfectionisme. Dat mag ook. ;-)

    Toch blijft het interessant dat veel mensen je mening delen. Ik kan maar twee redenen bedenken. Of veel mensen weten weinig van SEO. Of veel SEO-ers geven ons mooie vak een slechte naam. Door onmenselijke webteksten en spammerige linkbuildingstrategieën, bijvoorbeeld.

    Mijn statement luidt dan ook: goede SEO-copywriters kunnen (o.a. dankzij zoekwoordenonderzoeken) webteksten schrijven, waarin aanbod en argumentatie “als een legging” aansluiten op de wensen van de doelgroep.

    @Nancy: Sorry. My bet!

    @Hubert: SEO is één van de meest winstgevende marketingdisciplines op dit moment, dus dat ben ik niet met je eens. Sterker nog, ik baseer tegenwoordig zelfs e-mailings, sales pages en verkoopbrieven op zoekwoordenonderzoeken. Hoe waardevol is het om vooraf – tot op de woordkeuze nauwkeurig – te weten wat je doelgroep wil (lezen)?

  • Daar zal Roy Ishak het niet mee eens zijn ;-)
    Maar er zijn veel manieren om klanten te bereiken, dat klopt. E-mail kan ook. En dat de inhoud allereerst komt – dat geldt in elk geval voor dienstverleners. Als je hangmatten verkoopt wil je vooral gewoon veel bezoek hebben, denk ik.

    • Niet alleen Roy. ;-)

      Wat je zegt klopt gewoon niet, Hubert. Zolang er zoekopdrachten bestaan met een 1-op-1 aankoopintentie (‘iphone kopen’ of ‘cursus zakelijk bloggen’), heeft SEO 100% bestaansrecht.

      Sites nauwelijks nog belangrijk? Met alle respect: je reinste onzin. Het is en blijft het kloppende hart van je (online) marketing.

      • Eens met Arjan, goed verwoord. Websites zijn een prima communicatiemiddel voor diensten en producten, uit eigen hand voldoende ervaring mee. De combinatie van offline maakt het geheel daarbij nog sterker.

        En leuk geschreven verhaal Kitty :). Fijn ook dat je ziet dat SEO niet altijd ‘evil’ hoeft te zijn maar zeker je (potentiële) klanten kan helpen waardevolle informatie te vinden.

  • Eigenlijk is dat hele SEO gedoe het paard achter de wagen spannen. Je kunt je beter druk maken over de kwaliteit van je product, of dat nu een site is of een appel. Met goede mail campagnes ( of een multi-media mix) maak je er daarna een succes van en uiteindelijk vang je de klant op de salespagina van je site of op je site die niet meer dan een salespagina groot is. Site’s zijn nauwelijks nog belangrijk omdat het verkoopproces zich meestal grotendeels afspeelt buiten een site om. Dat maakt SEO ook meteen tot een lang niet zo belangrijk onderdeel dan nog steeds wordt aangenomen.

  • Goed dat je eindelijk de andere kant van gelijk bent gaan zien.

    De discussie komt misschien ook wel door de term SEO.. Misschien moeten we het gewoon KO gaan noemen ( klant optimalisatie). Gebruik zoekwoorden onderzoek om beter uit te vinden welke vragen je klanten hebben op jouw vakgebied en leg je er op toe die vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

    Iemand als Marcus Sheridan is daar voor zijn zwembadinstallatiefirma mee in staat geweest bijzondere resultaten te boeken. (Van 2000 naar 320000 bezoekers per maand)

    Extra byzonder is dat hij daar een long tail keywords strategie bij heeft gebruikt om de short tail keywords dominantie van de zwembadfabrikanten te omzeilen.

    Hij heeft daarbij dus gedaan wat Roy Ishak zegt. Gebruik zoekwoorden onderzoek ( is iets anders dan SEO) om je klanten beter van dienst te zijn. Google zal je dan automatisch belonen en je hoeft je nooit druk te maken over de volgende Google update.

    • Ja, dat verhaal over Sheridan is een klassieker. Als ik me goed herinner was hij de eerste zwembadbouwer voor het type zwambad waar hij over schreef (kunststof geloof ik) die content marketing serieus nam. Hij werkte voor zijn zwager, meen ik, in elk geval vooor iemand anders. Hij heeft gewoon stukken geschreven en filmpjes gemaakt over alle mogelijke invalshoeken van het kopen en aanleggen van dat type zwembaden. Hoe hij zijn zoekwoorden gebruikte weet ik niet, maar inderdaad, het werkte. Hij gaf antwoorden op alle vragen, zelfs de meest voor de hand liggende.

      • Marcus was samen met anderen eigenaar van een lokale verkoper/installateur van glasfiber zwembaden en deed vooral de verkoop. Hij ontdekte dat hij in elk verkoopgesprek steeds dezelfde vragen moest beantwoorden. Die vragen is hij gaan opschrijven. Daarna werden zijn salesgesprekken korter omdat de goede prospects zich al hadden ingelezen.

        Later is hij The Saleslion begonnen. zeg maar adviesbureau voor contentmarketing.

        Maar veel van zijn artikelen, zelfs uit die tijd, bevatten nog steeds veel waardevolle info.

        Wat opvalt is dat hij dat op een integere manier heeft gedaan. Dus ook voor en nadelen, problemen en kosten is hij gaan opschrijven. ( hij noemt dat nu de big 5 onderwerpen)
        zijn motto is: They Ask, You Answer.
        Daar kunnen nu nog steeds veel bloggers wat van leren

        Uiteraard was dat (2008-2010) een andere tijd en is er nu veel meer geschreven en te vinden dan toen. Maar ik denk dat veel nog steeds geldig is in deze tijd van infobesitas.

        Zijn insteek is natuurlijk het best geschikt voor iemand die concrete producten wil verkopen. Iemand die meer in een kennisgebied zit ( SEO, bloggen, time-management etc etc) zal waarschijnlijk ook andere benaderingen kunnen gebruiken.

        Dit zijn een paar van zijn artikelen:

        thesaleslion.com/seo-content-marketing-techniques/ (NB Link werkt niet meer)

        In het laatste artikel zie je ook mooi terug dat zijn grondhouding ook altijd hetzelfde is geweest als wat Roy Ishak nu zegt.

  • Wat heb je gedaan?!
    Dat is nog stommer dan de kat zalm geven tijdens het eten koken Kitty.
    Heb je me net nieuwsgierig gemaakt.

    Ik haat een slecht einde.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html