‘Niks,’ zei de meditatielerares, ‘is zo moeilijk als stoppen.’
Ik was verbluft.
Ze had me net verteld dat ze zelf ook meditatieles nam. Drie keer per week.
Waarom?
‘Omdat ik het anders niet doe. Mediteren.’
‘Maar je geeft er elke dag les in. Je gelóóft dat het goed voor je is.’
‘Het is hartstikke goed,’ zei ze. ‘Maar ik heb een stok achter de deur nodig. Net als mijn cursisten.’
‘Hoe kan dat toch?’ zei ik. ‘Waarom is regelmatig mediteren zo moeilijk vol te houden, terwijl je je zo lekker voelt als je het eenmaal dóét?’
‘Omdat’, zei ze, ‘het voor onze geest ongelofelijk moeilijk is om te stoppen. Om te beslissen: nu ga ik even uit. Je hoofd wil dat niet.’
Ik besefte dat ze gelijk had
Onze hoofden willen een heleboel niet.
Als je geen plannen maakt, gaan ze aan de slag met het eerste wat er ’s ochtends voorbij komt: email, of Facebook, of o-ja-dat-is-waar-ook-die-rekeningen-moeten-nodig-de-deur-uit.
Het rare is dat niet-professionele schrijvers hun artikelen vaak op dezelfde manier aanpakken. Ze beginnen gewoon maar ergens.
Ze hebben geen idee dat je over een goed stuk meestal eerst even nadenkt.
Niemand heeft ze dat ooit geleerd. We krijgen geen schrijfles op school.
Je kunt ze daarom vanalles wijsmaken
Bijvoorbeeld: dat je op een website per sé aan storytelling moet doen.
Wat is storytelling eigenlijk?
In de huidige marketingspeak is storytelling: de lezer je boodschap geven in de vorm van een verhaal.
Het misverstand dat verhalen een doel op zich zijn zorgt nou al een paar jaar voor een woekering van sites als deze: (NB in 2021 bestaat hij niet meer)
Visual business stories. Het voelt als een vies woord.
En wat is Storytelling volgens deze startup?
Reclame maken met plaatjes, bedoelen ze.
Let op: dit is een doodgewone stockfotoleverancier met een boel praatjes, die je laat zoeken op emotie-lemma’s:
En waar een foto van een berg nieuwe muntjes godbetere is getagd met: Happy.
Okee, dat willen we dus niet, maar zijn stories dan onzin?
Helemaal niet.
Maar verhalen staan niet op zich. Ze hebben een rol in je redenering.
Elke schrijver, elke redenaar, elke geïnterviewde bouwt een redenering op. Een redenering bestaat uit stellingen en argumenten. De schrijver wil je van iets overtuigen.
Overtuigen?
Schrijven, toespraken houden, interviews geven: al die dingen hebben pas zin als je iets te vertellen hebt. Als je je inzichten wilt delen met anderen. Als je iets wil veranderen.
Tegelijkertijd zijn we allemaal denk-lui en vinden we dat wij altijd gelijk hebben. In grote lijnen houden we onze eigen wereld graag zoals ‘ie is.
Een schrijver of een spreker die met nieuwe ideeën komt moet daarom flink zijn best doen om ons te bereiken.
Niet als het gaat om de voordelen van de nieuwste iPhone. Wél als het gaat om ingewikkelde concepten, waar we actief aan moeten meedenken. En helemáál als het gaat om inzichten die we eigenlijk liever niet horen. Bijvoorbeeld:
We kunnen de opwarming van de aarde alleen stoppen als we ook zelf ophouden met autorijden, met vliegen én met steeds meer foto’s opslaan in de cloud.
Bij lastige ideeën is het voor een verteller extra nodig om ons, lezers, te plezieren. En om het ons makkelijk te maken om de informatie op te nemen. Omdat hij anders geen schijn van kans maakt om ons onze ideeën te laten herzien. Om ze te reframen.
Een schrijver of een verteller die onze weerstand in korte tijd wil overwinnen moet van goeden huize komen.
En ja, het is waar: als het dáár om gaat werkt niets beter dan een verhaal.
Een spannend verhaal
Dat wil zeggen: een verhaal met een spanningsboog en een ontknoping.
Verhaal is eigenlijk een groot woord
De verhalen die we gebruiken in non-fictie, in blogs, in al het luchtig geschreven educatieve materiaal dat we content noemen, zijn meestal maar kort. Enkele regels, een paar alinea’s. Het zijn eerder anekdotes – onderhoudende vertellingen. Soms humoristisch. Altijd met een clou.
Toen ik geschiedenis ging studeren
had een ouderejaars me goede raad gegeven: ‘Zorg dat je alles in één keer haalt. Elk tentamen dat je moet overdoen kost je dubbel werk.’
