Ik schreef het hier al: `Women are better at sharing online.´
Een gewaagde uitspraak. Een klinische observatie, zou een arts zeggen. Iets dat zij observeert in de praktijk. Maar dat nog niet dubbelblind gecheckt is in een langjarig onderzoek met een steekproef van voldoende omvang.
En toch. Ik bleef het me afvragen. Klopt het of is het onzin? Hebben vrouwen bijvoorbeeld gewoon meer vriendinnen, ook online? En mannen meer vrienden?
Laten we onze vraag tot Twitter beperken, voor het gemak.
Zijn vrouwen aardiger op Twitter?
Ofwel: retweeten ze vaker? Gemiddeld dan, natuurlijk.
Ik maak een oriënterend tabelletje. Op basis van de mensen die ikzelf toevallig de laatste weken volg. 7 Mannen en 7 vrouwen, mijzelf incluis. De steekproef is dus miniem. De hele tabel en wat ik heb geturfd staat hier.En dit is de uitslag.
Verschil in hoeveelheid retweets gedaan door mannen en door vrouwen.
Bron: Kitty Kilian, mei 2012
Et voilà. In mijn steekproef retweeten vrouwen ruim anderhalf keer zo vaak als mannen. Ongeacht of het tweets van mannen of vrouwen zijn, die ze retweeten.
Tevreden achterover leunend in mijn bureaustoel denk ik na over mijn volgende triomfantelijke zinnen.
Loopt binnen: echtgenoot
Werpt één blik op de tabel. En nog één. ‘Dan moet je eerst uitzoeken of die twitteraars niet toevallig veel meer vrouwen als volgers hebben.’
Damn. Ik sla mezelf voor mijn kop. Hij heeft gelijk.
Maar nu wordt het onderzoek zo bewerkelijk dat ik het met turven niet meer af kan. Want in mijn steekproef zitten mensen met 128.000 volgers. En als we het dan toch goed doen moet de steekproef veel groter en beter beredeneerd.
Een klus voor statistici en programmeurs dus
Misschien kan online literatuuronderzoek helpen. Eerst maar eens kijken hoe het in het algemeen staat met vrouwen op Twitter.
Hebben vrouwen genoeg invloed op Twitter?
Dat vraagt de Britse journalist Laura Davis zich af in Do Women Support One Another on Twitter? Volgens haar niet.
Laura Davis is de blogs editor voor de online versie van de Independent. The Independent publiceerde in maart een lijst met de 100 invloedrijkste twitteraars van Engeland. Davis keek ernaar en zag dat vrouwen er weinig op voorkomen.
Slechts één vrouw in de top 25, schrijft ze. En maar 16 op de hele lijst. Ze vraagt zich af of vrouwen elkaar soms niet willen helpen online. Door elkaar te volgen en te retweeten. (Precies het tegenovergestelde van mijn indruk, dus).
Nieuwsgierig vraagt ze Twitter om gegevens over sekse-gerelateerde statistieken, maar Twitter zegt die niet te hebben. Net zo min als gegevens over verschillen in retweets tussen mannen en vrouwen. Dat is verklaarbaar. Op je profiel hoef je immers geen sexe in te vullen. Ik heb het nagekeken.
Daarom bestudeert Davis haar eigen timeline:
Haar conclusie:
Vrouwen retweeten haar 30 % minder vaak dan mannen
• 54 % van haar volgers zijn man, en 55 % van haar retweets komen van mannen.
• 33 % van haar volgers zijn vrouw, maar slechts 22 % van haar retweets zijn van vrouwen.
Vrouwen retweeten haar dus een derde minder vaak dan mannen – maar de ongeïdentificeerde accounts zijn een onzekere factor.
De kritiek onder haar post liegt er trouwens niet om: De timeline van slechts één persoon is een te kleine sample, ze is pas zes maanden op Twitter enzovoort.
En weliswaar heeft ze op haar Twitteraccount geen bikini aan, ze is toch jong, blond en knap. Een combinatie die vaak leidt tot onevenredig veel mannelijke volgers. Zie ook haar foto op de Independent site:
Is DAT misschien de reden dat vrouwen haar niet zo vaak retweeten? Jaloezie?
Van de 16 vrouwen in de Twitter top 100 van de Independent zijn er slechts 3 NIET jong en knap
Terwijl die lijst volgens de redactie toch op alle mogelijke manieren is gecorrigeerd om de impact, eminency or leadership van de Tweeps het zwaarst te laten wegen.
Hoe zit dat voor Nederland?
In Nederland zijn we gezegend met de Top 100 van de Twittergids (helaas, in 2021 onvindbaar). Maar daar hebben we niks aan: geen weging, geen verantwoording, geen datum. Hij bevat alleen de 100 meest gevolgde Nederlandse Twitteraars die een plaatsnaam in hun profiel vermelden.
Op de top 100 die ik raadpleeg op 20 mei 2012 komt op nummer 22 de eerste vrouw binnen: het fotomodel Doutzen Kroes. Na @tattooben, @seksfeiten en @geertwilderspvv komt op nummer 36 Femke Halsema tevoorschijn, gevolgd op 39 door Carice van Houten.
