Leert goede schrijvers de laatste 20%

Wat maakt een blog goed?

Wat maakt een blog goed?
Denk even mee. Wat maakt een blog goed?

(Jajajajaja, natúúrlijk heb je tientallen soorten blogs. Maar wij hoeven het alleen maar te hebben over één type: verslavend goede.)

Ik geef een voorzet:

Origineel

Geen content curation (het rondpompen van andermans gedachtengoed, het recyclen van Ted-talks, het voor zoete koek slikken van wat andere bloggers in jouw branche beweren.)

Niet: herkauwen wat je elders ziet.

Maar: eigen vragen stellen.

Zonodig tegendraads.

(Dat ruimt al de helft van de overbodige blogs op. Mooi.)

Larah Leigh Ritchie, e-learning alchemist, education anarchist and 247 other things
Larah Leigh Ritchie, e-learning alchemist, education anarchist and 247 other things. Klik op het plaatje voor de link naar haar blog.

Jij nou een idee?

Mooi geschreven

Uiteraard.

We willen wel vermáákt worden.

Een pittige stijl is een voorwaarde.

En een schrijver die krachtig de leiding neemt.

Een helder ontwerp

Dat past bij de stijl van de schrijver.

En bij zijn beroep.

Dat de aandacht niet afleidt, maar leidt.

Met een stevige hiërarchie: de belangrijkste boodschap springt het meest in het oog.

Information Architects: 'We structure content We form interaction We shape text'
Information Architects: ‘We structure content. We form interaction. We shape text’

Roept geen vragen op

'Gamification.co: wat moet je eerst lezen?'
‘Gamification.co: wat moet je in vredesnaam eerst lezen?’

maar beantwoordt ze.

Geen sprake van twijfel: je leest de kop. Aandachtig. En dan het stuk.
Geen sprake van twijfel: je leest de kop. Aandachtig. En dan het stuk.

 Doet zelf onderzoek

Blog van Windesheims 'senior informatiebemiddelaar' Raymond Snijders: altijd vol met eigen onderzoek, vondsten, verwijzingen, handleidingen.
Blog van Windesheims ‘senior informatiebemiddelaar’ bibliothecaris Raymond Snijders: altijd vol met eigen onderzoek, vondsten, verwijzingen, handleidingen.

Is niet saai

maar prikkelt.

Niet teveel.

Het past in het verwachtingspatroon, maar verrast in de détails.

Danny Gregory: schrijver van The Creative License, art director, tekenaar enz. enz.
Danny Gregory: schrijver van The Creative License, art director, tekenaar enz. Een verrassende homepage, maar de navigatiebalk staat waar je hem verwacht.

Durft eenvoudig te zijn

Website ter promotie van een boek van de Amerikaanse kunstenaar Miranda July
Website ter promotie van een boek van de Amerikaanse kunstenaar Miranda July. Geschreven op de ijskast.

Want het zit hem niet in ingewikkeld doen.

Maakt keuzes

Blog van copywriter Arjan Jonker
Blog van copywriter Arjan Jonker

Een goed blog is geen allemansvriend.

Is een eenheid

Het ontwerp, de teksten, de video’s, de foto’s, de tekeningen: alles ondersteunt elkaar.

Is niet bang

Om je lezers te boeien moet je een echt mens zijn.

Niet perfect, maar open.

Niet heel erg, maar een beetje.

Stelt hoge eisen

Niet zomaar-een-filmpje maken. Doe het gewoon meteen goed. Stel eisen aan jezelf.
De Videovakvrouw: maak niet zomaar-een-filmpje. Doe het meteen goed.

Lacht om zichzelf

Jo_James

Jo James is een Amerikaanse folk-kunstenaar met een onverwoestbare, milde humor
Jo James is een Amerikaanse folk-kunstenaar met een onverwoestbare, milde humor

Want een blog zonder zelfspot is niet te vreten. We zijn allemaal buitengewoon gewoon, en het leven is soms een tranendal. Humor troost en verbindt.

 

(Ben ik iets vergeten?)

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

60 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html