Welke kun je kopiëren?
• Hey, Jude
• Het Lam Gods
• A Clockwork Orange
• Het mantelpak van Chanel
• Huckleberry Finn
• De T-Ford
Precies. Geen enkele.
En waarom niet?
Omdat ze de beste zijn. Net zoals Shakespeare, David Bowie en Anne Tyler de beste zijn. Jij weet het en ik weet het.
Als je de beste bent, ben je het origineel
Iedereen kent het origineel.
En daarom kun je het niet kopiëren.
Kwaliteit valt op. Zelfs als je niet wereldberoemd bent, maar gewoon de beste op jouw gebied, dan weet jouw gebied dat.
En daarom moet je bloggen.
Hell. Moet ik echt bloggen? Is een website niet méér dan genoeg?
Een website moet. Je klanten typen alles waar ze zin in hebben in het Google zoekveld. En als je geluk hebt, en als je website een béétje is geoptimaliseerd, dan komen ze bij jou terecht.
Gelukkig hoeven we niet in te gaan op alle black hat toverformules van vroeger. Dat is voorbij.
Tegenwoordig doet Google gewoon na hoe wij, mensen, lezen
Het heet semantic search.
Het enige wat je nu nog hoeft te doen is goede stukken schrijven, over onderwerpen waar mensen graag over lezen. Google rekent dan zelf zo’n beetje uit wat je zoekwoorden zijn en hoe populair je blog is.
Maar mensen gaan graag naar plekken waar veel andere mensen zijn, dus Google ook. Google houdt van actieve sites. Het houdt van nieuws. Het houdt ook van websites met een reputatie.
En online heb je een reputatie als een boel goede websites linken naar jouw waardevolle content. Dus je kunt maar beter beginnen met content maken.
Hoe?
Ga bloggen.
Ja maar even serieus, wie gaat dat nog lezen? We verzuipen al in de content
Klopt, er is een heleboel content. En omdat niemand er aan denkt om de oude troep te deleten, wordt het alleen maar méér.
Maar waar nog lang niet genoeg van is, is goede content.
De meeste online teksten zijn slecht geschreven, de schrijvers hebben nauwelijks onderzoek gedaan en vaak is de inhoud gejat van andere blogs. Steal like an artist en content curation zijn niet voor niets populair.
Dus.
Wanneer je kwaliteit schrijft, fotografeert, filmt, videoblogt of podcast val je op.
Sonia Simone van Copyblogger over quality content (0,45 min):
Hier is het hele interview van 20 min.
Het mooie is: als je onderzoek doet, als je schrijven serieus neemt en als je genoeg tijd uittrekt voor je online performance, blijf je vanzelf veranderen. Je blijft voorop lopen. Kwaliteit wordt een van je impliciete kenmerken.
Hier is een voorbeeld
In 2013 was Alexander Turnbull druk bezig met een nieuwe startup: een online helpdeskprogramma, Groove. In 2011 had Turnbull een eerdere startup verkocht aan Constant Contact voor 15 miljoen dollar.
Voor Groove besloot hij zich te richten op bloggen. In augustus 2013 stuurde hij een e-mail aan zijn medewerkers:
Our blog sucks. Let’s discuss at 10AM tomorrow.
Ze gingen samen aan tafel zitten. Ze lazen hun eigen blog. Hun oordeel:
We are writing the lowest common denominator posts about general customer support and startup advice. Commodity content that would’ve looked equally at home on about a thousand other blogs. We have no focus, no hook, and worst of all: no identity.
Turnbull verdiepte zich in de marktleiders – Copyblogger, Hubspot, Quicksprout – en kopiëerde hun state of the art design en hun pittige schrijfstijl. Het enige wat ze nu nog nodig hadden was een unieke invalshoek. Hij besloot zijn eigen startup-proces onderwerp te maken van het blog. Hij noemde het: Journey to $100K a Month. Een real time verslag.
Hij vertelde hoe ze 50.000 dollar uitgaven aan het ontwerp van een verkeerde website. Maar ook hoe ze hun mailinglist lieten groeien van niks tot 5000 in slechts vijf weken, en hoe een kortingsactie ze 12.000 dollar kostte. Groove heeft wedstrijden en eerste-klas koppen en ze maken al hun cijfers openbaar.
Bied daar maar eens weerstand aan.
En het is niet eens een nieuw idee. Pat Flynn doet het al jaren.
Turnbull keek de kunst af, en bracht zijn ontwerp, zijn schrijfstijl en zijn inhoud up to speed.
Op dit moment heeft Groove een omzet van $130,725 per maand.