13 vrouwen in totaal. Bijna allen jong en mooi. Een percentage dat vergelijkbaar is met de hevig gewogen lijst van de Independent.
Ook toevallig
Femke Halsema en Claudia de Breij zijn de enige twee dames die iets ouder zijn en die ook intellectueel op de voorgrond treden. Overigens scoren ook de heren in de top 100 vooral op amusement – maar daar staan wel diverse journalisten en politici tussen.
Maar wie doet het nou met wie online?
Ik vind een drie jaar oud onderzoek met antwoord. Uit de Harvard Business Review 2009. De auteurs onderzochten een steekproef van 300.000 Twitteraars. Hun vraag: hoe gebruiken mensen Twitter? Hun belangrijkste conclusies:
• Mannen volgen bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen
• Vrouwen volgen bijna een kwart meer mannen dan vrouwen
Over zusterliefde gesproken
En toch zegt dit allemaal niks.
In een lukrake zoekactie van een uur vond ik 8 online onderzoeken die IETS te maken hadden met sekseverschillen en Twittergedrag. En daar heb ik weer wat krenten uit gevist.
Dat heeft natuurlijk niets weg van goed onderzoek naar het retweet-gedrag van mannen en vrouwen op Twitter. Waarom zou zulk onderzoek nog niet gedaan zijn? Het enige dat je hoeft te weten is het geslacht van de twitteraars. De Harvard-onderzoekers vonden er dit op:
we cross-referenced users’ “real names” against a database of 40.000 stongly gendered names.
Maar wacht
Op mijn stapeltje artikelen ligt ook Mannen tweeten over prestaties, vrouwen over emoties gepubliceerd op Frankwatching, eerder deze maand. Kees-Jan Dijkstra van DamKam, een onderzoeksbureau op het gebied van sociale media, onderzocht 14.000 tweets van een groep willekeurige twitteraars.
Hij deed een semantisch onderzoek en stelde vast dat mannen meer over prestaties en vrijetijdsbesteding twitteren, en vrouwen meer over emoties en sociale processen. Misschien heeft hij een grote bron van naar sexe gescheiden twitteraars voor ons klaar liggen?
Ik stuur hem een tweet en hij is zo aardig terug te mailen. Maar helaas. Het onderzoek was gebaseerd op slechts 20 tweeps: 10 mannen en 10 vrouwen.
‘Het was een fun-onderzoek voor ons: iets leuks voor tussendoor. En ook nog aangepast op Frankwatching: het hele onderzoek staat hier. Wat jij vraagt is niet makkelijk te onderzoeken, denk ik’ zegt Dijkstra desgevraagd: ‘Die onderzoekers uit Harvard moeten wel haast toegang gekregen hebben tot de bestanden van Twitter zelf om de echte namen van de tweeps te achterhalen. Dat verbaast me. Daar is Twitter meestal niet happig op. Misschien dat je daarom ook zo weinig onderzoeken hebt gevonden.’
Dan Zarella
Maar hoe komt Hubspot’s Dan Zarella dan aan zijn gegevens voor zijn onderzoek naar Twittergebruik door mannen en vrouwen?
Hij schrijft er niets over. ‘Using Twitter Grader’s database of over 9 million Twitter accounts’ is zijn enige uitleg. Maar als je je twittergeschiedenis door TweetGraderlaat beoordelen hoef je alleen maar je twitternaam in te vullen.
Ik zal hem eens mailen of hij zijn methode niet aan ons wil verklappen.
Okidoki – da’s mooi.
leuk artikel met weinig conclusies, ondoenlijk ook – zonder vinkjes voor gender
ik heb 2688 volgers en volg er 2120 dus ga echt niet turven ;-).
Als het vinkje voor gender bestond zou ik het je zo laten weten.
persoonlijk RT ik idd wat ik als wetenswaardig beschouw, weliswaar veel minder dan vroeger, ivm burnout en niet-werkend.
Even met de natte vinger volg ik meer vrouwen, zeggen die over het algemeen net zulke zinnige en retweetwaardige dingen als mannen, maar dan in de absolute zin,
! Daarnaast ! tweeten vrouwen namelijk ook zinnige maar niet zo direct RT uitnodigende content.. tja…
Of dit iets verduidelijkt geen idee. Maar wel even leuk om over na te denken.
Mijn oude beroep, trainer/coach, werd in ieder geval vorig jaar nog meer door vrouwen in mijn TL bemand dan door mannen, maar geen idee wat daar de diepere reden van is, dat kan net zo goed zijn omdat ik toen ook al, naast werkgerelateerde tweets, veel persoonlijks het universum in smeet ;-)
Weinig conclusies, veel vragen inderdaad. Het is ook niet zo interessant wat ieder persoonlijk doet en volgt. Maar dat er in Engeland maar 16 vrouwen in de Twitter top 100 staan en in Nederland maar 13, dat is wel opmerkelijk. Om het zacht uit te drukken.
Hallo Kitty, je weet iemand wel af te schrikken om nog verder comments te leveren, mij in dit geval. “niet zo interessant wat ieder persoonlijk doet” klinkt niet aardig – nou hoeft dat ook niet – maar is ook nog eens niet waar als je echt geïnteresseerd zou zijn in Tweet en ReTweet gedrag van M/V
versus bedrijfssmatig/persoonlijk (emotioneel).