Het was me al bijna gelukt. Ik hoefde nog maar twee mondelinge tentamens te doen. De laatste.
Op de lijst stonden tientallen boeken en artikelen. Het ergste was historiografie: dat ging over wetenschapsfilosofie, en ik vond het maar theoretisch en speculatief. Doe mij maar gewoon de feiten.
Toch moest en zou ik in één keer slagen.
Met lange tanden las ik alle boeken: óók de Duitse, óók de postmoderne. Ik maakte stapels uittreksels en probeerde alles in mijn geheugen te houden. Op de dag van het tentamen fietste ik naar de docent. Zijn eerste vraag was: ‘Waarom heet Against Maniacs Dat is een verzonnen titel. Om welk boek het ging heb ik verdrongen. nou zo?’
Ik keek hem zwijgend aan. Geen idee
Wat de auteur betoogde kon ik wél vertellen, en ook op alle andere vragen wist ik het antwoord. Ik had zelfs een paar eigen ideeën en kritische noten. Hij glimlachte.
Een half uur later was het voorbij. De docent keek me peinzend aan.
Zou hij me echt laten zakken vanwege die éne fout in het begin?
Hij knikte tegen zichzelf. En wat hij daarna zei zal ik nooit vergeten: ‘Ik geef je een acht. Ik had je een negen willen geven, omdat je de stof beheerst en omdat je er ook zelf over hebt nagedacht. Maar dat je niet wist waarom Against Maniacs zo heette, is voor mij een teken van geestelijke luiheid. Je doet jezelf niet genoeg pijn. Je denkt niet diep genoeg door. Dat is jammer. Ik wil dat je dit gesprek nooit vergeet.’
Ik had het gehaald, maar ik had me nauwelijks méér kunnen schamen.
Dat was een verhaal met een clou en een spanningsboog
Waarom vertel ik het?
Enkel als illustratie van wat ik wil beweren:
Verhalen moeten het cruciale argument in je redenering helpen uitleggen
Dat is hun functie.
Een story, een anekdote, een verhaal ondersteunt je betoog.
Goed verhaal! Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? https://t.co/tZ8YG9NWpb
“Visual business stories. Het voelt als een vies woord” @kittykilian waagt zich aan #storytelling. Op haar manier: http://t.co/J4qjr3RGvy
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? https://t.co/gZWX0qNzsj
@KiindNL Oeps. Ook leuk, maar deze is het: https://t.co/mDYo20cGAx
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? http://t.co/4CHZOl3iSN
Wat een slecht begin van een blog voor mij. Na 2 pagina’s zag ik nog totaal niet waar het over ging in relatie tot de titel. Ik zweefde totaal. Uiteindelijk was het nuttige informatie, maar ik was eigenlijk al afgehaakt.
Mijn tip: Laat de eerste pagina(‘s) relevant zijn over het onderwerp wat je behandeld en laat je lezers niet zweven.
Verdieping: Ik dacht dat de blog over blogging ging, maar de eerste pagina’s ging het alleen over meditatieles, stoppen en volhouden. Ik was de draad al meteen kwijt.
Dank voor de tip.
Ik probeerde je op te zoeken maar je hebt geen social media profiel ingevuld. Welke Marcel Baatsen ben jij?
Tja, dit verhaal spreekt gewoon voor zich – Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? https://t.co/OhucLWS71K
Storytelling: wat is de clou? http://t.co/4aVOP2s89D
Simplisme. “En waar een foto van een berg nieuwe muntjes godbetere is getagd met: Happy.” http://t.co/Pmmh1DoTPE
“Visual business stories. Het voelt als een vies woord.” https://t.co/9lsraZTjVT – @kittykilian over storytelling
Ik hou er van! https://t.co/aUaDVKrKWD
‘Visual business stories. Het voelt als een vies woord.’ Over wat storytelling echt is: https://t.co/s9LtsR8uP0
RT @KittyKilian: Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? http://t.co/NGcTGf70MN http://t.co/VNWXJ4KEYH
Wat is de clou van echt succesvolle #storytelling? https://t.co/EcxR5HTCHo
Zeg Kitty, wat jij ‘storytelling’ noemt, is dat eigenlijk niet gewoon ‘anekdotes gebruiken om je punt te maken’?
Je kunt ‘storytelling’ ook gebruiken om saaie zaken interessanter te maken, een gezicht te geven. Voorbeeld dat ik recent tegenkwam: http://www.go-tan.nl/nl/#history. Een prachtig familierelaas dat uitlegt hoe dat merk nou geworden is zoals het geworden is. En een mooie ondersteuning van de slogan ‘a very foodloving family’.