Die grote jongens in Amerika lukt dat, ja, maar dat is hier toch anders
Nee hoor.
Kijk, we hoeven ons niet te vergelijken met Flynn, die $115.000 per maand verdient. Flynn was een pionier, hij is al járen bezig én hij heeft het schaalvoordeel van de Engelstaligen.
Maar ook in Nederland en ook in 2015 kun je met een serieus blog nog altijd een bedrijf opbouwen waar je van kunt leven. Mij lukte het. De Videovakvrouw deed het. En presentatietrainer Pauline le Rûtte ook. En duizenden anderen.
Je hoeft niet de beste van de wereld te zijn, en je hoeft ook niet de alleréérste te zijn. Gewoon goed op jouw gebied is genoeg.
Maar waar haal ik de tijd vandaan?
Dat is de verkeerde vraag.
Als je niet blogt, en als je niet goed blogt, hoeveel tijd ben je dan kwijt om dezelfde hoeveelheid aandacht te krijgen – offline?
Genoeg gepraat
• Waarom moet je bloggen? Om eersteklas inhoud te maken. Voor je lezers en voor Google, zodat nieuwe lezers je vinden
• Léést iemand dat nog? Jazeker. Als het goed is
• Gaat dat niet waanzinnig veel tijd kosten? Dat kan. Hetzelfde geldt voor offline marketing
En wat nu?
Begin met bloggen.
Pak het serieus aan.
Dit blog is deel vier in een korte serie:
1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?
De tijd-vraag is eigenlijk een hele goede. Reken eens uit. Alle tijd die je aan je blog werkt, per maand of week. Dus nadenken erover, software uitpluizen, teksten schrijven, lezen van en reageren op vragen/reacties… Tel alle uren op. Reken dan uit wat die uren je opgeleverd hebben, dus niet in ‘hits’, maar in klinkende munt. In opdrachten of verkopen. Reken vervolgens uit wat je blog-werk opleverde per uur. Als het minder oplevert dan ruwweg 9 euro per uur, kun je net zo goed ophouden. En ergens een baan voor minimumloon accepteren.
Voorts wordt er door de Blogtekstschrijver vanuit gegaan dat ‘iedereen die blogt of gaat bloggen’ de beste is in zijn gebied. Want dat is immers dé reden om te bloggen. Maar… als je nou niet de beste bent – laten we eerlijk zijn, er KAN er maar 1 de beste zijn in elk gebied – dan is dat juist een reden om NIET te bloggen. Want ook een gebrek aan kwaliteit valt op. Zeker als je regelmatig lange online bijdragen schrijft en aanbiedt.
Tevens, dat een organisator van Blogcursussen bevooroordeeld is – wanneer het gaat om advies voor het starten van een blog – ligt voor de hand.
Ik geloof dat we het gewoon eens zijn, Ronald.
Ik denk er vaak over na. Het heeft meerdere kanten:
1. Iedereen heeft een online portfolio nodig, een website met goede teksten. Voor mensen die via-va komen. En voor mensen die via Google komen.
2. Wil je echt nieuwe mensen trekken via Google, dan moet je zorgen dat je hoog komt in de zoekresultaten. Daarvoor moet je bloggen, en best wel lang ook meestal, en kwaliteit leveren, en ook nog wat aan SEO doen of laten doen.
3. Veel van wat we online doen heeft alleen de functie van top of mind-blijven. En dat heeft steeds minder zin omdat er veel teveel online staat.
4. Maar zodra je het over een niche hebt met niet zoveel content is het weer een ander verhaal.
Hoe dan ook: hoe meer troep er online staat, hoe moeilijker het is om er doorheen te breken, en hoe belangrijker je inhoud wordt – ofwel qua originaliteit, ofwel qua behulpzaamheid, ofwel qua presentatie. Kies maar uit.
De Blogacademie is eigenlijk een copywriting-cursus. Ik ben begonnen met schrijven over blogs, maar in feite schrijf ik net zo veel over schrijven. Je moet het een tijdje lezen, dan snap je het pas.
Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) (en waarom ik blijf leren) https://t.co/vNjODHdwZe
RT @sonjavanvuren: Bloggen? Waarom zou je? Niemand die het leest. We verzuipen in de content. Toch? https://t.co/S2e6mNyPGh – @KittyKilian
Bloggen? Waarom zou je? Niemand die het leest. We verzuipen in de content. Toch? https://t.co/S2e6mNyPGh – @KittyKilian
Tof artikel, Kitty.
“Maar waar nog lang niet genoeg van is, is goede content.”