Ik beschrijf mijn tweet-en retweet gedrag niet omdat ik dat zo nodig wil delen, daar heb ik eventueel mijn eigen blog voor. Maar als stapje ‘verder’ omdat mijn aantal niet met goed fatsoen te turven valt.
Als tien vrouwen en tien mannen dat zouden doen, dan zou je een behoorlijk goed beeld krijgen van typisch of a-typisch gender en/of zakelijk gerelateerd tweet en retweetgedrag.
Mogelijk zit je er niet op te wachten om die slag te maken en sprak ik voor mijn beurt, je hebt inderdaad gelijk dat ik ongevraagde informatie gaf.
Dat zal niet meer gebeuren ;-)
Groet je,
Carolien
Ho, zo bedoeld ik het helemaal niet joh!
Ik drukte me niet zorgvuldig genoeg uit, excuses. Ik bedoelde: het is STATISTISCH GEZIEN niet zo interessant (en eigenlijk bedoelde ik dan ook nog: SIGNIFICANT) wat ieder van ons persoonlijk doet.
Het is wel interessant en ook leuk, en ik had er zelfs om gevraagd.
Oef.. Apeldoorn komt er aan!
Ja waarde is natuurlijk een breed begrip :-)
Mooie post! Fijn ook dat je er zelf even bij vermeldt dat de meeste vrouwen uit die toppen jong en knap zijn. Die gedachte kwam ook bij op bij de foto van Laura Davis ;-)
Ik ga een keer turven, maar nu nog ff niet… Wel vraag ik me soms af wat de zin en waarde van Twitter is, als Doutzen Kroes op plaats 22 staat. Wat heeft zij nou echt te melden?! Dan lijkt Femke Halsema me interessanter. Of gaat het dan toch vooral om entertainmentwaarde?
Ja, de lui uit de Nederlandse top 100 – dat zijn allemaal pretaccounts. Wat waarde heeft is weer een heel andere vraag ;-)
Interessant om dit eens te doen!
Ik volg 632 accounts: 115 vrouwen, 274 mannen en 242 bedrijven/organisaties.
Wow Pauline, dan heb je minstens een half uur zitten turven, net als ik. Wat een werk, he? En waarom zou jij nou meer mannen volgen en ik meer vrouwen? Komen er bij jou dan ook meer mannen die presentatietraining willen dan vrouwen?
Was inderdaad een klus :-)
Ik heb zeker meer mannen dan vrouwen in mijn trainingen. Hm, wat zou dat zeggen? Mannen presenteren meer? Mannen hebben meer lef? Vinden het belangrijker?
Of trek ik gewoon mannelijke klanten aan :-)
Geen idee.
En bij jou? Heb jij meer vrouwelijke klanten?
Ja, in de communicatiewereld werken meer vrouwen.
Als je meer mannen in je training hebt: geen idee wat het zegt, maar wel goed om te weten.
Ik volg 50 vrouwen, 100 mannen en 117 organisaties/ bedrijven.
Okee.. phew! I volg 605 accounts, dat wil zeggen: 340 vrouwen, 170 mannen en 95 bedrijven.
Interessante vragen, maar de materie heeft zoveel haken en ogen dat er weinig harde conclusies getrokken kunnen worden (bij gebrek aan grote steekproeven).
Laura Davis’ idee dat vrouwen elkaar zouden moeten steunen door elkaar te RT-en vind ik raar. Stel dat je ergens zou lezen: “Mannen steunen elkaar op twitter door elkaar te RT-en”. Haha! Zal niet gebeuren. Je stuurt een tweet niet door omdat je de afzender aardig vindt, maar omdat je denkt dat de inhoud interessant is voor anderen. Toch? Als vrouwen meer RT’s willen, moeten ze andere tweets sturen:
Hoe komt het dat tweets van mannen meer geretweet worden? Zou het ook kunnen dat de oorzaak in de inhoud ligt? Vrouwen twitteren volgens mij (gemiddeld!) vaker over huiselijke zaken en eigen emoties & gezinsleven, die alleen leuk zijn om te lezen als je haar al kent. Te privé om naar de rest van de wereld door te sturen. Mannen zijn meer gericht op de buitenwereld en twitteren volgens mij meer over onderwerpen buiten hun eigen leven (politiek, sport, media, tv, wetenschap, economie enz) MET links naar interessante artikelen (!), wat voor een groter aantal mensen interessant is. Dus: meer RT’s.
Okee, dit is geen wetenschap, maar een gedachte, gebaseerd op de bekende man-vrouwverschillen.
Klopt, veel haken en ogen, geen enkele conclusie. Het stuk van Davis moet je helemaal lezen – de vraag die zij opwerpt is heel interessant maar gaat over vrouwen en hun rol in de digitale journalistiek. Daar ging mijn stuk niet over, dus ik heb er maar een klein onderdeeltje uit gebruikt.
En ik zal vast heel veel onderzoek over het hoofd hebben gezien.