Genoten van dit artikel, van begin tot eind. Verheldert het vage begrip storytelling ook uitstekend. Ik vind je blogs fascinerend, Kitty. En anekdotes vertellen om je punt te maken… Fijne nuchtere uitleg, Hans!
Ik vraag me dan wel weer af waarom het in het Nederlands “storytelling” genoemd moet worden. Klinkt dat dan specialer dan verhalen vertellen?
Mooi verhaal trouwens!
Ja, dat vinden we sjiek hier, alles in het Engels ;-)
Misschien is dat omdat het in het Nederlandse taalgebied ‘storytelling’ een iets specifiekere betekenis heeft (namelijk: een vorm van contentmarketing) dan ‘verhalen vertellen’.
Het is ook korter. Korte termen raken makkelijker ingeburgerd.
Maar waarom heeft het die betekenis ooit gekregen? Omdat wij er niet één woord voor hebben, denk ik. Wij moeten het anders Verhalen Vertellen noemen. Klinkt van geen meter.
Ook dat ja. Plus dat de community van contentmarketeers internationaal is en communiceert in het Engels. (Met verontschuldiging voor al die leenwoorden.)
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? https://t.co/R3FqHnnvmD
Chapeau !
‘Against maniacs’… briljante titel! Mijn storytelling-hoofd gaat er accuut mee op de loop en kan er zo een eerste hoofdstuk bij verzinnen en daarna nog eentje. En er dan heerlijk bij weg fantaseren.
Dat is dan mijn vorm van geestelijke luiheid -> dromen & fantasie
Dat is natuurlijk geen geestelijke luiheid, hè.
“De clou van succesvolle #storytelling?” Lees het hier http://t.co/Fwz1avtBLm en ontdek genietend. Weer mooi van @KittyKilian
Wat+is+de+clou+van+echt+succesvolle+storytelling? https://t.co/oo05KSqo1k
Helemaal raak, Kitty.
De meeste mensen willen het liefste vertellen, zenden, overtuigen, ego-trippen. Het mooie is dat als je eenmaal begint met een verhaal, dat er dán ineens ook wordt geluisterd. Wij mensen zijn namelijk verzot op verhalen.
Marketeers hebben dat allang in de gaten. En is het ineens hupsakee, “verhaal” hier, “storytelling” daar. De wereld is zomaar een miljoen “storytellers” rijker.
Staaltje woordinflatie.
Geef mij maar een echt verhaal. Over iemand van vlees en bloed die ergens mee zit. Die zich afvraagt of ze haar laatste tentamen wel gaat halen. Geen thriller, maar wel spannend tot het laatste moment. Kijk, dát is smullen.
Ik weet niet of ze dat echt graag willen. Ik denk dat veel mensen denken dat het zo hoort, online.
Dat ze wat niet willen?
Dat pusherige zenden. Het is maar net van wie je de kunst afkijkt, denk ik. Waar je je ideeën vandaan haalt. Ik bedoel: het zal toch geen karakterkwestie zijn? Eerder cultuur dan natuur, denk ik.
Of lui kuddegedrag. Zoveel websites die op elkaar lijken. Zijn allemaal naar de gratis business bootcamp geweest en met duizend anderen in de zaal hetzelfde trucje geleerd.
Wat is het leven toch heerlijk als je eigenwijs bent. :-)
Ha!
En er zitten best handige truckjes bij hoor. Heb er een hoop van geleerd.
Maar je moet er inderdaad wel je eigen draai aan geven om eruit te blijven springen.
Altijd zelf blijven denken. En niet toegeven aan geestelijke luiheid :)
Waarvan heb je een hoop geleerd? Business Bootcamp enzo?
RT @LilianZeekaf: Storytelling. Verhalen schrijven; geen doel op zich. Wat heeft de lezer eraan? @KittyKillian is duidelijk.
http://t.co/43…
Storytelling. Verhalen schrijven; geen doel op zich. Wat heeft de lezer eraan? @KittyKillian is duidelijk.
http://t.co/43UqT7sYhh
Food for thought @KittyKilian over clou en spanningsboog. Die neem ik mee voor mijn blogs, dus je bent gewaarschuwd. http://t.co/zFhYIVcvwx
“Wat is de clou van echt succesvolle storytelling?” http://t.co/x02S4viICd
Goed artikel. Zo’n simplestory geeft je het idee dat het snel en ‘simpel’ kan, een plaatje bij een praatje of tekst vinden. Een quick fix. Maar zo werkt het niet. Je leest of ziet direct wie een extra stap heeft gezet.
Kwaliteit kost tijd. Helemaal eens. Hoe krijgen zulke reclamebureaus het uit hun Mac, vraag je je af. Of ze zich nou nooit schamen?