Hear, hear. Fuck, he. De hele (Nederlandse) markt ligt nog open. De meeste niches hebben niet eens een blog die echt met hoofd en schouders boven de rest uitsteekt. Terwijl er in elke niche wel ruimte is voor 5 a 10 van zulke blogs.
“Het mooie is: als je onderzoek doet, als je schrijven serieus neemt en als je genoeg tijd uittrekt voor je online performance, blijf je vanzelf veranderen.”
En dit is antwoord. Bam. Het is niet makkelijk. Het is mogelijk. Voor een lange periode elke keer ’the extra mile’ gaan.
Wat mij verbaast is hoe weinig serieus veel mensen bloggen nemen. Ze denken dat het even tussendoor kan, in een halfuurtje. Geïmproviseerd. Dat het echt een soort eh… werk is, dat mag je eigenlijk niet zeggen.
Doe ik toch, natuurlijk.
Moet je echt bloggen? Volgens @KittyKilian wel. Kun je maar beter luisteren. http://t.co/ES78d2s4zj http://t.co/wf3EuLSDSn
Waarom moet je bloggen (ja, ook in Nederland, ook in 2015) http://t.co/U2072cnryZ
Pfff, is dat wat, moet je tóch bloggen… Nou ja, het is niet anders… ;-) https://t.co/S2e6mNyPGh – @KittyKilian
En dat is écht zo: “Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015)” http://t.co/NJ8oPoqtDl @KittyKilian
“Maar waar haal ik de tijd vandaan?” @KittyKilian over of je bloggen moét: http://t.co/OvD7PEHbtP
Je slaat de spijker weer op z’n kop. Met veel plezier gelezen. Bloggen biedt zoveel mogelijkheden en kansen. Ja het kost tijd, maar je zult zien dat die investering het meer dan waard is.
“Iedereen kent het origineel. En daarom kun je het niet kopiëren. En daarom moet je bloggen.” @KittyKilian http://t.co/nw17zpeSiJ
“Waar nog lang niet genoeg van is, is GOEDE content.” https://t.co/KmLISvZXcv – nieuwe @KittyKilian blog
RT @KittyKilian: Waarom moet je bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) http://t.co/VvXYnFiQvq http://t.co/T6ImTZQEA0
Kan. Maar waarom denk je dat zijn klanten startups zijn? Het is gewoon een helpdeskprogramma. Een klantenhelpdesk.. hoe heet zoiets nou. Kan iedereen toch gebruiken?
Hij schrijft veel over trucs om je blog te laten groeien – denk dat dat een veel breder publiek aantrekt.
En ja, hij is behoorlijk eh.. pro-actief ;-)
Alex Turnbull van Groove heeft ook heel erg veel aan promotie gedaan voor zijn blog. Toen ze begonnen, kreeg zelfs ik een emailtje met de vraag of ze een linkje mochten sturen voor feedback. Maar ze wilden natuurlijk vooral dat je het op social media deelde ;-)
Ik denk dat zijn onderwerp erg aanslaat bij zijn publiek omdat zijn klanten ook allemaal startups zijn, dus die worstelen met dezelfde problemen als Groove.
Ik heb verschillende Amerikaanse topbloggers (ik bedoel: met veel publiek enz) horen zeggen dat ze weinig aan SEO doen om die reden. Ik weet niet of dat echt zo is ;-)
Zelf doe ik er ook nog steeds wat aan en het helpt tot nu toe wel degelijk.
Dank je, ik ga het blog lezen!
Als je inmiddels een groot bereik hebt via je site/blog, Social Media, mailinglijst en Google (ook ivm veel kwalitatieve sites die naar jou linken), dan kan ik me voorstellen dat je SEO minder belangrijk kunt vinden. Dus dat die grote jongens/meisjes dat roepen, verbaast me niet.
Net als jij merk ook ik dat het echt werkt. Wekelijks ben ik aan het tweaken op basis van mijn ‘gouden lijst’, met soms onthutsend goeie resultaten. En dat stimuleert dan weer om vol te houden.
Verder denk ik dat Google nog wel een semantische weg te gaan heeft als je ziet op welke zoektermen mensen op mijn site en de sites van m’n klanten terecht komen. Dan is de context van het betreffende artikel en de site waar ’t op staat overduidelijk niet in digitale ogenschouw genomen en is er puur naar letterlijke terminologie gekeken.
Aha. Ja, ook waar. Realiteit en verlangen lopen ook bij Google niet gelijkop. Maar het gaat de goede kant op.
Wat is jouw gouden lijst?
Cyrus Shepard heeft een helder artikel geschreven op Moz over semantic search. We gaan van “keyword placement to more advanced practices of topic targeting”:
http://moz.com/blog/7-advanced-seo-concepts
Het artikel besluit met praktische tips en verwijzingen naar artikelen voor liefhebbers die de diepte in willen.
“If we write like humans for humans, our content goes a long way in becoming optimized for search engines.”
RT @KittyKilian: Waarom moet je bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) http://t.co/VvXYnFiQvq http://t.co/T6ImTZQEA0
Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) https://t.co/bP3lU8Xofu
Tja, blogjuf, ik heb gelijk maar weer eens een blog geschreven. ;-)
“Maar waar haal ik de tijd vandaan?” @KittyKilian over of je bloggen moét: http://t.co/QYTVixi2fG
De tijd? Die maak je. Het hoort bij je vak! TIP: niet te pietluttig zijn en gewoon beginnen. Een foutje mag (Mistakes there are none – Miles Davis).
RT @PatrickMundus: Whow! “Als je de beste bent, ben je het origineel”, @KittyKilian over de essentie van bloggen op http://t.co/QtJoAHg0g5
RT @Finesse_PM: Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) https://t.co/VoIS9tA2OO
Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) https://t.co/VoIS9tA2OO
Net zoals google dat doet met sites bouw je op FB ook een goede reputatie op door regelmatig te publiceren en reacties te genereren. Om niet van beiden afhankelijk te worden of te zijn, is het mijn doel zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen van mensen die houden van luxueus lekker eten en dat gemakkelijk kunnen betalen. Facebook biedt de mogelijkheid om die doelgroep vrij nauwkeurig te benaderen.
Ik denk dat je met FB op deze manier effectiever werkt. Hartelijke groet H.
Ja, why not?
Kitty, iedere dag schrijven is een feestje. What’s not to like? Ik vind US voorbeelden geen leidraad voor NL. Ze inspireren wel. Wat ik merk: veel marketeers vinden bloggen eng!
Veel mensen vinden bloggen eng. Wat ik merk: de meeste marketers weten weinig van practische communicatie. Van hoe je nou gewoon een heldere tekst schrijft in een beetje vriendelijke toon. Enzo,
Te gek voor woorden toch? Communicatie zou een middelbareschoolvak (gaaf woord) moeten zijn! Nu inbound- en contentmarketing het ‘helemaal’ zijn, moeten ze wel.
RT @EefHermans: “Maar even serieus, we verzuipen al in content.” https://t.co/EaIpceke0S Waarom je moet bloggen (tenzij je liever naar netw…
RT @EefHermans: “Maar even serieus, we verzuipen al in content.” https://t.co/EaIpceke0S Waarom je moet bloggen (tenzij je liever naar netw…
RT @EefHermans: “Maar even serieus, we verzuipen al in content.” https://t.co/EaIpceke0S Waarom je moet bloggen (tenzij je liever naar netw…
Waarom moet je bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015) http://t.co/VvXYnFiQvq http://t.co/T6ImTZQEA0
“Maar even serieus, we verzuipen al in content.” https://t.co/EaIpceke0S Waarom je moet bloggen (tenzij je liever naar netwerkborrels gaat)
Ik vraag me af of je facebook als blog kunt gebruiken door ook goede content op FB te zetten. Sinds een paar maanden schrijf ik een Facebook krant. Elke week verschijnt er een uitgave met kort en vooral positief nieuws over de Vestingstad Valkenburg. Uiteraard schrijf ik ook over eten en drinken in de VestingstadKrant en ik mag dat doen als Ambassadeur van de Smaak van de Gemeente Valkenburg; een officiële titel die het gemeentebestuur me begin van dit jaar verleende. De FBKrant is geen blog, maar het is wel een manier van publiceren die ik met bijzonder veel plezier doe en die me in korte tijd veel goodwill opleverde.
Tuurlijk kan dat. Aandacht is aandacht. Maar noem het dan geen blog. Je bouwt niet aan de ranking van je eigen domein, maar aan dat van Facebook.
Waarom moet je bloggen (ja, ook in Nederland, ook in 2015) https://t.co/yKsfWCP0MO door @KittyKilian
Ben ik nou net vanochtend es naar ’n OpenCoffee geweest, komt Kitty met die titel! ;-)
Sorry, ik heb hem aangepast (ging over netwerkborrels)
Ai, heb ik zoveel invloed? ;-)
In ieder geval ga ik nu gauw aan de slag met mijn volgende blog, dankzij je inspiratie!
“Gaat dat bloggen niet waanzinnig veel tijd kosten? Dat kan. Hetzelfde geldt voor offline marketing.” https://t.co/KmLISvZXcv – @KittyKilian