Ik denk niet dat ze zich schamen. Het draait om geld en dan wordt geen enkel middel geschuwd door sommigen.
Hm… sukkels.
Denk-lui zijn, is onze evolutionaire default setting, denk ik. Alleen al dat ik dat zeg, is er waarschijnlijk een uiting van, haha. ;-)
Diepzinnig vanuit allerlei invalshoeken over van alles nadenken, vreet (vanuit biologisch oogpunt meestal onnodige) energie. En je moet de beschikking hebben over allerlei denk-tools om het adequaat te kunnen doen (Daniel Dennett, boek ‘Intuition pumps and other tools for thinking). Zoals de in het kader van jouw blog toepasselijke ‘intuition pumps’ – “not typical formal arguments, they are little stories”.
Als je heel ver gaat met al dat overdenken, ben je vermoedelijk niet meer in staat om te kiezen, ergens een beslissing over te nemen of een standpunt over in te nemen. Dé waarheid bestaat niet en jouw waarheid is onvermijdelijk subjectief.
Van de week las ik trouwens een sterk Moz artikel dat ook over storytelling ging: https://moz.com/blog/why-meaning-will-ultimately-determine-your-brands-content-marketing-success
“Let’s get this straight: No one gives a damn about your story. Your story only becomes relevant when prospects who have been made to feel important by you, then desire to explore further. How do you accomplish that task? By integrating the stories of customers into your marketing efforts.”
Helemaal eens, met alles. Gemak is inderdaad onze default setting.
Maar voor een eventuele onderzoeker ben ik te oppervlakkig, daar had hij gelijk in. Niet geïnteresseerd genoeg in het vak, ook.
RT @KittyKilian: Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? http://t.co/NGcTGf70MN http://t.co/VNWXJ4KEYH
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? http://t.co/YrcPCG99TW
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? http://t.co/NGcTGf70MN http://t.co/VNWXJ4KEYH
De kapstok die te vol hangt met onbelangrijke dingen moet geleegd worden.
Ik ga appeltaart bakken vlg. recept, dat helpt.
Dank je Kitty, voor deze inspiratie!
Mijn kapstok?
Appeltaart.. jammie.
haha, dat moet jij weten, maar die van mij. Dat dus. Ruikt al lekker hier.
Stap voor stap recept volgen en dan kom ik er wel!
“waar een foto van een berg nieuwe muntjes godbetere is getagd met: Happy” @KittyKilian over… storytelling: https://t.co/QMpnagNAux
Inhoudelijk goed én lachen op het eind. @KittyKilian over de clou van Storytelling https://t.co/xZpOZTu95z http://t.co/YYAeZRzrMh
Geweldig verhaal weer vind ik.
Wat mij wel raakt is wat je leraar zei, je geestelijke luiheid. Maar wat is geestelijk lui? Hoe ver had je moeten/kunnen gaan?
Van de week heb ik de film Whiplash gezien, gaat over een leraar die zijn muziek leerlingen wil motiveren dieper te gaan dan ze eerst deden. Maar waar zit de grens? Wanner is het goed genoeg. Voor mij een vraag omdat ik vast geestelijk wel lui ben maar wel mijn best doe. Heel erg mijn best. Maar ik kan niet wat voor een ander zo gemakkelijk kan zijn. En ik accepteer inmiddels mijn imperfectie ( qua schrijven) en dat kan door een ander als lui worden gezien. En ja soms had ik meer kunnen doen, maar ik verlam als ik zie wat er allemaal nog beter kan en dan doe ik niets meer. Dat heb ik doorbroken door akkoord te gaan met minder. Mijn drive om te delen is groot.
Toch trigger je mij met je blog zeer, dank voor je les op deze zaterdagochtend.
Good job :-)
Ik weet het ook niet. Destijds was ik erg getroffen. Ook omdat hij me serieus nam, trouwens. Dat was het mooie ervan. Maar het pijnlijke was dat ik wist dat hij gelijk had. Ik heb een korte spanningsboog en als ik niet echt geïnteresseerd ben laat ik vanalles liggen.
Voor het vak van historisch onderzoeker was ik niet geschikt. Dat bedoelde hij waarschijnlijk ook, realiseer ik me nu.
Dank je wel voor je toelichting nog. Iemand net een beetje verder duwen dan hij dacht, dat vind ik wel super gaaf.
Ja, dat is ook zo. Ik schaamde me. Maar tegelijk was ik hem dankbaar.
Wat is de clou van echt succesvolle storytelling? https://t.co/CV2T0HbdNt
De laatste trend is storytelling voor bedrijven, moeten we dat nu allemaal? https://t.co/MiVA2bCyqp